جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
17 بازدید

باروری ابرها در ایران؛ 4 نکته ای خواندنی در باره ابرهای مصنوعی

خواندن 4 دقیقه
3
(2)

چند ماه قبل اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران دستوری مبنی بر توسعه باروری ابرها داد.

اخیرا معاون اول رییس جمهور ایران به خاطر خکشسالی های شدید در این کشور دستور داده تا ابرهای آسمان جمهوری اسلامی ایران بارور گردد.

همزمان با این فرید گلکار رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفته که اگر۳۰ میلیون دالر برای تجهیز پنج فروند طیاره باروری ابرها در نظر گرفته شود این کشور شاهد افزایش ۱۰ میلیارد متر مکعبی منابع آبی خواهد بود.

بیش از ۵۰ سال است که بسیاری از مناطق ایران از کم آبی و خشکسالی رنج می برد و این موضوع باعث شده تا دولت این کشور در سدد ایجاد ابرهای باران‌زا به طور مصنوعی باشد. دلایلی زیادی برای خشکسالی فعلی در ایران بیان شده.

cloud-seeding-2

دلایل انسانی

عمدتا این دلایل انسانی است که بیشترین آسیب را برای طبعیت ایران به ویژه ایجاد خشک سالی وارد کرده است. دست‌اندازی به منابع آبی و خاکی و مدیریت آب، یکی از دلایل مهم بحران فعلی آب ایران پنداشته می شود. با وجود این، دست اندازی های انسانی در طبعیت ایران همچنان ادامه دارد. بر اساس اظهارات پروفسور پرویز کردوانی، جغرافی دان و کویرشناس ایران بحران آبی که چند دهه دیگر نیز دامن گیر ایران است از حفره چاه‌های زیاد و عدم مدیریت درست از آب های رودخانه‌ها سرچشمه می‌گیرد که مشکلات جدی را به همراه دارد؛ از نشست زمین تا آمدن سیل‌های فراوان که باعث خشکسالی و کم آبی ایران شده به عنوان عوامل این خشک سالی ها یاد می شود. در کنار همه این دلایل رشد جمعیت ایران نیز بر کم‌آبی و خشکسالی بی تاثیر نبوده است.

پیش‌بینی کم‌آبی و خشکسالی‌ در ایران باعث این شده است که مسئولان آن در پی راه چاره‌یی باشند و در این میان بارورسازی ابرها به شکل مصنوعی یکی از راه‌های بیرون رفت از بحران کم‌آبی و خشکسالی ایران بیان می شود.

باروری ابرهای باران‌زا

اکتشافات اولیه بارورکردن ابرها در دهه ۱۹۴۰ با موادی مانند یدید نقره صورت گرفت است. باروری ابرها، روشی مرسوم برای تعدیل آب و هوا وتاثیر گذاشتن روی میزان بارش ابرهاست. برای ایجاد ابرهای باران‌زا، باید شرایط لازم برای تولید بلورهای یخ در ابرها ایجاد شود که این کار را با اضافه کردن برخی ترکیب‌های کیمیایی مثل یدید نقره، یا یخ خشک به ابرها انجام می‌دهند تا ابر آماده باران شود. این ترکیب کیمیایی زمانی به ابرها رسانیده می‌شوند که ابری با شرایط مساعد یعنی طول بیش از پنج کیلومتر و قُطر مشخصی در راه باشد. برای رساندن این مواد به ابر‌ها دو راه وجود دارد؛ اولی پرواز طیاره‌های ویژه که بالاتر از ارتفاع ابر و با پخش کردن یدید نقره درون ابر انجام می‌شود. راه دوم، باروری ابرها از روی زمین است که ذرات ترکیب کیمیایی از زمین توسط جنراتورهای زمینی در هوا پراکنده می‌شوند. باد آن‌ها را به ابر رسانده باعث بارش باران می‌شود.

cloud-seeding-3

در کشورهای مختلف

بارور کردن ابرها نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان پیشینه تاریخی دارد. آمریکایی ها با همین روش «صحرای نوادا» را «قابل کشت» کرده‌اند. چین به خاطر کاهش مه و جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها از این روش استفاده می‌کنند. کره جنوبی، از اواخر ده هفتاد میلادی از این روش استفاده کرده است. مالی، استرالیا، اندونزی، ترکیه و تایلند از کشورهایی است که از روش بارور کردن ابرها برای افزایش میزان آب استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند جاپان، عربستان، امارت و سوریه برای کشاورزی، ابرهای باران‌زای مصنوعی را استفاده کرده‌اند.

در ایران

بارور کردن ابرها به صورت مصنوعی برای اولین بار در ایران از سال ۱۳۵۳، توسط وزارت نیرو به اجرا درآمد و میزان افزایش بارندگی در این دوره ۱۸.۵ درصد گزارش شد و در سال ۱۳۸۶ مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در شهر یزد این کشور آغاز رسمی داشته است. شهرهایی که در ایران از  ابرهای باران‌زا استفاده می‌شود شامل آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی، تهران، البرز، گیلان و مازندران می شود که از روش بارور کردن ابرها به شکل مصنوعی استفاده می‌کند.

آب باران ایران خوردنی نیست. این بار نگرانی مردم ایران از سمی بودن آب باران نیست بلکه این آب نتیجه باروری ابرها است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان