جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

فاجعه کشتار شنبه کابل؛ 3 میلیون دالر ضرر به بازرگانان و تاثیرات منفی بر فضای تجاری افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نهادهای بازرگانی افغانستان اعلام کرده‌اند که در انفجار روز شنبه کابل در چهارراهی صدارت این شهر، نزدیک به 3 میلیون دالر به بازرگانان و بخش خصوصی افغانستان ضرر رسیده است.

این نهادها تاکید می‌کنند هرچند بررسی‌های آنان نهایی نشده، اما برآوردهای ابتدایی نشان می‌دهد که در این انفجار، نزدیک به 3 میلیون دالر به مغازه‌داران و سرمایه‌گذاران خصوصی در شهر کابل ضرر وارد شده است.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که به تعداد ده‌ها مغازه و شرکت در این انفجار تخریب شده و هم‌چنان به مغازه‌ها و مارکیت‌های که در چند کیلومتری این رویداد بوده، نیز آسیب رسیده است.

به گفته‌ی آقای پسرلی انفجار در یک نقطه‌ی شلوغ شهر رخ داده که علاوه بر تلفات سنگین جانی، خسارات هنگفت مالی نیز در قبال داشته است.

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: «صدها دکان در این انفجار آسیب دیده اند که شماری از این دکان‌ها به صورت کامل ازبین رفته است. در این ساحه بیشتر مارکیت‌ها وجود داشت، انتیک فروشی، مطبعه، ماشینری‌های که به قیمت‌های گزاف از کشورهای خارج خریداری شده بود و هم‌چنان دکان های مختلف دیگر وجود داشت.»

kabul-explsion
انفجار دیروز شنبه در شهر کابل در نزدیکی ساختمان سابق وزارت داخله‌ی افغانستان رخ داد

انفجار دیروز شنبه در شهر کابل در نزدیکی ساختمان سابق وزارت داخله‌ی افغانستان رخ داد که بر اساس آمارهای اخیر، در این رویداد حدود 103 نفر کشته و حدود 235 تن زخمی شده‌اند.

با این وجود حکومت افغانستان امروز یک‌شبنه را «ماتم ملی» اعلام کرده و گفته که برای رسیدگی به زخمی‌های این حمله انتحاری، فردا (دوشنبه) در شهر کابل رخصتی عمومی است.

ارگ ریاست جمهوری این کشور گفته که امروز یک‌شنبه پرچم افغانستان در سراسر این کشور و نمایندگی‌های دیپلماتیک آن نیمه برافراشته خواهد بود.

تاثیر منفی بر فضای سرمایه‌گذاری

شماری از آگاهان بخش اقتصادی می‌گویند که این رویدادها تنها سبب از بین رفتن چند مغازه و ضرر چند میلیون دالر برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران نمی‌شود، بل که چنین رخدادهای امنیتی پیام منفی برای اقتصاد ملی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

آذرخش حافظی، آگاه بخش اقتصادی و رییس روابط بین‌المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که ناامنی و بی‌ثباتی تاثیر مستقیم بر میزان سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی دارد. او تاکید دارد که اگر وضعیت امنیتی به همین‌سان در پایتخت افغانستان و شهرهای دیگر این کشور ادامه یابد، دیگر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این کشور سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

آذرخش حافظی، رییس بخش بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
آذرخش حافظی، رییس بخش بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

آقای حافظی گفت: «ضرر تنها از بین رفتن چندین دکان، ویران شدن چند تعمیر، ضایع شدن و سوختن اموال تجاری نیست؛ چنین رویداد‌ها یک پیام بسیار بد برای فضا کسب و کار در افغانستان دارد. در چنین وضعیت که در هر سمت‌و سوی این کشور خون ریختانده می‌شود، هیچ‌کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.»

این آگاهان تاکید می‌کنند که انفجار‌های اخیر در این کشور به نوعی در میان مردم وحشت ایجاد کرده و در صورتی که حکومت افغانستان برای جلوگیری از این حملات اقدامی نکند، نه‌تنها در این کشور سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، بل که سرمایه‌گذاران کنونی نیز سرمایه‌های خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

پرداخت خسارات

نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید می‌کنند که با چنین رویدادهایی، سرمایه‌گذاران افغان به شدت زیان می‌بینند و آنان قادر نیستند که هربار با پرداخت این هزینه‌ها به تجارت‌شان در داخل افغانستان ادامه دهند.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان باید برای از سرگیری تجارت بازرگانان متضرر، کمک کند. آنان تاکید دارند که حداقل تا زمانی که کارهای این بازرگانان به روند عادی برنگشته، از پرداخت مالیات معاف شوند.

صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌ تجارت وصنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌ تجارت وصنایع افغانستان

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه تاکید کرد: «معافیت مالی، دادن قرضه، کمک برای ترمیم ساختمان‌های شرکت‌ها از جمله کمک‌های است که حکومت باید برای دوباره سرپا شدن این شرکت‌ها باید انجام دهد.»

مقام‌های نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید دارند در صورتی که برای بازرگانان در چنین شرایطی کمک صورت نگیرد، بدیهی است که دیگر هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نخواهد شد که در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که در صورت ادامه چنین شرایطی، به نظر می رسد که تداوم سرمایه گذاری بازرگانان افغان در داخل این کشور بعید خواهد بود.

او تاکید کرد که «اگر حکومت در مقابل این خسارات سرمایه‌گذاران کاری نکند، طبیعی است که دیگر هیچ‌کسی با این شرایط، در کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.»

قربانی سکتور خصوصی

پیش از انفجار شنبه‌ی این هفته در کابل، حمله‌ای بر هوتل انترکانتیننتال در این شهر صورت گرفته بود. این حمله که بیش از 12 ساعت دوام کرد، بخش‌های از این هوتل در آتش سوخت و هنوز روشن نیست خسارات برجا مانده از آن در چه سطح است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در یک اعلامیه‌ای گفته است که در حمله‌ی هوتل انترکانتیننتال، میلیون‌ها افغانی بر اقتصاد این کشور زیان رسیده است.

در اعلامیه‌ی این اتاق آمده است که کشته شدن 9 تن از کارمندان خارجی شرکت هوایی کام‌ایر و شماری از کارمندان شرکت‌های خصوصی دیگر یکی از حوادث ناگوار روزهای اخیر در جامعه تجاری و بازرگانی افغانستان می‌باشد که روند عادی زندگی و فضای کسب و کار در این شهر را مختل کرده است.

در ادامه این اعلامیه آمده است که « وقوع چنین رویداد‌های خونین شدیدا تاثیرات منفی خود را روی رشد سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما به جا می‌گذارد. هیات رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان ضمن تقبیح این حمله که بالای یک مکان غیر نظامی صورت گرفته، وقوع چنین حملاتی را تهدید جدی در برابر فعالیت های سکتور خصوصی کشور دانسته و از ارگان های امنیتی و کشفی کشور جدا می‌خواهد تا در تامین امنیت مکان‌های ملکی و تجاری از هیچ سعی و تلاشی دریغ نورزند.»

با توجه به آنچه گفته آمد، علاوه بر این که حملات مسلحانه بر کلان شهرهای افغانستان پیامدهای خونبار برای نیروهای امنیتی و شهروندان عادی افغان دارد، ادامه این حملات فضای اقتصادی افغانستان را نیز به شدت متاثر ساخته است. نگرانی های که مسولان ارشد بخش خصوصی و بازرگانی افغانستان مطرح می کنند، نیاز است جدی گرفته شود و در این زمینه به خواسته ها و انتظارات بازرگانان افغان پاسخ گفته شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان