جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

«#من_اعتراض_دارم»؛ زنان در افغانستان به چه ‌چیز‌های معترض اند؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اخیرا شماری از کاربران زن در رسانه‌های اجتماعی افغانستان هشتگ «#من_اعتراض_دارم» را در فیس بوک راه‌اندازی کرده‌اند؛ هشتگی که با گذشت هر روز طرفداران زیادی پیدا می‌کند. شماری از زنان افغان تصویر پروفایل‌شان را با نشان «من اعتراض دارم» تغییر داده و می‌گویند که آن‌ها اعتراض دارند.

نمادهای مردانه

سحر فطرت، یکی از کاربران دیگر فیس‌بوک استاتوسی گذاشته که در آن نوشته «به شهرها و سرک‌های مردانه‌ی‌تان، به رسانه‌ها و تبلیغات زن‌ستیزانه‌ی‌تان، به تحقیرها و توهین‌هایی که شامل اندام زنانه‌ی‌مان می‌شود و به شعارها و مراسم‌های کلیشه‌یی برای زنان من اعتراض دارم.»

ساختار مردانه نهاد‌ها

لیلا حیدری، یکی از فعالان مدنی نیز به این کارزار پیوسته‌ است. او در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: ‌«من اعتراض دارم به شهرهای مردانه‌ی‌تان، به ساختار مردانه‌ی ادارات دولتی و غيردولتی‌تان، به قوانين، سياست‌ها و پاليسی‌های زن ستيزانه‌ی‌تان، به مراكز تعليمی مملو از تبعيض جنسيتی‌تان، به زنانی با باورهای مردانه‌ی‌شان به… من اعتراض دارم.‌»

کتاب‌های مکتب

زهرا سپهر یکی از مدافعان حقوق زن نیز به این جمع پیوسته و اعتراض خود را نسبت به نصاب درسی نوشته است. او در استاتوسی گفته که: ‌«من بر نصاب‌های تعلیمی اعتراض دارم که به جایی درس برابر، تبعیض جنسیتی را دامن می زند….‌»

دادگاه صحرایی

شماری هم نوشته‌اند که نسبت به آزار و اذیت‌های زنان اعتراض دارند. آن‌ها نوشته‌اند که به خشونت‌هایی که بر زنان روا داشته می‌شود و زنان را در دادگاه صحرایی محاکمه می‌کنند، اعتراض دارند.

شماری از زنان نسبت به نوع اندام‌های زنان و این‌که از آن شرمنده می‌شوند، اعتراض کرده‌اند. صالحه سادات خبرنگار پیشین طلوع‌نیوز نوشته ‌است:‌ «من اعتراض دارم. زمانی که زن در افغانستان به جهان می آید، جامعه به شما می آموزاند که چگونه از زن بودن خود شرمسار باشی، به شما یاد مي دهد كه چگونه از داشتن اندام زنانه خود خجالت بکشی. یاد می گیری که چگونه با شانه های افتاده راه بروی و این حق طبیعی دیگران است که با تو بدرفتاری کنند.‌»

https://twitter.com/SalehaSoadat/status/972186517924990977

جاده‌های ناامن و کوچه‌‌آزاری

شماری از بانوان با اشاره به خشونت‌های فیزیکی علیه آن‌ها در جاده‌ها و کوچه‌ها گفته‌اند که در افغانستان، در هیچ‌ جایی خود را مصوون حس نمی‌کنند و بر این ناامنی اعتراض دارند. نائيله ميرزا یکی از کاربران نوشته ‌است: ‌«من اعتراض دارم بر مردان هوس باز!»

یک دختر جوان قندهاری نیز در این مورد نوشته است: «دختر جوان قندهاری هستم که در کابل بود و باش دارم و از روزی که خودم را شناخته ام، قربانی کوچه آزاری بوده ام».

اعتراض بر بد دهنی

تعدای از کاربران نیز نوشته‌اند که آن‌ها بر بددهنی مردان اعتراض دارند. فرشته صدیقی نوشته‌ است: «اعتراض دارم به تویی که هنگام عصبانیت، طرف مقابلت را به نام زن، خواهر و مادرش فحش می‌دهی».

ازداوج‌های زیر سن

شماری هم نوشته‌اند که بر ازدواج‌های اجباری و زیر سن اعتراض دارند. نیلوفر لنگر، سخنگوی وزارت شهرسازی افغانستان نوشته ‌است: ‌«من به نبود امنیت جسمی، روانی و شغلی برای زنان در محیط کار، به سهل‌انگاری در پیگیری قضایای خشونت علیه زنان در نهادهای عدلی و قضایی، به مشروعیت تعدد زوجات و ازدواج‌های زیر سن و اجباری اعتراض_دارم‌.‌»

سکوت روحانیون

شماری از زنان نوشته‌اند که آن‌ها به سکوت روحانیون در مقابل ظلم و ستم‌هایی که بر زنان روا داشته می‌شود، اعتراض دارند. مریم سما، مجری برنامه‌های خبری طلوع‌نیوز نوشته است که:

طرز پوشش

در این میان شماری هم نوشته‌اند که آن‌ها بر این طرز فکر که زنان را مجبور به پوشیدن «برقع» می‌کنند، تا آن‌ها گناه‌کار نشوند، اعتراض دارند. یکی از کاربران می‌گوید: ‌«من اعتراض دارم که مردان به خودشان اجازه می‌دهند که در مورد لباس زنان تصمیم بگیرند و در مورد آن قضاوت کنند.‌»

https://twitter.com/EgbaliGh/status/971333045306437634

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان