پاسخ بذر مهربانی؛ شاه جهان تک دختر مادر مهاجر افغان و داستان نجات یک زندگی سرطانی

توسطسکینه امیری

بهمن ۱۸, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

بذر مهربانی در دقیقه نود، زندگی یک دختر افغان را به او بخشید. شاه جهان دختر افغانستانی که از تومور مغز رنج می‌برد و به نقل از داکتران معالجش امیدی برای زندگی دوباره نداشت، با تشخیص و علم جراحی رنج‌هایش  پایان یافته و در انتظار مرخصی از شفاخانه و پیوستن به خانواده‌اش است.

کوره‌‌‌های آجرپزی منطقه ۱۹ در پایین شهر یافت‌آباد تهران، پناهگاه و مکانی برای تعدادی از خانواده‌های افغان مهاجر در ایران شده‌است. براساس گزارش‌ها این منطقه‌ای فاقد هرگونه خدمات بهداشتی و رفاهی است و خانواده‌های ساکن این منطقه که عموما فقیر است با گرفتاری‌های بسیاری مواجه می باشند. اطراف شهر و حاشیه‌های بزرگ‌شهر‌های ایران، مکانی‌ست که عموما مهاجران در آنجا‌ مسکن گزین می‌شوند و یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های مردم در این حاشیه‌ها، عدم دسترسی به خدمات صحی و بهداشتی است.

ورود تیم پزشکان سیار

 تعدادی از پزشکان ایران برای رسیدگی و کمک به حاشیه‌نشین‌ها از چندی به این سو تصمیم گرفته‌اند که به مناطق دور افتاده سفر کنند.

iran-doctor
تعدادی از پزشکان ایران برای رسیدگی و کمک به حاشیه‌نشین‌ها از چندی به این سو تصمیم گرفته‌اند که به مناطق دور افتاده سفر کنند

به روایت از تیم پزشکان سیار، تنها چند روزی از حضور گروه‌های این تیم به مناطق حاشیه نشین در شهر تهران می گذرد که در منطقه‌ای فاقد از هرگونه خدمات بهداشتی و رفاهی در دل یکی از کوره‌‌‌های آجرپزی پایتخت با موارد جالبی مواجه می شوند.

جایی که از ساختمان‌های بلند شهر نیست، کوره‌ خشت پزی که به مخروبه‌ای تبدیل شده‌. اما با این حال عده‌ای‌ عموما افغان‌های مهاجر‌ در اتاق‌های ۳ متری و تاریک زندگی می‌کنند. تیم داکتران سیار گفته اند که، پس از ورود به آنجا، با تعداد زیادی کودکان مواجه می‌شوند که در گوشه‌ای از این خرابه‌ها مشغول بازی در میان خاک اند.

آنها علاوه کرده که پس از استقرار پزشکان در آنجا، تعدادی از ساکنان منطقه ۱۹پشت در اتاق صف می‌کشند که یکی دچار افسردگی است و دیگری به دلیل بیماری‌های گوارشی حال و روز خوشی ندارد و در بین همه بیماران، بیماری بوده که امیدی به زنده ماندن نداشته‌ است.

 پزشکان گفته است که او با کیسه‌ی بزرگ دارو و تعداد زیادی عکس رادیولوژی که در دستانش بوده نیز به صف ایستاده است.

وضع صحی نگران کننده

دکتر مهدی خواجوی، متخصص جراحی مغز و اعصاب و عضو جامعه جراحان مغز و اعصاب اروپا به رسانه‌ها گفته است: ‌«عصر یک روز جمعه با عده ای از دوستان به کوره خشت‌پزی اطراف تهران سرزدیم، آنجا عده ای افراد در وضعیت نه چندان خوب و با مشکلات زیادی در خرابه هایی که نمی شد به آنها خانه گفت، زندگی که نه، روزگار می گذراندند.‌»

این پزشک همچنان گفته است که در همین کوره پزخانه ها او  با شاه جهان مهاجر افغانستانی بر می‌خورد. شاه جهان دختری تومور مغزی داشته و سه سال قبل در شهر اصفهان عمل شده بود، اما تومورش مجددا عود کرده و عملا زندگی‌اش با خطر مواجه بوده‌ است.

doctor-2
شاه‌جهان به دلیل سر دردهایی که بی وقت به سراغش می‌آمد شب‌ها نمی‌توانسته بخوابد

شاه‌جهان به دلیل سر دردهایی که بی وقت به سراغش می‌آمد شب‌ها نمی‌توانسته بخوابد. با این وجود او در کوره‌های خشت پزی ‌کار هم می‌کرده ‌است. او از چندی به این سو به دلیل گران بودن داروها و مناسب نبودن اوضاع مالی‌اش توان خرید داروهایش را نداشته است.

شاه جهان گفته است: ‌«چند وقتی توان خرید دارو و رفتن به پزشک را نداشتیم و  همین سردردهای پی در پی حتا توان راه رفتن و کار کردن را از من گرفته بود و هنگامی  که می‌خواستم راه بروم دنیا به دور سرم می‌چرخید که مسیر مستقیم را هم گم می‌کردم.‌».

وضعیت بیمار

پس از دیدن عکس‌های که شاه جهان به تیم پزشکان سیار داده، پزشک نشانه های یک تومور بزرگ را در سر شاه‌جهان شناسایی می‌کند و می‌گوید که اگر سریع جراحی نشود ممکن است فلج یا نابینا شود.

امیر صباح، جراح و متخصص مغز و اعصاب و یکی از این پزشکان در خصوص عمل جراحی و وضعیت بیمار گفته است که بیمار حدود سه سال قبل به دلیل وجود تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته، اما به دلیل قطع شدن مصرف داروها تومور مجدد عود کرده که این موضوع باعث اختلال در کیفیت زندگی فرد شده است.

او گفته است که بیمار طی چندین ماه گذشته چهار بار با تشنج‌های عصبی مواجه شده که این موضوع به دلیل قطع شدن مصرف داروها بوده است.

تیم پزشکان سیار تصمیم می‌گیرند که شاه جهان را درمان کنند و آن هم به صورت رایگان. دکتر خواجوی به رسانه‌ها گفته: ‌«بیماری شاه جهان پیشرفته بود و وضعیت سلامتش روز به روز بدتر می شد و مشکلاتش باعث شده بود که از زندگی قطع امید کند به همین باید هر چه زود‌تر درمان می‌شد.‌»

surgery
با همت پزشکان و کمک خیران بذر مهربانی به ثمر نشست و «شاه‌جهان» دختر مبتلا به تومور مغزی که به دلیل فقر و وضعیت نامناسب مالی توان درمان نداشت، تحت عمل جراحی قرار گرفت

با همت پزشکان و کمک خیران بذر مهربانی به ثمر نشست و «شاه‌جهان» دختر مبتلا به تومور مغزی که به دلیل فقر و وضعیت نامناسب مالی توان درمان نداشت، تحت عمل جراحی قرار گرفت.

عملیات موفقانه

صبح روز پنج شنبه ۱۲ دلو، چند روز پس از اولین معاینه شاه جهان، بیمارستان غیاثی یافت آباد، ساعت ۱۰ صبح تیم پزشکی عمل جراحی را آغاز کرد؛ جراحی که سه و نیم ساعت طول کشید. طولانی شدن عملیات جراحی برای مادر شاه جهان که در این دنیا غیر از او کسی را نداشت طاقت فرسا کرده بود و او در این مدت برای سلامتی دخترش دعا کرد.

ساعت یک و سی‌دقیقه پزشکان از اتاق عمل خارج شده برای مادر شاه جهان امید می‌دهند. دکتر خواجوی می‌گوید: «به لطف خداوند عمل جراحی با موفقیت انجام شده و تومور مغزی بطور کامل از سر بیمار خارج شده است.‌» کلماتی که به استرس‌ها و دل‌نگرانی‌های یک مادر بی‌کس پایان می‌دهد و اشک شوقش را  جاری می‌کند.

بذر مهربانی زندگی شاه جهان را برای او می‌بخشد و یگانه‌کس یعنی مادرش را دل شاد می کند. اکنون شاه جهان می‌تواند بدون تنش‌های عصبی و تشنج زندگی آرام‌تری پیش رو داشته باشد.

در این عمل جراحی پزشکان جراح تعرفه‌های خود را صفر اعلام کردند،‌ بیمارستان هم مبلغی را تخفیف داد و از طرفی خیران نیز باقی هزینه‌های انجام عمل جراحی تومور مغز شاه‌جهان را پرداخته‌است.

doctor-5
پزشکان داوطلب گفته‌اند که ما در هر جای جهان و در هر جامعه ای یک عده‌ای از افراد، افکار تنگ نظر دارند که آنها نمی توانند آیین مهربانی را ببینند

یکی از این پزشکان جراج شاه‌جهان گفته است:‌ «مردم مهربان ما در این روزها بارها اشک من را جاری کردند، ما در کمپین بذر مهربانی از هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزارتومان واریزی داشتیم، هیچ کس هم نپرسید که این فرد مهاجر اهل کجاست و از کجا آمده یا چرا باید به او کمک کنیم. با همین کمک های مردمی ما روز پنجشنبه شاه جهان خانم را عمل کردیم و خوشبختانه عمل هم موفقیت آمیز بود. در حال حاضر هم ایشان درشفاخانه تحت نظر هستند و تا حدود زیادی بهبود یافته اند و بزودی مرخص می شوند. روند درمانی خداروشکر خیلی خوب پیشرفته است و ما هر نوع کمکی بتوانیم انجام می دهیم تا شاه جهان بانو به زندگی عادی‌اش برگردد.»

حال خوب دیگران مایه حال خوب ما

پزشکان داوطلب گفته‌اند که ما در هر جای جهان و در هر جامعه ای یک عده‌ای از افراد، افکار تنگ نظر دارند که آنها نمی توانند آیین مهربانی را ببینند.

پزشکان تصریح کرده‌اند که با افراد کاری ندارند و هدف شان کمک به هم‌نوع شان بود و فرقی نمی‌کند که هم نوع شان اهل کجا باشد.

پزشکان همچنان اضافه کرده که هرگز برای کارهایی که انجام داده تبلیغاتی نکرده و فعالیت‌ها و خدماتی صحی که برای مردم حاشیه‌نشین بدون توجه به هویت شان انجام داده‌اند و از بابت آن پول دریافت نکرده‌اند.

آنها تصریح کرده اند که همه این کارهای شان برای این بود که حال شان خوب باشد و حال خوب آنها بستگی به حال خوب مردم حاشیه نشین‌دارند. از این رو آنان به مردم حاشیه نشین کمک می‌کنند تا حال شان خوب شود.

پزشکان گفته اند که کمک برای بهبود وضع صحی افراد و دیدن خوشی و رضایت آنان، زیباترین حسی است که داکتران می‌توانند آن را احساس کنند. از این رو آنها تصمیم گرفته اند که از سایر مناطق حاشیه نشین ایران نیز دیدن نموده و برای برطرف کردن مشکلات صحی مردم کاری نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *