اهدای کتاب، اهدای دانایی؛ کتابخانه 7 هزار جلدی محصول کمپاین ده روزه ای جوانان غوری

توسطسکینه امیری

اسفند ۲۶, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

“اهدای کتاب، اهدای دانایی” کمپاینی که از سوی شماری از جوانان دانش‌آموخته به تاریخ ۸ حوت امسال راه‌اندازی شد و منجر به جمع آوری کتاب برای ایجاد یک کتابخانه گردید.

غلام‌حسین رامش یکی از این جوانان به خبرنامه می‌گوید: ‌«ما جمعی از جوانان و فرهنگیان با درک مسئولیت‌های فرهنگی و نیازمندی جدی مردم، تصمیم گرفتیم که با همکاری مردم، یک کتابخانه عامه در یک منطقه محروم افغانستان بسازیم.  طرح “اهدای کتاب اهدای دانایی” برای‌مان آغاز تحقق یک رویا بود که در دوران دانشجویی به آن فکر می‌کردیم ما برای این کار حتا نخواستیم جشن فراغت دانشجویی بگیریم، اما  با گذشت ماه‌ها به دلیل نداشتن توان مالی نتوانستیم کاری کنیم و خوشبختانه این رویای شیرینی که با همراهی همیاران و داوطلبان عزیز مهراوران توانستیم اولین گام‌ها را برای تحققش برداریم.”

مسوولان این کمپاین اضافه می‌کنند، سواد و تحصیلات همواره به عنوان یکی از نشانه های اصلی توسعه و پیشرفت در هر جامعه‌ی از اهمیت بالایی برخوردار است و افرادی که به مسایل و مشکلات روزمره اگاهی بیشتری دارند به راحتی می‌توانند راهی برای حل مشکلات پیدا نمایند. اما در محرومیت‌ها استعداد ذاتی پرورش نمی‌یابد و افرادی با استعداد از نعمت تحصیل و سواد محروم می‌مانند.

محمد آصف همراز یکی دیگر از مجریان این طرح  می‌گوید:‌ «از ما گذشت و ما کمتر توانستیم مطالعه کنیم، اما همه با هم فکر کردیم که چگونه می‌تواند با اندک ‌امکانات بنیه فرهنگی ولایت محروم کشور مان را تجهیز کمی و کیفی کنیم و در نتیجه به ایجاد کتابخانه‌ توافق کردیم.‌»

کتابخانه عامه

مسوولان کمپاین “اهدای کتاب، اهدای دانایی” طی محفلی از یاران دهکده سپاسگزاری کردند.  مسوولان می‌گویند یاران دهکده در قالبِ کتابخانه «دهکده» به هم‌کاری انسان‌های خییر بخشی از رویای مردم شهرستان لعل و سرجنگل ولایت غور را به واقعیت مبدل نموده و دانش‌اموختگان این ولایت از آن ها سپاسگزاری می‌کنند.

کمپاین عمومی جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه دهکده که به تاریخ ۸ حوت ۱۳۹۶ شروع شده بود، بعد از هشت روز، به تاریخ ۱۶ حوت ۱۳۹۶ رسما پایان یافته است.

کتابخانه دهکده‌ قرار است در مرکز شهرستان لعل و سرجنگل ولایت غور ایجاد شود. به گفته مسوولان این کتابخانه عامه برای عموم مردم می باشد.

مسوولان راه‌اندازی کننده‌ی کمپاین “اهدای کتاب اهدای دانایی” می‌گویند برای تأسیس این کتابخانه کمپاین عمومی جمع‌آوری کتاب را راه‌اندازی نموده‌ و از آن طریق موفق شده که به همکاری مردم در ده روز برای کتابخانه دهکده بیش از ۶ هزار جلد کتاب جمع آوری کنند.

مسوولان اضافه می‌کنند که این کتابخانه موقتا در یکی از مکاتب این شهرستان ایجاد می‌شود. غلام‌حسین رامش می‌گوید:‌ «خوش‌بختانه بعد از ده روز کمپاین اهدای کتاب، اهدای دانایی و کار جمع آوری یک تیم ۳۲ نفره موفقانه بیش از ۶ هزار جلد کتاب جمع آوری شد که با ابراز سپاس از همه کسانی که در این کمپاین سهم گرفتند و هم از همکارانی که در جمع آوری این‌کتاب‌ها وقت گذاشتن. این کتابخانه موقتا در لیسه رهنورد نور در مرکز ولسوالی ایجاد می‌شود و تا مهیا شدن یک جایی مناسب و مستقل این کتاب‌خانه در این مکتب باقی می‌مانند و دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.‌»

کمپاین اختصاصی

غلام‌حسن رامیش می‌گوید: ‌«کمپاین اهدای کتاب، اهدای دانایی خاتمه یافته، اما کمپاین اختصاصی و جمع‌آوری کتاب ادامه  خواهد داشت و از این بعد، به‌صورت اختصاصی به آدرس بعضی از نهادها، مراکز آموزشی، علمی و فرهنگی کتباً درخواست همکاری ارسال می‌کنند. دوستانی‌که می‌خواهند بعد از این کتاب هدیه نمایند یا بنابر محدودیت‌های نتوانسته اند در دوران کمپاینِ عمومی کتاب هدیه نمایند، می‌توانند در هر وقتی‌که خواسته باشند در قالب کمپاین اختصاصی، کتاب‌های‌شان را برای کتابخانه دهکده اهدا نمایند.‌»

به کتابخانه دهکده بیش از ۶ هزار جلد کتاب و بیش از یک صد و پنجاه هزار افغانی پول اهدا شده ‌است و مسوولان می گویند که با این پول وسایل مورد نیاز کتابخانه را تهیه می‌کنند و در صدد آن هستند که برای این کتابخانه مکان ثابت و مستقل مهیا سازند.

این در حالی است که چند سال پیش در مرکز شهرستان لعل و سرجنگل کتابخانه‌ای از سوی نهادی ایجاد شد که به گفته مردم این کتابخانه به خاطر مکان آن، مورد استفاده عمومی قرار نمی‌گیرد و دانشجویان و دانش‌اموختگان به دلیل کمبود منابع مشکلات بسیار گرفتار بودند.

Bookstore
به کتابخانه دهکده بیش از ۶ هزار جلد کتاب و بیش از یک صد و پنجاه هزار افغانی پول کمک شده ‌است

ولایت  غور تنها دو کتاب‌خانه عامه دارد که مردان و زنان به صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند و در ماه سنبله سال جاری مسوولان این ولایت به منظور حمایت از زنان در این ولایت، کار ساخت کتابخانه ویژه بانوان در غور را آغاز کردند. این کتابخانه با هزینه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی در کنار ساختمان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت ساخته خواهد شد. ساختمان این کتاب‌خانه ۵ اتاق و یک سالن مطالعه خواهد داشت که قرار است تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

کتاب‌های این کتاب‌خانه قرار است از سوی ریاست امور زنان ولایت غور، برخی نمایندگان مجلس و شماری دیگر از نهادها تهیه شود.

شهرستان امن اما محروم

ولایت غور از جمله مناطق مرکزی افغانستان به شدت ناآرام افغانستان است و به گفته مسولان امنیتی، ناامنی در این ولایت سبب شده که به زیربنا ها در این ولایت به درستی توجه نشود و هنوز بسیاری از مردم بی‌سواد اند؛ امری که به گفته برخی از آگاهان در این ولایت سبب رشد گروه‌های تروریستی و تفکر افراطی شده و بر مشکلات و محدودیت‌های باشندگان این ولایت افزوده است.

منابعی از  ولایت غور به خبرنامه می‌گویند که ۶ یا ۷ شهرستان ولایت غور مانند پسابند و مرغاب، با حضور گروه‌های مسلح مخالف دولت ناامن شده است. به گفته‌ این منابع ‌تنها مرکز ولایت غور و هم‌چنین شهرستان لعل و سرجنگل امنیت بهتری دارد اما همواره این مناطق امن مورد بی مهری قرار داشته است. باشندگان شهرستان لعل و سرجنگل این ولایت می‌گویند از مسوولان این ولایت ناامید‌ شده‌اند و از این رو تصمیم گرفته‌اند که به اندازه توان برای حل مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان ولایت غور با ایجاد کتابخانه حمایت نمایند.

Library
ایجاد کتاب‌خانه در شهرستان لعل و سرجنگل اقدامی مثبت برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌اموزان و دانشجویان این شهرستان دانسته می‌شود

ایجاد کتاب‌خانه در شهرستان لعل و سرجنگل اقدامی مثبت برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌اموزان و دانشجویان این شهرستان دانسته می‌شود که از سوی شماری از جوانان صورت گرفته است. این امر نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان نیز از اجرای چنین طرح‌هایی به خوبی استقبال می‌کنند. به باور بسیاری ها چنین خبرهایی در وضعیت کنونی افغانستان، امیدوار کننده است اما با توجه به میزان مشکلات و محرومیت‌هایی که در این کشور وجود دارد، این اقدام جوانان و استقبال شهروندان افغانستان، آغاز یک راه طولانی برای تغییر مثبت در این کشور پنداشته می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *