گفته‌ها و ناگفته‌های عمر داوودزی؛ از تشکیل حکومت وحدت ملی، خط سرخ انتخابات تا روند صلح

توسطابوذر ملک نژاد

فروردین ۲۹, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

به تاریخ 21 حمل سال جاری، محمد عمر داوودزی، وزیر پیشین وزارت امورداخله افغانستان و عضو شورای حراست و ثبات افغانستان در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز در مورد سیاست افغانستان صحبت کرده است.

آقای داوودزی در این برنامه در مورد انتخابات و پروسه صلح افغانستان صحبت کرده که «خبرنامه» به مهمترین نکات صحبت‌های عمر داوودزی در این برنامه پرداخته است.

تجربه ناکام

محمد عمر داوودزی، وزیر پیشین وزارت امورداخله افغانستان در گفتگوی ویژه با طلوع نیوز، با آن‌که نسخه حکومت وحدت ملی را یک نسخه ناکارا و تجربه این حکومت را ناکام خوانده، اما گفته که حکومت وحدت ملی در شرایطی به وجود آمده که هیچ راه معقولی به جز ایجاد آن موجود نبوده است.

آقای داوودزی گفته «انتخابات 2014 به چالش رفت، به بحران رفت، شکار تقلب شد و متأسفانه تقلب به اندازه‌یی گسترده بود که پاک کردنش بسیار مشکل و ناممکن بود. در چنین شرایطی ایالات متحده آمریکا با وساطت وزیر خارجه آن کشور مداخله کرده و در نهایت تجربه حکومت وحدت ملی را به میان آورد».

او گفته که همه انتظار داشتند در حکومت وحدت ملی حزب اقتدار و حزب مخالف وجود نداشته و همگی به صورت متحدانه عمل کرده و از فرصت‌هایی که به وجود آمده، به طور درست استفاده کنند. با این حال، حکومت وحدت ملی خلاف انتظار مردم، به جای تمثیل وحدت ملی، بیشتر از دو تیم نمایندگی کرده و دیگر جریان‌های سیاسی در آن سهم و نقشی ندارند.

وزیر پیشین امورداخله یک حکومت همه شمول را بدیل خوبی برای حکومت وحدت ملی می‌داند. به نظر او در یک حکومت همه شمول حتی اگر یک طرف انتخابات را با اکثریت قاطع هم ببرد، باید طرفی که نبرده را هم در اقتدار شامل سازد و این به خیر مردم افغانستان است.

چالش انتخابات

دو سال از وعده‌ حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای شهرستان می‌گذرد و این سومین سالی است که هنوز انتخابات برگزار نشده است. با توجه به این‌که بخشی از جوامع دموکراتیک را گروه‌های سیاسی و احزاب تشکیل می‌دهد، اما آقای داوودزی بر نقش این جریان‌ها در اعلام تاریخ دقیق برگزاری انتخابات تأکید کرده است.

محمد عمر داوودزی گفته که شورای حراست و ثبات افغانستان و دیگر جریان‌های سیاسی، فشارهای لازم را بر حکومت وارد کردند تا انتخابات را برگزار کند. اعلام 28 میزان سال جاری به عنوان روز برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان، نتیجه فشارهای جریان‌های سیاسی بر حکومت است، در غیر آن هیچ انتظار برگزاری انتخابات در آینده‌های نزدیک نمی‌رفت.

به باور آقای داوودزی، در اعمال فشار جریان‌های سیاسی بر حکومت، دو راه وجود داشته است؛ اول این‌که در برابر حکومت از فشار شدید کار می‌گرفتند که در این صورت خطر سقوط حکومت بیشتر ممکن می‌شد و مردم افغانستان با مشکل مواجه می‌شدند، زیرا در گذشته نیز مردم افغانستان عواقب سقوط ناگهانی حکومت‌ها را مشاهده کرده و یقینا که تکرار آن به خیر مردم نیست.

وزیر پیشین امورداخله افزوده، راه دومی که آن‌ها در پیش گرفتند، اعمال فشار از طریق رسانه‌ها، میزهای مذاکره و از طریق جامعه بین‌المللی بود که حکومت وحدت ملی را مجبور کرد برای برگزاری انتخابات آمادگی بگیرد و تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام کند.

او تأکید کرده که 28 میزان خط سرخ جریان‌های سیاسی برای برگزاری انتخابات بوده است.

آقای داوودزی هم‌چنان گفته که در صورت طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات، امکان این می‌رفت که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز به تعویق بیافتد؛ به همین دلیل آن‌ها 28 میزان را به عنوان یک خط سرخ ترسیم کردند.

محمد عمر داوودزی در این گفتگو تاکید کرده که اگر انتخابات مجلس نمایندگان به تاریخ 28 میزان سال جاری برگزار نشود، هیچ تاریخ دیگری پذیرفته نشده و آن‌ها شدیدا واکنش نشان خواهند داد.

پروسه صلح

اما عمر داوودزی با اظهار خوش‌بینی و امیدواری از روند صلح افغانستان، گفته که پروسه کابل و تاشکند و… تاثیر خیلی کمی در صلح افغانستان دارند. به گفته‌ آقای داوودزی، فشارهای اخیر آمریکا بر پاکستان بیش از همه تأثیرگذار بوده است. وی گفته که علایم ابتدایی فشار آمریکا بر پاکستان دیده شده است. در مورد آغاز روند صلح باید منتظر بود، شاید تا یک ماه دیگر معلوم شود که فشارهای آمریکا بر پاکستان چه اندازه تأثیر داشته و تا چه اندازه پاکستان می‌تواند کمک کند؟

سکوت طالبان

وزیر پیشین امورداخله در این گفتگوی ویژه در مورد پاسخ ندادن گروه طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان نیز سخن گفته است. به باور او، گروه طالبان به دو دلیل به این طرح صلح پاسخ نداده است؛ اول این‌که گروه طالبان شاید فکر کرده که آقای غنی برای انتخابات ریاست جمهوری که حدود یک سال به برگزاری آن مانده، این پیشنهاد را مطرح کرده و دلیل دوم، این‌که در این طرح صلح حکومت افغانستان اجماع ملی در نظر گرفته نشده است، شاید به همین دو دلیل گروه طالبان نخواسته پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را جدی گرفته و پاسخی ارائه کند.

آقای داوودزی گفته که در زمان حکومت حامد کرزی اجماع ملی و منطقه‌یی وجود داشت، یک ثبوت کوچک‌اش این بود که هیچ کشوری متهم به کمک به گروه طالبان نبود. تنها پاکستان که آن هم یک حرف تاریخی است. طالبان از آغاز تخلیق‌شان، با پاکستان رابطه تنگاتنگ داشته است.

او گفت که به نظر می‌رسد پروسه تغییر کرده و طالبان حامیان بزرگ‌تری پیدا کرده است. روسیه و ایران به نحوی از طالبان نیابت می‌کنند و در این مورد مقصر اصلی حکومت افغانستان است.

با توجه به هشدارهای بسیار جدی که خارجی‌ها به طالبان داده‌اند، بحث مذاکره، دیپلماسی و صحبت با طالبان هم مطرح است. با این حال عمر داوودزی گفته «ماشین جنگی آماده فعال شدن است که متأسفانه قربانی‌هایش هم افغان‌ها خواهند بود. اما در طرف صلح؛ آمادگی‌هایی که می‌بینم، جدیتی که می‌بینم، بیشتر خوش‌بین می‌شوم. پاکستان می‌خواهد که فشار آمریکا را از سر خود کم کند».

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *