جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

بامیان؛ ولایتی در مسیر رشد اقتصادی، اما هم‌چنان محروم!

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

روز جمعه گذشته(5 اسد) دومین جشنواره «گل کچالو» در ولایت بامیان برگزار شد. مقام‌های محلی بامیان هدف از برگزاری این جشنواره را رشد تولید، بازاریابی و همچنان ارج‌گذاری، تشویق و حمایت کشاورزان در این ولایت یاد می‌کنند.

این دومین سال است که جشنواره گل کچالو از سوی اداره محلی بامیان، سازمان غذایی و زراعت ملل متحد و ریاست زراعت این ولایت، برگزار می‌شود. در این برنامه برای اشتراک‌کنند‌گان 30 نوع غذای محلی که از کچالو تهیه می‌شود، آماده شده بود.

اما امسال این جشنواره در حالی برگزار می‌شود که ولایت بامیان به شدت متأثر از خشک‌‌سالی است و خشکی زمستان گذشته، کشاورزی سال جاری را متأثر ساخته است.

تغییراتی نه چندان رنگین

بامیان با داشتن طبیعتی خشن و صعب‌العبور بودن، اما در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی بوده که می‌توان گفت نتیجه مثبتی داشته است، ولی با توجه به وضعیت بد گذشته در این ولایت، هنوز هم مشکلاتی وجود دارد و نیازمندی‌های اولیه مردم این ولایت رفع نشده است. تغییرات شرایط هم نتوانسته به صورت کلی نتیجه بهتری داشته باشد و به بهبود وضعیت زندگی مردم بیانجامد. با آن‌هم این تغییرات کوچک توانسته در بخش اقتصادی و بخش‌های دیگر این ولایت، چشم‌گیر باشد.

عبدالرحمان احمدی، سخنگوی والی بامیان در گفتگو با خبرنامه می‌گوید: “این تغییرات هرچند کوچک بوده است، اما توانسته گوشه‌ای از مشکلات مردم را حل نماید و ما، مردم بامیان و مسئولین محلی، برای ایجاد تغییر در این ولایت کوشش کرده‌ایم”.

abdurahman ahmadi
عبدالرحمان احمدی، سخنگوی والی بامیان

او از عوامل ایجاد تغییر در این ولایت گفت: “در ولایت بامیان بیشتر از 85 درصد مردم زراعت‌پیشه هستند و اقتصادشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به زراعت و مال‌داری وابسته می‌باشد، مخصوصا زراعت. با توجه به کمک جامعه جهانی در قسمت مالی و تخنیکی، تغییرات زیادی با توجه به کمک‌های آموزشی، مالی، تخنیکی و امکاناتی که برای بامیان صورت گرفته، در صنعت زراعت ایجاد شده و یکی از عوامل تغییر در بامیان است و عامل دوم، امنیت موجود در بامیان است”.

از سوی دیگر، بامیان یکی از ولایات امن کشور بوده که فضا را برای حضور بیشتر گردش‌گران و جهان‌گردان داخلی و خارجی مساعد ساخته است.

آقای احمدی از حضور پررنگ گردشگران در این ولایت یاد کرده، می‌گوید که گردش‌گران بی‌شماری سالانه از ولایت بامیان دیدن می‌کنند که یکی از عوامل مهم در تغییر اقتصادی این ولایت به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد که گردشگران داخلی بیش از سال‌های قبل از این ولایت دیدن می‌کنند.

به گفته سخنگوی والی بامیان، هر گردشگری که به ولایت بامیان سفر کند، با مصرف پولی که دارد، می‌‌تواند به درآمد مردم کمک کند و وضعیت زندگی مردم را به لحاظ معیشتی بهبود بخشد.

عواید ناخالص داخلی

بامیان ولایتی است که در تولید فراورده‌های کشاورزی از قبیل گندم، کرم، کاهو، شلغم و به خصوص کچالو پیشتاز بوده و سالانه 50 درصد نیاز مردم افغانستان به محصول کچالو، از بامیان برآورده می‌شود. تولید کچالو این ولایت به 350 هزار تن در سال می‌رسد.

سخنگوی والی بامیان از نبود یک سیستم دقیق و بررسی درست عایدات این ولایت صحبت کرد و گفت که هنوز سیستم واضحی وجود ندارد تا بتوان عایدات دقیق و صحیحی را به ثبت رساند، اما با آن هم ما درآمدی از بخش‌های مختلف زراعتی و صنعت گردش‌گری به دست می‌آوریم.

bamiyan potatos
بامیان ولایتی است که در تولید فراورده‌های کشاورزی از قبیل گندم، کرم، کاهو، شلغم و به خصوص کچالو پیشتاز بوده و سالانه 50 درصد نیاز مردم افغانستان به محصول کچالو، از بامیان برآورده می‌شود

در این مورد، عبدالوهاب محمدی، رئیس زراعت ولایت بامیان نیز در صحبت با خبرنامه می‌گوید که عاید سالیانه بامیان از محصولات حیوانی و گیاهی به صورت ناخالص به 6 میلیارد افغانی می‌رسد.

اما در کنار درآمد محصولات زراعتی، صنعت توریزم هم نقش بسیاری در افزایش عواید داخلی ولایت بامیان داشته است. سخنگوی والی بامیان با توجه به این نکته به خبرنامه می‌گوید: ” در واقع صنعت گردشگری می‌تواند یکی از منابع و چشمه‌های عایداتی هر کشوری باشد و در بامیان نیز تأثیرات خود را داشته است. آمار گردشگران و درآمدی که از این قسمت وارد بامیان می‌شود، یک گردش نامرئی داشته و در بین مردم صورت می‌گیرد”.

او گفت: “سال گذشته 300 هزار نفر برای بازدید از بند امیر به این ولایت سفر کرده‌اند”.

به گفته آقای احمدی، در بخش توریزم، بیشترین عایدی که به صورت مستقیم به اداره محلی بامیان به عنوان یک منبع عایداتی می‌رسد؛ دروازه بند امیر و قایق‌چه‌های این بند است که هر ساله بین داوطلبان به مزایده گذاشته شده و به اجاره داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد، سال گذشته عایدی که از این منبع به دست اداره محلی بامیان آمده، 2 میلیون و 125 هزار افغانی بود و در سال جاری، این مبلغ با یک رشد به 3 میلیون و 220 هزار افغانی به اجاره داده شده است.

همچنان محروم

با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر در بامیان ایجاد شده، اما هنوز هم مردم این ولایت از مشکلاتی مانند کمبود آب آشامیدنی صحی، برق و امکانات اولیه زندگی رنج می‌برند.

عبدالرحمان احمدی در جریان صحبت خود گفت: “اگر ما بامیان را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم، می‌توانیم از میزان پیشرفت آن خوشحال باشیم، اما اگر این ولایت با سایر ولایات افغانستان مقایسه شود، دیده می‌شود که بامیان با بی‌توجهی که به این ولایت می‌شود، همچنان یک ولایت محروم باقی مانده و قابل قیاس با ولایت‌های دیگر افغانستان نیست”.

bamiyan
با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر در بامیان ایجاد شده، اما هنوز هم مردم این ولایت از مشکلاتی مانند کمبود آب آشامیدنی صحی، برق و امکانات اولیه زندگی رنج می‌برند

وی تصریح کرد: “ما نسبت به دیگر ولایات، محروم بوده‌ایم و هنوز هم نسبت به دیگر نقاط کشور، محروم باقی مانده‌ایم؛ هنوز در این ولایت برق نیست، و فیصدی بالای مردم آب آشامیدنی ندارند. از لحاظ زیربنایی نیز به استثنای بیش از 200 کیلومتر سرک‌های قیر شده که شامل شاهراه‌ها می‌شود؛ بین بامیان ـ شیبر و بامیان ـ یکاولنگ، سایر ولسوالی‌ها از طریق سرک‌های کاملا خراب و غیراساسی، خامه و خاکه وصل هستند و از داشتن سرک‌های پخته و قیر شده، محروم می‌باشند”.

سخنگوی والی بامیان یادآور می‌شود، خیلی مسائل و موارد دیگر که جز امکانات اولیه زندگی مردم است و اشد نیاز به آن‌ها احساس می‌شود؛ به دسترس مردم قرار نگرفته است.

زنان موفق

اما در این میان زنان بامیانی با مشکلاتی مانند نداشتن مکانی مناسب برای کار و فروش تولیدات‌شان و نبود زمینه ایجاد تجارت‌های کوچک؛ توانسته‌اند با استفاده از صنایع دستی، سهم کوچکی در اقتصاد این ولایت و منبع درآمدی برای خود و خانواده خود باشند.

خانم صدیقه اخلاقی، مدیر اقتصاد خانواده در ولایت بامیان در گفتگو با خبرنامه می‌گوید: “زنان از طریق صنایع و تولیدات دستی که آماده می‌کنند، توانسته‌اند برای خود شغلی ایجاد کرده و درآمدی داشته باشند؛ آن‌ها با اشتراک در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، تولیدات خود را به نمایش گذاشته و با فروش آن‌ می‌توانند روزانه 10 الی 12 هزار افغانی عاید داشته باشند”.

چالشهای دانشجویان

در کنار مشکلاتی که در بخش اقتصادی در ولایت بامیان وجود دارد، دانشجویان این ولایت نیز دچار چالش‌های متعددی هستند. این محصلین از کمبود و نبود لیلیه کافی صحبت می‌کنند.

سخنگوی والی بامیان در این مورد می‌گوید: “ما برای رفع این مشکل با تمام مراجع ذیربط در ارتباط هستیم و با چانه‌زنی‌های زیاد توانسته‌ایم امکاناتی را در این بخش ایجاد نماییم”.

او از تکمیل شدن دو الی سه لیلیه دخترانه و یک لیلیه پسرانه نوید داد که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

آقای عارف یوسفی، رییس دانشگاه بامیان نیز در گفت‌وگو با خبرنامه از همکاری کشور هند برای ساخت این لیلیه‌ها خبر داد و گفت که تمام مواد و وسایل ساخت این لیلیه‌ها آماده شده و در آینده‌ای نزدیک در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

Bamiyan university
آقای عارف یوسفی، رییس دانشگاه بامیان نیز در گفت‌وگو با خبرنامه از همکاری کشور هند برای ساخت این لیلیه‌ها خبر داد و گفت که تمام مواد و وسایل ساخت این لیلیه‌ها آماده شده و در آینده‌ای نزدیک در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرف

برنامههای انکشافی

مشکلات زیادی در ولایت بامیان هنوز پابرجا است. در بخش زراعتی دهاقین از نبود وسایل زراعتی، تخم‌های اصلاح شده، سردخانه‌ها و کود کیمیاوی شکایت داشته و می‌گویند که باید دولت به بخش زراعتی در ولایت بامیان توجه بیشتری نماید.

سخنگوی والی بامیان از طرح‌ها و برنامه‌ها برای پیشرفت این شرایط می‌گوید: “مسئولان بامیان در طول 18 سال گذشته، همیشه و همواره با برنامه حرکت کرده‌اند. ما برنامه‌های استراتژیک 5 ساله داشتیم. برنامه‌هایی انکشافی یک ساله و سه ساله داشته‌ایم و مطابق به نورمی که در کشور وجود داشته؛ برنامه‌های انکشافی خود را از سطح قریه، ولسوالی و مرکز عملی کرده‌ایم. برنامه‌های انکشافی از طریق کمیته انکشافی ولایتی در هشت سکتور تعیین می‌شود، اما متأسفانه بعضی از برنامه‌ها به دلیل کمبود بودجه از سوی دولت تصویب نشده و تا هنوز تطبیق نگردیده است. ما می‌دانیم که مطابق به وضعیت کشور قبل از هر چیزی به امنیت کشور باید اهمیت داد و حالا در صدر برنامه‌های دولت، طرح پیاده‌سازی امنیت می‌باشد؛ به همین دلیل بخشی از برنامه‌ها به دست اجرا سپرده نشده، ولی بخشی نیز عملی گردیده است”.

برنامه‌های جدید

مسئولین ولایت بامیان در گفت‌وگو با خبرنامه از تلاش‌های خود برای رفع هرگونه مشکل و چالش می‎گویند. این مقام‌ها تأکید می‌کنند، سعی می‌نمایند با طرح و عملی کردن برنامه‌ها و پلان‌های جدید، مشکلات این ولایت را از بین ببرند.

رئیس زراعت بامیان می‌گوید که آن‌ها برای آینده، برنامه‌هایی هم‌چون ایجاد پروژه‌های سرسبزی، سردخانه‌ها، از بین بردن امراض و آفات گیاهی در سطح ولایت و هم‌چنان اعمار سردخانه‌ها برای نگهداری تولید کچالوی دهاقین در محلات نزدیک به زمین آن‌ها را دارند که تطبیق خواهد شد.

سخنگوی والی بامیان نیز در پایان صحبت‌هایش به خبرنامه گفت: “به عنوان سخنگوی والی بامیان، ما بامیانی‌ها؛ هم اداره محلی بامیان و مردم بامیان، شوراها و جامعه مدنی بامیان، همه مسئولیت‌های فردی و شخصی خود را به عنوان شهروندان بامیان انجام داده و می‌دهیم و در راستای انکشاف بامیان صادقانه تلاش کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد و آرزو داریم این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده و ما شاهد روزهای بهتری برای مردم بامیان و همه مردم افغانستان باشیم”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان