مقام‌های بلند پایه‌ی افغانستان و ازبیکستان چندین موافقت‌نامه‌ی همکاری را در بخش‌های مختلف از جمله همکاری های امنیتی، ترانزیت زمینی و هوایی، اقتصاد و تجارت، تحصیلات عالی، انرژی، زراعت و معاهده‌ی کمک‌های حقوقی باحضور سران دو کشور در تاشکند امضا کردند.

شوکت مرضیایف، رییس جمهوری ازبیکستان حین امضای این موافقت‌نامه‌ها گفت که حکومت ازبیکستان تلاش کرده که در بخش‌های مختلف از جمله حوزه های اقتصادی و بازرگانی همکاری‌های نزدیک با افغانستان داشته باشد.

آقای مرضیایف تاکید کرد که « ما با آمدن رییس جمهوری افغانستان، اولین اقدام همکاری خود را با آغاز پروزاهای مستقیم کابل- تاشکند و تاشکند-کابل شروع کردیم که این نشان می‌دهد تعهدات ما تنها برروی کاغذ نیست و ما به‌گونه‌ی عملی باهم دست دوستی و همکاری داده‌ایم.»

از سوی هم محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در این نشست تاکید کرد که «موافقت‌نامه‌های که امروز میان افغانستان و ازبیکستان صورت گرفت، بر محور منافع مشترک ما بوده و و من مطمیین هستم که سال 2018 سالی خواهد بود که همه‌ی این موافقت‌نامه‌ها جامه‌ی عمل می‌پوشد.»

محمد اشرف غنی، رییس ‌جمهوری افغانستان، روز گذشته در یک سفر رسمی‌ همراه با مقام‌های بلند پایه‌ای از افغانستان به تاشکند، پایتخت ازبیکستان رفته است. آقای غنی و هیات همراه‌اش ضمن دیدار با شوکت میرضیایف، رییس‌ جمهوری ازبکستان و عبدالله آریپوف، نخست وزیر آن کشور، 20 موافقت‌نامه‌ی همکاری را با ازبیکستان به امضا رساندند.

دهلیز وصل

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که از میان ۲۱ موافقت‌نامه‌ای که امروز میان مقام‌های افغانستان و ازبیکستان به امضا رسید، دو موافقت‌نامه آن به عرصه تجارت و اقتصاد می‌باشد که سبب می‌شود افغانستان و ازبیکستان را بیشتر باهم نزدیک کند.

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع این کشور تاکید دارند که افغانستان نقش یک دهلیز را برای ازبیکستان بازی می‌کند که این کشور را به کشورهای آسیای جنوبی، چین و روسیه وصل می‌کند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به‌خبرنامه گفته : « با امضای موافقت‌نامه ترانزیت میان افغانستان و ازبکستان، افغانستان به دهلیز وصل ازبکستان به آسیای جنوبی، آسیای میانه و چین بدل خواهد شد.»

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان تاکید دارند که ازبکستان می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال کالای مورد نیاز این کشور باشد.

ساخت شبکه راه آهن

مقام‌های ازبیکستان می‌گویند که این کشور تا پنج سال آینده در حدود ۲ هزار کیلومتر شبکه راه آهن در داخل افغانستان می‌سازد. این مقام‌ها تاکید دارند که ازبکستان علاقه دارد که در این حوزه ترانزیت همکاری  و سهم فعالی در افغانستان داشته باشد.

در ماه جدی سال گذشته‌ی خورشیدی یک هیات بلند پایه‌ی حکومتی افغانستان به ازبکستان سفر کرده و با مقام‌های این کشور روی موضوعات مختلف کشور از جمله ساخت راه‌آهن، گسترش روابط بازرگانی، صحت، زراعت، مسایل ترانزیت و انرژی گفت‌و گو کردند.

در این دیدار مقام‌های حکومت افغانستان و ازبیکستان تاکید شده بود که هردو کشور محاط به خشکه برای دستیابی به کشورهای دیگر، باهمدیگر دست همکاری دهند.

با این حال ازبکستان می‌تواند از طریق افغانستان توسط شبکه راه آهن به کشورهای جنوب آسیا از جمله پاکستان و هند راه پیدا کند و هم‌چنان افغانستان نیز از طریق شبکه‌های جاده‌ای و خط آهن این کشور می‌تواند، به کشورهای چین، قزاقستان و روسیه دسترسی داشته باشد.

در دیدارهایی که میان مقامات افغان و ازبیک در تاشکند صورت گرفته است در رابطه به حمل و نقل بین المللی طرحی به جانب ازبکستان داده شده و از آنان خواسته شده، تا حمل و نقل دریایی را متوقف کرده و از راه آهن استفاده کنند.

بر اساس آمار حکومت افغانستان روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ موتر از ازبکستان وارد افغانستان می‌شود که از جانب ازبکستان خواسته شده که زمینه ورود رانندگان افغان به ازبکستان را نیز فراهم کنند.

ghani-in-uzbekistan2
محمد اشرف غنی، رییس ‌جمهوری افغانستان

افزایش یک میلیاردی مبادلات بازرگانی

مقام‌های دولت ازبیکستان می‌گویند که این کشور تصمیم دارد حجم بازرگانی‌اش را با افغانستان افزایش داده و تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیارد دالر برساند.

الیارعلی غنی‌اف وزیر روابط اقتصاد خارجی، تجارت و سرمایه‌گذاری ازبیکستان گفته است که شرایط مناسب برای گسترش روابط تجاری بین این دو کشور وجود دارد. به این دلیل، کابل و تاشکند در صدد افزایش روابط بازرگانی می باشند.

از سوی هم مقام‌های افغانستان و ازبیکستان به توافق رسیده‌اند که همه ساله حدود ۳۰۰ هزار تُن کود معدنی، ۲ هزار واحد ماشین آلات کشاورزی، ۲۵ هزار تُن گندم و سایر محصولات مورد نیاز را در افغانستان تهیه کنند.

در دیدار روسای جمهور این دوکشور امروز در تاشکند، براهمیت آغاز سریع کار ساخت و ساز راه آهن مزار شریف- شبرغان- میمنه-هرات تاکید شد و نقش این راه آهن را برای ایجاد یک دهلیز اقتصادی حمل و نقل در شمال غرب افغانستان مهم خواندند.

نمایندگان ازبیکستان و افغانستان در ماه جنوری سال جاری میلادی در کابل نقشه راه در زمینه افزایش دادوستدهای بازرگانی میان هر دو کشور تا سقف ۱٫۵ میلیارد دالر را تایید کرده بودند.

ghani-in-uzbekistan1
رییس جمهور غنی ازبکستان را یک راه نزدیک و مهم برای اتصال افغانستان به چین و روسیه در نظر دارد

براساس گزارش وزارت خارجه ازبکستان از ماه جنوری تا ماه اکتوبر سال گذشته‌ی میلادی، داد و ستد تجاری میان این دوکشور ۴۲۹ میلیون دالر بوده است.

رویکرد تازه کابل

با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان، ازبیکستان از جمله کشورهای بود که در حلقه‌ی اول سیاست خارجی رییس جمهور غنی قرار گرفت و رییس جمهوری افغانستان بر گسترش روابط این کشور با ازبکستان در بخش اقتصادی، بازرگانی و ترانزیتی تاکید کرده است.

رییس جمهور غنی ازبکستان را یک راه نزدیک و مهم برای اتصال افغانستان به چین و روسیه در نظر دارد. از این‌رو حکومت وحدت ملی در یک اقدام بی‌سابقه، توانست تا از طریق خط آهن با عبور از کشورهای قزاقستان و ازبکستان، افغانستان را به چین وصل نماید.

با این وجود اولین قطار باربری چین در ماه سنبله‌ی سال گذشته‌ی خورشیدی از شهر هایمن در ولایت جیانگسوی چین حرکت کرد. این قطار با عبور از کشورهای قزاقستان و ازبکستان به بندر حیرتان رسید و هم‌چنان در برگشت، صادرات افغانستان را نیز به چین انتقال داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *