جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

سیما سمر: شورای امنیت ملی افغانستان به سهم و نقش زنان در امنیت باور ندارد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با فرارسیدن هشتم مارچ، روز جهانی زنان، مقام‌ها در افغانستان بر تقویت و حمایت از زنان افغان تاکید کرده و می‌گویند که حضور زنان در عرصه‌های مختلف باید بیشتر شود زیرا تقویت زنان تقویت جامعه، قوانین و نهادها است.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در برنامه تجلیل از هشت مارچ خطاب به زنان افغان گفت که اگر زنان با مطالعه و تلاش، ظرفیت خود را ارتقا دهند، آمر، مقام بالاتر یا کسانی دیگر جرأت نخواهند کرد که آنان را آزار و اذیت کنند.

خانم سمر در این مراسم خواهان حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان شد و گفت که تاکید بر حضور زنان در صفوف این نیروها در واقع احترام گذاشتن به حضور زنان است.

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان از زنان افغان در صفوف نیروهای امنیتی این کشور خواست که «تلاش کنید که ظرفیت تان را در هرجایی که هستید بالا ببرید و برای تطبیق قانون تلاش کنید و اصول و مقررات پولیس و اردو را شدیداً رعایت کنید.»

تثبیت و احترام به حضور زنان در وزارت‌خانه‌ها از دیگر خواست‌های خانم سمر بود که مطرح شد. او گفت که وزارت‌خانه‌های دولت افغانستان باید برای تقویت و ظرفیت زنان برنامه داشته باشند.

او از نبود زنان در شورای امنیت ملی افغانستان انتقاد کرد و گفت: «در شورای امنیت ملی افغانستان هیچ زن نیست، چون هنوز باور ندارند که زنان در امنیت سهم و نقش دارند، تا شامل تصمیم‌گیری و پلان‌گذاری شوند.»

https://twitter.com/AfghanistanIHRC/status/971623447829893120

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان اما به این باور است که حکومت وحدت ملی، گام‌های عملی را برای تامین عدالت اجتماعی و حقوق زنان به‌ویژه مشارکت سیاسی، مبارزه با خشونت و تبعیض علیه زنان برداشته است.

او می‌گوید: «هم‌چنان زنان در اداره‌های خدمات ملکی، نهادهای نظامی، اداره‌های عدلی و قضایی و به‌ویژه در عرصه خصوصی حضور موثر و سازنده دارند؛ اما رقم حضور زنان در دولت قناعت‌بخش نیست و تلاش‌ها به منظور افزایش حضور آن‌ها جریان دارد.»

حکومت افغانستان در سه سال گذشته همزمان با شدت گرفتن جنگ در این کشور تلاش کرده است که با مخالفان مسلح خود به صلح برسد. به باور حکومت این کشور، جنگ باعث عقب‌مانی در افغانستان شده و این کشور را از انکشاف و توسعه بازداشته است.

سیما سمر اما می‌گوید که اگر دهات افغانستان امن ساخته نشود، آرامش و ثبات به افغانستان آمده نمی‌تواند و این امر ممکن نیست «مگر این‌که زنان در دهات نقش اساسی در ساختار دولت داشته باشند.»

همزمان با افزایش تلاش حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح و تلاش جامعه جهانی برای پایان بخشیدن به جنگ در این کشور، سفیر انگلیستان در افغانستان تاکید می‌کند که زنان افغان باید در روند صلح شرکت داشته باشند و طالبان نیز به تمام حقوق زنان احترام بگذارند.

این درحالی است که به تازگی حکومت افغانستان دومین نشست روند کابل را برگزار کرده و در آن طرح صلح با طالبان را ارایه کرده است. محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت که اگر طالبان به روند صلح بپیوندند، او حاضر است آنان را به‌حیث یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد و بدون هیچ پیش‌شرطی با آنان مذاکره کند.

از روز جهانی زن در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر این کشور در 9 ماه اول سال 1396 خورشیدی، 4300 مورد خشونت علیه زنان صورت گرفته است. 420 مورد آن فزیکی، 228 مورد خشونت جنسی، 1317 لفظی و روانی و متباقی آن سایر خشونت‌ها بوده است.

https://twitter.com/dailyetilaatroz/status/971676779361554432

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان