جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

تالک؛ منبع درآمد شورشیان و اولویت جدید معدنی افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

قاچاق تالک تبدیل به یکی از نگرانی بزرگ وزارت معادن و پترولیم افغانستان شده است. مقام های وزارت معادن افغانستان تاکید می‌کنند که نیاز است تا در مورد شیوه‌های صادرات و چگونگی جلوگیری از قاچاق تالک، میکانیزمی مدنظر گرفته شود.

مقام‌های این وزارت روز یک‌شنبه این هفته در نشست شورای عالی اقتصادی افغانستان در مورد معادن تالک در افغانستان گفته‌اند که در سال ۲۰۱۶، تولید جهانی تالک بیش از ۷،۳۱ میلیون تُن بوده است.

این مقام‌ها نتایج یافته های شان را در باره میزان تقاضای جهانی تالک، سهم انواع تولید تالک در بازارهای جهان، پیش‌بینی درآمد صنعت تالک در بازارهای عمده‌ی جهانی، میزان و ارزش صادرات و درآمد آن در افغانستان، دسته‌بندی و حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال تالک در افغانستان و چالش‌های موجود در این راستا ارائه کرده اند.

بر اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم افغانستان نشانه‌های از موجودیت تالک در ولایت‌های ننگرهار، کابل، پروان، کاپیسا، لوگر، غزنی، قندهار، میدان وردک، کنر و بغلان تثبیت شده ‌است.

در دهه‌ی ۱۹۷۰ معادن اچین ولایت ننگرهار توسط تیم‌های فنی متشکل از مهندسان افغان و روسیه به‌شکل نسبی مطالعه شده که ذخایر آن بیش از ۱۱ میلیون تُن، برآورد گردیده است.

talc3
بر اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم افغانستان نشانه های از موجودیت تالک در ولایت‌های ننگرهار، کابل، پروان، کاپیسا، لوگر، غزنی، قندهار، میدان وردک، کنر و بغلان تثبیت شده ‌است

استخراج قانونی

مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کرده‌اند که باید بررسی جامع در مورد تالک و ارزش این صنعت در افغانستان صورت گیرد. این مقام‌ها تاکید کرده‌اند که میزان تالک در ولایت‌های مختلف افغانستان مشخص شود و چگونگی استخراج آن نیز قانونی گردد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در جلسه‌ی شورای عالی اقتصادی این کشور گفته است: « نیاز است که یک تحلیل همه‌جانبه و جامع در این زمینه صورت گرفته و هم‌چنان بررسی واضح در این بخش صورت گیرد تا دریابیم که در دیگر ولایات به چه پیمانه‌ای، تالک وجود دارد و چگونه استخراج گردد.»

آقای غنی تاکید کرده‌ که یک تیم حقوقی در این بخش کار نماید و معیارهای حقوقی و مسوولیت‌ها در این رابطه در نظر گرفته شود.

تالک، معدنی با ساختار صفحه‌ای است و همین ساختار است که به آن خاصیت صابونی می‌دهد. یکی از ویژگی های تالک، جذب روغن ها، عطر ها و رطوبت می‌باشد. به این دلیل به عنوان مواد قابض در محصولات آرایشی و پوستی نیز به کار می‌رود.
تالک به رنگ‌های سبز، سفید، خاکستری، قهوه‌ای و یا بی‌رنگ می‌باشد، اما از همه مهم‌تر درخشندگی مروارید‌گونه آن در صنایع به‌ویژه رنگ آن مورد توجه است.

talc2
تالک به رنگ‌های سبز، سفید، خاکستری، قهوه‌ای و یا بی‌رنگ می‌باشد

این مواد بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله پلاستیک، انواع مصالح ساختمانی، تغذیه حیوانی، لوازم آرایشی بهداشتی و حتی در کنترل آلودگی هوا، نقش قابل توجهی دارد. این ویژگی‌های تالک سبب شده تا مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله ایالت متحده آمریکا قرار بگیرد.

در حال حاضر بیشترین مصارف تالک در کشورهای مختلف در صنایع کاغذ سازی، پلاستیک، لاستیک، سرامیک، رنگ‌سازی، پوشش بام، پولیش و کشاورزی می‌باشد.

قاچاق گسترده

شبکه مبارزه علیه فساد اداری افغانستان در ماه فبروری سال 2017 میلادی اعلام کرد که سالانه حدود ۷۵۰ هزار تُن «تالک» از ولایت ننگرهار قاچاق می‌شود.

تحقیق این نهاد نشان می‌دهدکه افراد داعش در ولایت ننگرهار افغانستان روزانه حدود ۵۰۰ لاری تالک را که هر کدام حاوی 45 تن می‌باشد، استخراج کرده و به مافیای معدن می‌فروشند. بر اساس یافته‌های این نهاد، داعشیان در سال گذشته‌ی خورشیدی به ارزش ۴۶ میلیون دالر از استخراج این معدن به دست آورده‌اند.

خان‌زمان امرخیل، رییس شبکه مبارزه علیه فساد اداری، در نشستی خبری گفت که قاچاق‌بران معادن با همکاری مقام‌های پشین محلی این ولایت، جواز استخراج هزار تُن تالک را از وزارت معادن گرفتند، اما در یک بار به ارزش دو میلیون دالر سنگ سفید را انتقال دادند.

به گفته مسوولان شبکه مبارزه با فساد اداری، در سال ۲۰۱۶ میلادی، مخالفان مسلح بیش از ۴۶ میلیون دالر تنها از شهرستان خوگیانی ولایت ننگرهار از درک استخراج «تالک» درآمد داشته اند.

گفته می‌شود که افراد گروه داعش در ولایت ننگرهار افغانستان روزانه حدود ۵۰۰ لاری تالک را که هر کدام حاوی 45 تن می‌باشد، استخراج می کند
گفته می‌شود که افراد گروه داعش در ولایت ننگرهار افغانستان روزانه حدود ۵۰۰ لاری تالک را که هر کدام حاوی 45 تن می‌باشد، استخراج می کند

مسوولان این شبکه تاکید دارند که استخراج غیر قانونی معادن، باعث نقض حاکمیت دولتی و تقویت شورشیان می گردد.

آنان از سران حکومت و مسوولان امنیتی افغانستان می‌خواهند که با این موضوع به صورت جدی برخورد کنند و این قضیه مورد پیگرد قرار گیرد.

در پلان امنیتی

حکومت افغانستان در جلسه‌ی شورای عالی اقتصادی تصویب کرده که پروژه‌های اقتصادی در سال 1397 خورشیدی، جزء پلان امنیتی شود.

رییس جمهوری افغانستان گفته است: « امنیت پروژه های اقتصادی در سال ۱۳۹۷ جزء پلان امنیتی ما است و تالک از جمله‌ی معادن با ارزش شمرده می‌شود و باید از قطار معادن کوچک بیرون شود.»

رییس جمهوری افغانستان گفته است که امنیت پروژه های اقتصادی در سال ۱۳۹۷ جزء پلان امنیتی ما است
رییس جمهوری افغانستان گفته است که امنیت پروژه های اقتصادی در سال ۱۳۹۷ جزء پلان امنیتی ما است

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نقل از آقای غنی آمده است که افغانستان با کشورهای چین و هند در حال مذاکره است تا برای صادرات اشیای قیمتی و معادن، بازاریابی کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان