جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

4 ماه تا برگزاری انتخابات؛ صیاد نگران دخالت زورمندان و احزاب سیاسی نگران دخالت حکومت افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از برگزاری اولین نشست کمیته کاری و مشورتی نهادها با روند انتخابات خبرداده و گفته که این کمیته براساس پیشنهاد این کمیسیون، همکاری جامعه جهانی و حکم رییس جمهور افغانستان ایجاد شده است.

اعضای این کمیته را مقام‌های ارشد ارگان‌های نهادهای امنیتی افغانستان، وزارت‌های مالیه، معارف، تحصیلات عالی، حج اوقاف، اطلاعات و فرهنگ، اداره احصایه مرکزی و ثبت احوال نفوس، اداره مستقل ارگان‌های محلی و نهادهای دخیل در انتخابات تشکیل می‌دهند که به‌منظور تسریع روندهای انتخاباتی فعالیت می‌کنند.

رهبری کمیسیون انتخابات افغانستان روز گذشته با تاکید بر نقش همکاری اعضای این کمیته گفته که تسهیل دسترسی به بودجه، تأمین امنیت محلات، کارمندان و رأی‌دهندگان، توزیع تذکره، همکاری در آگاهی‌دهی و اعتمادسازی، انتقال مواد، تعیین حدود شهرستان‌ها و مواردی از این دست از خواسته‌های کمیسیون انتخابات است.

براساس اعلامیه کمیسیون انتخابات افغانستان، در نخستین نشست کمیته کاری و مشورتی نهادها با روند انتخابات « نهادهای امنیتی در کنار آمادگی شان برای تأمین امنیت و همکاری در بخش انتقال مواد انتخاباتی، از کمبود پرسونل زن برای تلاشی زنان یادآوری کردند. وزارت‌های ارشاد، حج و اوقاف، تحصیلات عالی و زنان از همکاری در بخش‌های آگاهی‌دهی اطمینان دادند.»

https://twitter.com/IECAfghanistan/status/970610602673692672

 اداره مستقل ارگان‌های محل افغانستان نیز در این نشست در مورد حدود شهرستان‌ها بحث کرده و وزارت مالیه این کشور از همکاری در بخش تهیه بودجه و احصایه مرکزی در مورد استخدام کارمندان بیشتر برای توزیع تذکره سخن زده است.

این کمیته درحالی تشکیل شده که برگزاری انتخابات و فعالیت‌های کمیسیون انتخابات افغانستان با چالش‌های بسیار مواجه است و پرسش‌های جدی در مورد چگونگی برگزاری انتخابات و فعالیت‌های کمیسیون انتخابات وجود دارد.

از سوی دیگر کمیسیون انتخابات افغانستان نیز با چالش‌های بسیاری مواجه است. هنوز مشکلات داخلی این کمیسیون پایان نیافته است و انتقاد جریان‌های سیاسی بر این نهاد همچنان ادامه دارد. نبود امنیت و تأمین بودجه از دیگر چالش‌های این کمیسیون است.

دخالت

در یک سال گذشته و پس از شروع به کار کمیشنران جدید کمیسیون انتخابات افغانستان، همواره از دخالت در کار این کمیسیون گزارش شده است. احزاب و جریان‌های سیاسی نگران دخالت حکومت در کار این کمیسیون اند و کمیسیون نگران دخالت دیگران.

پیش از این گفته شده بود که حکومت افغانستان در کار کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند. نجیب‌الله احمدزی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات در ماه عقرب امسال گفته بود که اکرم خپلواک، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و مشاور سیاسی رییس جمهور غنی در کار کمیسیون دخالت می‌کند.

ahmadzai
 نجیب‌الله احمدزی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

نعیم ایوب‌زاده، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا  نیز در ماه عقرب گفته بود که اطرافیان رییس‌جمهور و رییس اجرایی در طول ده ماه گذشته تلاش کرده‌اند تا ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی بی‌اعتبار شده و اعتماد مردم نسبت به روند انتخابات بیشتر از قبل کاهش یابد.

حکومت افغانستان این ادعاها را رد کرده و همواره بر حمایت از برگزاری انتخابات شفاف سخن گفته است. اشرف غنی بارها گفته که نه خود و نه به کس دیگر اجازه می‌دهد که در کار کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله کند.

اکنون گلاجان بدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که شماری از زورمندان در ولایات تلاش می‌کنند تا افراد مورد نظر خود را در دفترهای ولایتی کمیسیون انتخابات مقرر کنند. او هشدار داده که اگر جلو مداخله این زورمندان گرفته نشود، برگزاری انتخابات با چالش‌هایی روبرو خواهد شد.

آقای صیاد در نشست روز گذشته کمیته کاری و مشورتی نهادها با روند انتخابات گفته است که «بعضی از زورمندان در بعضی از ولایت‌ها که احتمال دارد در انتخابات نیز از زور خود کار بگیرند، شما ما را کمک کنید که تا جلو کسانی را که به زور خود می‌خواهند افراد خود را در کمیسیون انتخابات بگمارانند، بگیریم.»

همزمان با مطرح شدن این گفته‌ها از سوی آقای صیاد یک نهاد ناظر بر روند انتخابات افغانستان نظرسنجی را انجام داده که نشان می‌دهد بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان از دخالت حکومت در کار کمیسیون انتخابات نگران اند.

فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان که در نظرسنجی خود با 80 عضو مجلس نمایندگان این کشور صحبت کرده، گفته است که به باور بسیاری از این نمایندگان حکومت در روند انتخابات برخورد مداخله‌گرایانه و یا غیرقانونی انجام می‌دهد.

محمد حسن وفایی، مدیر بخش تحقیق فیفا
محمد حسن وفایی، مدیر بخش تحقیق فیفا

محمد حسن وفایی، مدیر بخش تحقیق فیفا گفته که عدم رعایت بی‌طرفی از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی، ضعف مدیریت در کمیسیون مستقل انتخابات، مداخله‎های بیرونی در روند انتخابات و عدم تطبیق سیستم بایومتریک به‌عنوان مشکلات جدی از سوی اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در برابر روند انتخابات خوانده شده است.

25 حزب سیاسی

در یک سال گذشته چندین بار احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان از کمیسیون انتخابات این کشور انتقاد کرده‌اند. اصلاحات، شفافیت در روند انتخابات، برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در سال آینده خورشیدی و فراهم شدن زمینه نظارت احزاب از روند انتخابات از خواست‌های این جریان‌ها بوده است.

به تازگی 25 حزب سیاسی افغانستان خواهان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه شده و گفته که این انتخابات باید «منتج به تأسیس پارلمان معتبر، ممثل واقعی اراده قاطبه ملت و مورد حمایت اکثریت مردم باشد.» این احزاب گفته‌اند که انتخابات در وقت تعیین شده بدون تاخیر برگزار شود.

در اعلامیه مورخ 5 حوت سال جاری این احزاب آمده است که «انتخابات پارلمانی باید حداکثر تا اوایل میزان 1397 برگزار شود. به منظور جلوگیری از هدر رفتن آرای مردم، برای احزاب سیاسی و ائتلاف‌ها، آرای هر حوزه در درون لیست‌ها قابل انتقال باشد.»

1&2

اقتدار ملی، افغان ملت، پیوند ملی، جبهه ملی نوین افغانستان، جبهه نجات ملی افغانستان، جمعیت اسلامی افغانستان، جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب حراست اسلامی افغانستان، حرکت اسلامی افغانستان، حزب اسلامی متحد افغانستان، حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان، حزب اسلامی افغانستان، حزب اعتدال افغانستان، حق و عدالت، روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت، حزب قیام ملی افغانستان، محاذ ملی اسلامی افغانستان، نهضت همبستگی ملی افغانستان، وحدت اسلامی افغانستان و وحدت اسلامی مردم افغانستان احزابی اند که به تازگی در ائتلافی گردهم آمده و خواسته‌های مشترک دارند.

چند روز پس از آن کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در پاسخ به درخواست 25 حزب سیاسی اعلام کرد که به آوردن اصلاحات در روندهای مختلف انتخابات متعهد است و تلاش می‌کند نظریات و مشوره‌های «جوانب ذی‌دخل به‌خصوص احزاب سیاسی در این روند ملی را داشته باشد.»

این کمیسیون در اعلامیه‌ای نوشت که «کمیسیون مستقل انتخابات متعهد به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‏ها در سال 1397 می‌باشد مشروط بر این‌که بودجه مورد ضرورت این روند در زمان معینه آن فراهم و امنیت پروسه تأمین گردد.»

این کمیسیون افزوده که تغییر نظام (سیستم) انتخاباتی در شرایط کنونی زمان آمادگی‌ها برای انتخابات پیش‏رو را به شدت متأثر ساخته و ممکن است انتخابات سال آینده را تاخیر مواجه سازد.

دو روز پیش بار دیگر 25 حزب سیاسی افغانستان در واکنش به این اعلامیه کمیسیون انتخابات مخاطب اعلامیه 5 حوت این احزاب حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی بود و انتظار می‌رفت که «با بررسی دقیق خواست‌های احزاب و جریان‌های سیاسی، در زمینه تأمین اصلاحات انتخاباتی اقدام نمایند، اما در واکنش به آن کمیسیون مستقل انتخابات اعلامیه صادر کرد.»

3

این احزاب گفته‌اند که کمسیون نباید با این گونه موضع گیری‌ها به جای حکومت، استقلال خود را زیر سوال ببرد و عکس‌العمل آن «نامرتبط و بدون ارزیابی دقیق خواست‌های مشروع و معقول احزاب و جریان‌های سیاسی» است.

این همه درحالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان روند ثبت نام رای‌دهندگان، بسته‌بندی و انتقال مواد ثبت نام را از اواخر ماه حوت آغاز می‌کند و این روند در پایان ماه ثور سال آینده ختم خواهد شد. این رای‌دهندگان در 7 هزار و 300 مرکز رای‌دهی در انتخابات شورای ملی و شوراهای شهرستان‌ها در شانزدهم سرطان 1397 حضور خواهند یافت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان