جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دفاع از طرحواره مصالحه پروسه کابل؛ ۵ نکته ای که احتمالا از مصاحبه سی ان ان با اشرف غنی نشنیده اید

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور افغانستان در تازه ترین گفتگوی خود با شبکه تلویزیونی سی ان ان از آنچه که در پروسه کابل به عنوان پیشنهادات به طالبان ارائه کرده دفاع نموده است. آقای غنی با توضیحاتی در باره این اقدام اش گفته که این تلاش آخر او برای مصالحه نخواهد بود و حکومت او متعهد به صلح سازی در افغانستان است.

چرایی پیشنهادات صلح

«چرایش به این دلیل است که جامعه ما در یک اجماع در حال حاضر قرار دارد. بانوان ما، تمامی گروه های قومی و احزاب سیاسی در جستجوی صلح می باشند. درست به همین اندازه اجماع بین المللی هم بر سر این موضوع موجود است. به اضافه آن در جهان اسلام نیز علمای اسلامی آشکارا به محکومیت حملات انتحاری که نوعی از خشونت است که ریشه در فرهنگ اسلامی ندارد، آغاز کرده اند. پس لازم است که ما در دیگر بخش های جامعه هم رو به پیش حرکت کنیم.»

Ashraf-ghani
رییس جمهور افغانستان در تازه ترین گفتگوی خود با شبکه تلویزیونی سی ان ان از آنچه که در پروسه کابل به عنوان پیشنهادات به طالبان ارائه کرده دفاع نموده است

چرایی پیشنهاد تعدیل قانون اساسی

«ترور خودش یک فعالیت است. واقعه گود فرایدی در ایرلند به وسیله گروهی که مردمان خوبی بودند و یا گروهی که در بی ثبات سازی دست داشتند انجام شد. مسئله مهم کسانی  هستند که می خواهند خودشان را از نهاد بین المللی تروریزم و فعالیت های تروریستان جدا سازند. لازم است تا این اشخاص از پروسه صلح نیز جدا ساخته شوند. ثانیا بانوان ما اگر می خواهند که خودشان صدای شان را بلند کرده و صحبت کنند و یا مقام های بزرگ. ما دارای ده معاون وزیر، پنج سفیر زن، سه وزیر زن می باشیم که بسیار فعال هستند و این ها در همه بخش های پروسه صلح شامل خواهند شد. سوما من با حفظ احترام سوالی را مطرح می کنم از شما که بیان کردید که آنان از لحاظ نظامی غالب هستند. برای اولین بار از زمان حرکت نیروهای بین المللی ما اقدامات باثبات خود را انجام می دهیم. ما دارای یک پلان چهارساله هستیم. این که حالا ما پیشنهاداتی را به آنها می دهیم از روی کمی و کاستی ما نیست بلکه ناشی از شجاعت و اعتقاد راسخ ماست که خشونتی که مردم ما را فرا گرفته، آن گونه خشونتی را که آنان اعمال می کنند ناشی از یک نوع ضعف است نه قوت که مردمان بیگناه را به قتل می رسانند و این شجاعت نیست.»

کنترول بر جغرافیای سرزمینی

«آنان تنها بین نه تا دوازده ولسوالی از نزدیک به چهارصد ولسوالی را در اختیار دارند. آنان حتی قادر نبوده اند تا یک شهر یا یک مرکز ولایت را گرفته یا حتی یک هدف قابل ملاحظه را برای غالب شدن بر حکومت نگرفته اند، و آنان قادر نشده اند که دراین خاک دو جغرافیای جداگانه را ایجاد کنند.»

پاکستان منزوی

«ما گفتگوی جامعی را با پاکستان داشته ایم و روز گذشته من اعلام کردم که افغانستان امیدوار است که بتواند روی یک پلان برای چگونگی بازگشت ۲.۲ میلیون هموطن ما که به عنوان مهاجر در پاکستان به سر می برند به توافق برسد. پاکستان در آستانه انتخاب است. اقدامات گذشته طالبان باعث به انزوا قرار گرفتن این کشور شده است. منافع دولتی و ملی این کشور تقاضا دارد که پاکستان در انزوا نه بلکه در تماس با همگان باشد و ما امیدواریم که پاکستان رویکرد درست را اتخاذ کند.»

Amanpour
کریستین آمان‌پور

تلاش آخر

«خب هیچ یک از پیشنهادات ما برای آوردن صلح به عنوان تلاش آخر ما نیست. ما در نهایت موفق خواهیم شد. زمانی که اتحاد شوروی کشور مارا تحت استعمار درآورد، چه کسی باور می کرد که ما موفق شویم؟ ما موفق شدیم اما متعاقبا نتوانستیم از یافته هایمان به نفع خود استفاده کنیم. زمانی که من رییس جمهور شدم، باور های غافلگیر کننده یی وجود داشت مبنی بر این که ما در عرض شش الی نه ماه سقوط خواهیم کرد. ما رو به جلو در حرکت هستیم و باید بدانید که اکثریت قاطع مردان و زنان افغان زیر سن ۳۰سال قرار دارند. تغییر نسل در حکومت، جامعه، اقتصاد و مخصوصا در فرهنگ بوجود آمده است. نسل جوانتر افغان ها هم مشکلات را و هم راهکار هارا با خود دارند. من برای چهار روز برای پیشبرد پروژه تاپی و دیگر پروژه های مرتبط با آن در شهر هرات بودم. احساس خلاقیت همواره با من بود و ما امیدواریم که آنان فرصتی را که برایشان به صداقت داده شده است دریافت می کنند و این امر خداوند متعال است که در جستجوی صلح باشیم. جنگ راه حل نیست. اما باور راسخ من این است که ملت ما پیروز خواهد شد. درست همان گونه که ما در مقابل هر کسی دیگری در گذشته به پیروزی رسیده بودیم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان