جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

چین حامی مالی جدید پاکستان؛ نگاهی عمیق به بودجه اسلام آباد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

حزب بر سرقدرت مسلم لیگ نواز آخرین بودجه‌ش را با [محوریت] کریدور اقتصادی چین-پاکستان، تروریزم و افغانستان ارائه کرد. اما هر جایی که نامی از پاکستان باشد، از ژئوپولتیک هم هست.

پاکستان مانند همیشه، بودجه دفاعی اش را افزایش داد. بودجه دفاعی پاکستان 1100 میلیارد روپیه برای سال های 2018-2019 پیشنهاد شده که این مقدار بیشتر از بودجه تجدید نظر شده 999 میلیاردی دفاعی برای سال های 2107-2018 می باشد.

چنانچه پس از این دیگر آن سه “ای” مدنظر نیست -الله، آمریکا و اردو – بل که “ای سی سی” می باشد – الله، چین و سیپک.

کوریدور اقتصادی چین_پاکستان
کوریدور اقتصادی چین-پاکستان (سیپک) هفت بار در سخنرانی مفتاح اسماعیل وزیر مالیه پاکستان بیان شده بود.

اسماعیل در ستایش سیپک گفت: “دیدگاه نوازشریف باعث شده، ابتکار سیپک یک برند جهانی پاکستان شود. دولت ما پروژه های سرک سازی که شمال پاکستان را با گوادر وصل می کند را آغاز نموده است. کوریدور شاهراه های ترانسپورتی پاکستان و زون های خاص اقتصادی برای این طراحی شده تا اشتغال زایی کنند، پایگاه صنعتی فراهم نمایند و رشد و خوشبختی بیشتری به ارمغان بیاورند.”

او گفت که به عنوان بخشی از سیپک، دولت پاکستان همچنان طرحش را برای افزایش سه برابری سرعت ریل‌ها در خط اصلی -آی از پشاور به کراچی نهایی ساخته است.

وام های چین جایگزین کمک های ایالات متحده میشوند

چین با میلیون ها روپیه پاکستانی قرضه از ایالات متحده سبقت گرفته است و امسال حتی کمک های بلاعوض بیشتری خواهد داد. درسال های 2018-2019، چین وام ها و کمک های بلاعوض را به پاکستان خواهد داد که معادل با مبلغ 98395.783 میلیون روپیه پاکستانی می شود.

2

از این میان، 96895.738 میلیون آن به شکل قرضه و 1500میلیون روپیه آن به شکل کمک های بلاعوض خواهد بود. ایالات متحده تنها 13523 میلیون روپیه [به پاکستان] خواهد داد که تمامی آن کمک بلاعوض می باشد. واضحا بخش کثیری از پول های چین که به پاکستان سرازیر می شود به شکل وام های می باشد که میزان سود روی آن تا کنون مشخص نیست.

با این حال چین به خاطر نوع فشار بر وام داران خود، نام شناخته شده است.

مثال های زیادی از این دست در جنوب آسیا وجود دارد. مشهور ترین آن لنگرگاه هامبانتوتا در سریلانکا می باشد که چین آن را برای 99 سال به اجاره گرفته است.

سرمایه گذاری بیرونی چین یغماگرانه نامیده شده و بسیاری ها در پاکستان به این باورند که سیپک می تواند پاکستان را به یک مستعمره چین تبدیل کند.

ارتباط ای آی آی بی

جالب این جاست که بانک تحت رهبری چین به نام بانک سرمایه گذاری زیربنایی نیز به پاکستان قرضه می دهد.

هند، با سهم 7.6درصدی اش دومین سهامدار بزرگ این بانک می باشد.

ای آی آی بی در کل به صورت مجموعی 13189 میلیون روپیه وام خواهد داد. این یک افزایش قابل توجه را از 5289.609 روپیه که در سالهای 2017-2018 وام داده شده بود، نشان می دهد. قرضه جدید ای آی آی بی برای بازسازی راه موجود میان دایخان – سارایگومبل، راجنپور -دی‌‎جی، و سیهان -راتودیرو داده خواهد شد.

 گوادر: دست کمکی چین به لنگرگاه

گوادر محصول عشق چین و پاکستان می باشد.

چین مبلغ 200 میلیون روپیه برای تامین و توزیع آب تازه درگوادر و 100میلیون کمک بلاعوض جهت ارتقای یک شفاخانه 50 بستر به 300 بستر دراین لنگرگاه به پاکستان داده است.

چین همچنان یک کمک بلاعوض دیگر را به مبلغ 1000میلیون روپیه برای بازسازی فرودگاه بین المللی جدید گوادر پرداخت کرده است.

1

قرار است چین به پاکستان در پروژه های فضایی کمک کند

بیجینگ همچنان پاکستان را در پروژه های فضایی اش کمک میکند.

بر اساس برآوردهای همکاری های خارجی چین در سال 2018-19، چین به پاکستان برای ساخت ستلایت کنترل از راه دور در مرکز فضایی اسلام آباد 1116 میلیون روپیه قرضه می دهد. در عین حال، 700 میلیون روپیه دیگر را برای ساخت این مراکز در کراچی و لاهور می پردازد و ستلایت چندین کاره دیگر را با قرضه 850 میلیون روپیه ای می سازد.

هند به پاکستان پیشنهاد کرده بود تا بخشی از پروژه ستلایت آسیای جنوبی باشد که این پیشنهاد از سوی اسلام آباد رد شده بود. کشورهای دیگر جنوب آسیا همه بخشی از این پروژه که تحت رهبری دهلی نو است، می باشند.

126.79 میلیارد دالر: هزینه ترور از سال 2001 به این سو

بررسی های اقتصادی پاکستان سرورقی خاص دارد؛ ” ضمیمه -IV: تاثیر جنگ افغانستان و فشار تروریزم بر اقتصاد پاکستان.”

دو صفحه ]این بخش[ در این مورد بحث می کند که چه چیزی را پاکستان برای حدود بیست سال گذشته هزینه کرده است و آن این که آنان قربانیان ترور هستند، اما به این اشاره نشده که چگونه آنان پناهگاه های امنی را برای تروریستان فراهم کرده اند. براساس بررسی های اقتصادی پاکستان، در هفده سال اخیر، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تروریزم برای پاکستان به 126.79 میلیارد دالر امریکایی که معادل 10762.64 میلیارد روپیه پاکستانی می باشد، رسیده است.

بررسی اقتصادی پاکستان: مهاجران افغان سرباری اند

بررسی اقتصادی پاکستان می گوید که این کشور” هنوز قربانی تروریزم به شمول تروریزم دولتی از همسایگی نزدیک اش است.” این مطالعه در باره مهاجران افغان می گوید که آن ها باردوش اقتصاد پاکستان می باشند. این مطالعه نشان می دهد: “میزبانی از میلیون ها مهاجر افغان نه تنها بار اضافی بر اقتصاد پاکستان است بلکه استرس اضافی را بر اوضاع امنیتی داخلی آن می گذارد. پاکستان هنوز با حملات تروریستی که از پناهگاهی تروریستان در داخل افغانستان سازماندهی می شود، مواجه است.”

نویسنده: سیدنت سیبال

منبع: ویونیوز

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان