جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

حاکمیت نیم روزه‌ی طالبان بر شهرستان اناردره؛ فراه میدان خونین آغاز نبردهای بهاری افغانستان؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در کابل و فراه می‌گویند که نیروهای کمکی به شهرستان اناردره ولایت فراه رسیده و برای عقب‌زدن طالبان از این شهرستان عملیات آغاز شده است.

صبح امروز مقام‌های محلی ولایت فراه از سقوط شهرستان اناردره به دست طالبان خبر داده و گفتند که جنگجویان طالب حوالی ساعت 3 بامداد بر مقر فرماندهی پولیس اناردره حمله کرده و ساختمان شهرستان را تصرف کرده‌اند.

در همین وزارت داخله افغانستان خبر سقوط شهرستان اناردره را رد کرده و گفته که پس از حمله طالبان بالای این شهرستان نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور عقب‌نشینی کرده  پس از چند ساعت بار دیگر حملات شان را بر جنگجویان طالب آغاز کرده‌اند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است: «گزارش‌های نشر شده مبنی بر این که گویا ولسوالی متذکره سقوط کرده بی‌اساس است.»

اناردره

فراه در چند ماه اخیر به شدت ناامن شده است و این چندمین بار است که طالبان بر شهرستان‌های این ولایت حمله می‌کنند. چندی پیش نیز شهرستان‌های پشت‌رود و بالابلوک مورد حمله این گروه قرار گرفته بود.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جنگجویان طالب فرماندهی پولیس اناردره را تصرف کرده و رنجرهای پولیس را نیز در کنترل گرفته‌اند.

محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه گفته که شهرستان اناردره سقوط کرده و از بامداد امروز تاکنون جنگ میان طالبان و نظامیان افغان در این شهرستان جریان دارد.

دادالله قانع، یکی از اعضای شورای ولایتی فراه نیز خبر سقوط شهرستان اناردره را تایید کرده و گفته بود که طالبان پس از حمله بر مرکز این شهرستان، ساختمان فرماندهی پولیس اناردره را تصرف کرده‌اند.

اما وزارت داخله افغانستان حوالی چاشت امروز گفته که شهرستان اناردره دوباره در کنترل دولت این کشور در آمده و به طالبان تلفان سنگین وارد شده است.

عبدالصمد صالحی، یک عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که مرکز اناردره به‌دست طالبان سقوط نکرده اما حمله گسترده طالبان باعث شده تا پولیس و نظامیان قرارگاه خود را ترک کرده و به به سنگرهای بالای کوه رفته‌اند.

شهرستان اناردره یکی از شهرستان‌های نسبتاً امن فراه بود. این شهرستان کوهستانی دو دره ورودی و خروجی دارد که به گفته‌ی آقای صالحی برای دولت افغانستان از اهمیت ویژه برخوردار است. پیش از این مسیرهای منتهی با این شهرستان ماین‌گذاری شده بوده است.

تلفات

منابع محلی فراه به خبرنامه گفتند که درگیری پس از ساعت 3 بامداد امروز تاکنون جریان دارد و نیروهای کمکی نیز به اناردره رسیده‌اند اما از تلفات حمله طالبان بر مرکز اناردره تاکنون گزارش دقیقی در دست نیست.

DYD2qT4VQAAk-ig
منابع محلی فراه به خبرنامه گفتند که درگیری پس از ساعت 3 بامداد امروز تاکنون جریان دارد

وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که در درگیری میان نظامیان افغان و جنگجویان طالب هشت نظامی کشته شده و به شمول فرمانده پولیس شهرستان اناردره 10 نظامی دیگر زخمی شده‌اند. شورای ولایتی فراه اما گفته که بین 10 تا 15 نظامی افغان در این حمله کشته شده‌اند.

براساس آمار وزارت داخله افغانستان تاکنون 56 جنگجوی طالب نیز کشته و 23 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است: «حوالی ساعت 11:15 قبل از ظهر امروز نیروهای هوایی کشور، تجمعات دشمن را در چهار دور ولسوالی اناردره ولایت فراه تحت اهداف هوایی قرار دادند که در نتیجه این بمباردمان به تعداد 56 نفر دشمن به هلاکت رسیدند و چندین تن دیگر شان زخمی شدند.»

او افزوده که همزمان نیروهای امنیتی و دفاعی از چهار طرف طالبان را محاصره کرده و تلاش دارند تا آنان را از بین ببرند.

از سوی دیگر گزارش‌ها می‌رساند که 22 تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پس از حمله طالبان بر مرکز شهرستان اناردره در ولایت فراه کشته شده‌اند.

https://twitter.com/bsarwary/status/973093610609618944

کمین کماندوها

گروه طالبان درحالی بامداد امروز بر مرکز شهرستان اناردره حمله کردند که چند روز پیش نیز جنگجویان این گروه در یک کمین مسلحانه بیش از ده عضو ارتش افغانستان را در فراه کشتند.

نیروهای کماندو و ارتش افغانستان سه روز پیش در منطقه تپه سادات شهرستان بالابلوک ولایت فراه مصروف عملیات بودند که جنگجویان طالب با آنان درگیر شدند. براساس گزارش‌ها 18 سرباز کماندو و پولیس در این رویداد کشته شده و سه تن دیگر ناپدید شدند.

اما وزارت دفاع افغانستان کشته شدن هفت کماندو و دو سرباز ارتش را تایید کرده و گفته که در این رویداد به طالبان نیز تلفات بسیار وارد شده است و 21 جنگجوی طالب کشته و 12 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

در همین حال عبدالصمد صالحی به خبرنامه می‌گوید که یک گروه ضربتی برای عملیات رفته بود که پس از بالا شدن در دره با کمین طالبان مواجه شدند. او گفت که در اول طالبان فرصت داده بودند که کماندوها و ارتش به دره برسند و سپس محاصره کردند.

او گفت: «کمک هوایی رسید، دشمن تلفات زیادی داد. جنگ است. واقعیات رخ می‌دهد. غیر قابل تصور و پیش‌بینی است.»

مناطق ناامن

در دو ماه اخیر فراه یکی از ولایت‌های خبرساز افغانستان بوده است. در ماه دلو امسال طالبان حملات گسترده‌ای را بر پاسگاه‌های پولیس در شهرستان‌های پشت‌کوه و شیب‌کوه، در مسیر گمرک ولایت فراه، حمله کردند.

DYD2qT3VAAAJvwL
گروه طالبان درحالی بامداد امروز بر مرکز شهرستان اناردره حمله کردند که چند روز پیش نیز جنگجویان این گروه در یک کمین مسلحانه بیش از ده عضو ارتش افغانستان را در فراه کشتند

دو روز پیش از این رویداد، اول دلو امسال، گلبهار مجاهد، آمر امنیت پولیس این ولایت در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در حومه شهر فراه، مرکز ولایت فراه کشته شد. او که برای نظارت از پاسگاه‌های امنیتی اطراف شهر رفته بود، طعمه ماین شد.

در ماه دلو امسال محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه به خبرنامه گفته بود که شهرستان‌های پشت کوه و شیب کوه مسیر ترانزیتی و یکی از منابع درآمد حکومت افغانستان است و از همین رو مخالفان مسلح تلاش دارند تا کنترل این مناطق را به دست داشته باشند.

این درحالی است که در ماه میزان سال جاری نیز جنگجویان طالب ۴ حمله را بر ۴ پاسگاه امنیتی در شهرستان‌های پشت‌رود، پشت کوه، بالا بلوک و کمربند امنیتی شهر فراه راه‌اندازی کردند. در این درگیری‌ها ۲۴ سرباز پولیس افغانستان کشته شدند و ۲۷ جنگجوی طالب نیز در نتیجه حملات هوایی ارتش در روستاهای دهنه خرمالق، دهنه کنسک و کوه چمندک شهرستان بالا بلوک کشته شدند.

تبدیل شدن والی

در اواخر ماه جدی امسال شاه جهان والی ولایت فراه گفته بود که «دست‌های خارجی» در پشت جنگ‌های این ولایت دخیل است و طالبان با تجهیزات روسی می‌جنگند. او گفته بود که طالبان دوربین‌های دید در شب دارند و این دوربین‌ها قادر به تعیین مسافت، هدف‌گیری دقیق در تاریکی شب و دارای لیزر است که دید در شب را ممکن می‌سازد.

دکتر شاه جهان، والی پیشن ولایت فراه
دکتر شاه جهان، والی پیشن ولایت فراه

چند روز پس از آن حملات طالبان بر چندین پاسگاه شدت یافت و فرمانده پولیس فراه نیز در اوایل ماه دلو کشته شد.

ناامنی‌ها و اعتراضات مردمی در فراه باعث شد که شاه جهان والی پیشین این ولایت از سمت خود استعفا کند. او در پنجم دلو امسال اعلام کرد که افزایش ناامنی‌ها در فراه و دو دسته شدن باشندگان این ولایت در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها از سمتش کنار رفته است.

 محمدیونس رسولی، معاون والی فراه در آن زمان گفته بود که نیروهای امنیتی در یک‌ماه اخیر، تلفاتی بی‌پیشینه‌ای را متحمل شده‌اند و طالبان توانسته‌اند که خود را تا اطراف شهر فراه برسانند.

به نقل از طلوع نیوز، او گفته بود: «در حال حاضر نیروهای امنیتی هیچ‌نوع حرکتی برای سرکوب هراس‌افگنان ندارند و حالت دفاعی نیروهای ما هم کاملأ ناقص است؛ تنها در یک هفته گذشته، بیشتر از پنجاه تن از نیروهای امنیتی ما، کشته شده‌اند.»

فراه در جنوب افغانستان ۳۰۰ کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر در حدود ۴ هزار شورشی در این ولایت حضور دارند که در تلاش اند از فراه به‌عنوان یک دهلیز تدارکاتی استفاده کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان