جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

همکاری استراتژیک ترکیه؛ 9 دلیلی که باید از حالا دختران افغان به دانشگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی توجه داشته باشند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

برخی از رهبران افغان در انتخابات سال 2014 میلادی، متعهد به دانشگاه بین المللی ویژه زنان شده بودند. اما ظاهرا این دانشگاه ساخته خواهد شد.

درخواست از ترکیه

حکومت افغانستان از ترکیه خواستار ایجاد دانشگاه ویژه زنان در کابل شده بود که از سوی آنکارا این خواست پذیرفته شده است. قرار است تفاهم نامه‌یی بین ترکیه و افغانستان در این زمینه امضا شود و کارهای عملی ساخت این دانشگاه برمبنای همین تفاهم نامه انجام گردد.

دانشگاهی به نام مولانا

دانشگاه بین المللی زنان به نام مولانا جلال الدین محمد بلخی با کمک مالی ترکیه ساخته خواهد شد. مکان این دانشگاه تپه مرنجان کابل گفته شده و مساحت آن 92 جریب زمین خواهد بود.

molana

15 تا 20 میلیون دالر

هزینه احتمالی ساخت این دانشگاه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دالر برآورد شده است. به گفته مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در گام نخست این دانشگاه در سه رشته فعالیت خواهد داشت؛ این رشته ها شامل علوم طبی، اجتماعی و ساینس می شود.

توافق اولیه  

در توافق اولیه‌یی که بین مقام تحصیلات عالی افغانستان و ترکیه صورت گرفته، قرار شده تا به میزان متقاضیان این دانشگاه، ظرفیت جذب و رشته‌های آن نیز افزایش یابد.

نخستین دانشگاه بین المللی دولتی

خانم عرفه پیکار سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید با ساخت دانشگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی، نخستین دانشگاه‌ دولتی بین المللی در این کشور فعال خواهد شد که میزبان زنانی از منطقه و کشورهای دیگر خواهد بود.

میکانیزم جذب

مقامات در وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گویند که دختران افغان می توانند دانشگاه بین المللی مولانا جلال الدین بلخی را به عنوان یک گزینه برای آموزش های عالی شان انتخاب نمایند. دانش آموزان زن در افغانستان پس از سپری امتحان کانکور می توانند به این دانشگاه راه پیدا کنند.

ویژه زنان

مقامات در وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گویند که این دانشگاه ویژه بانوان خواهد بود و با معیارهای جهانی بنا خواهد شد که از تجهیزات بالایی برخوردار خواهد بود.

خانواده های سنتی

خانم پیکار می گوید که خانواده‌هایی وجود دارد که در جامعه به صورت سنتی زندگی می‌کنند و به دخترانشان اجازه ورود به دانشگاه‌های مختلط را نمی‌دهند. به باور او، این مشکل با ایجاد دانشگاه بین المللی ویژه زنان حل خواهد شد.

arefa-paykar1
خانم عرفه پیکار سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان

ساخت زمان گیر

مقامات در وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گویند که ساخت این دانشگاه زمانگیر خواهد بود. با آن که این مقامات از زمان ساخت سخن نمی گویند اما تاکید دارند که پس از ساخت آن، فرصت های زیادی برای دختران افغان در این مکان عملی مهیا خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان