جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ایران کنترل بخشی از بندر چابهار را به هند واگذار کرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

حسن روحانی، ربیس‌جمهوری ایران در سفر سه‌روزه به هند چندین توافق‌نامه و سند همکاری تجاری را با دولت این کشور امضا کرد. طرح توسعه بندر چابهار در مرکز این توافق‌ها قرار دارد.

گفته می‌شود که این توافق‌نامه در مورد مدیریت فاز اول بندر اول چابهار در سواحل دریای عمان و در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که بر اساس این توافق، هند اجازه پیدا می‌کند به مدت ۱۸ ماه کنترل بخشی از بندر چابهار را به دست گیرد.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در جریان امضای این توافق گفته است که کشورش به دنبال گسترش روابط به‌ویژه روابط اقتصادی با ایران است. آقای مودی بندر چابهار را دروازه طلایی خوانده و گفته هند می‌تواند از طریق آن به افغانستان و آسیای میانه متصل شود.

نخست‌وزیر هند گفته کشورش مصمم است به توسعه بندر چابهار کمک کند. دو کشور از سال‌ها پیش توافقی در این زمینه دارند و هند برای گسترش این بندر در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

https://twitter.com/HassanRouhani/status/964902487173066752

گفته‌شده است که مهم‌ترین هدف روحانی در این سفر ترغیب هند به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی و ایجاد مسیر ترانزیت کالا از هند به ایران و افغانستان با دور زدن پاکستان بوده است.

حسن روحانی در مراسم امضای توافق‌نامه «واگذاری بخش از بندر چابهار به هند» گفته است که سرمایه‌گذاری هند باعث تسریع در ساخت خط آهن چابهار به زاهدان و توسعه بندر چابهار می‌شود.

منافع هند

هند و ایران پیش‌ازاین بر سر تبدیل کردن چابهار به قطب تجاری و انرژی منطقه توافق کرده بودند. بااین‌حال هدف هند از سرمایه‌گذاری در چابهار و صنایع پتروشیمی ایران، دور زدن پاکستان، یکی از کشورهای رقیبش در منطقه می‌باشد.

هند هم‌اکنون در حال ارسال ۱.۱ میلیون تن گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار و بدون عبور از خاک پاکستان است. پروژه ۸۵ میلیون دالری چابهار در ۹۰ کیلومتری بندر گوادر پاکستان در حال توسعه است که چین سرمایه‌گذاری آن را به‌عنوان بخشی از پروژه بزرگ‌تر احیای راه ابریشم برعهده‌گرفته است.

https://twitter.com/narendramodi/status/964837444007809024

بر اساس قرارداد میان تهران و دهلی‌نو، هند می‌تواند در بدل ۸۵.۲۱ میلیون دالر سرمایه‌ای که برای توسعه بندر چابهار هزینه کرده از این بندر به مدت ۱۰ سال برای حمل‌ونقل کالا استفاده کند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفته است: «با برداشته شدن بسیاری از موانع بر سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هند، بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران – دهلی‌نو شتاب داده است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان