جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

افزایش تولید مواد مخدر؛ پیوستن 3 ولایت دیگر به جمع تولیدکنندگان کوکنار در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرده ‌است که کشت و تولید مواد مخدر نسبت به سال گذشته به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش یافته است.

این وزارت روز گذشته در یک نشست خبری در کابل، نتایج گزارشی را که در همکاری با دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در مورد کشت و تولید مواد مخدر انجام داده است، اعلام کرد.

مقام‌های این وزارت می‌گویند که کشت خشخاش در افغانستان بیش از هر زمان دیگر افزایش پیدا کرده و در سال جاری خورشیدی 3 ولایت دیگر نیز به جمع تولیدکنندگان مواد مخدر پیوسته‌اند.

آمار منتشر شده در گزارش این نهاد نشان می‌دهد که مناطق کشت خشخاش در افغانستان نسبت به بالاترین میزان قبلی، 40 درصد بیشتر شده است.

عباس فراسو، مسوول مطبوعات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
عباس فراسو، مسوول مطبوعات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان

غزنی، نورستان و سمنگان

عباس فراسو، مسوول مطبوعات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به خبرنامه گفت که ولایت‌های غزنی، نورستان و سمنگان از جمله نقاط عاری از مواد مخدر بودند که در سال جاری در این مناطق نیز کوکنار کشت شده است.

آقای فراسو تاکید کرد “در زون مرکز، ولایت غزنی با داشتن 1 ‌هزار و 27 هکتار زمین، در زون شرق یعنی در ولایت نورستان با داشتن 121 هکتار زمین و در زون شمال، ولایت سمنگان با داشتن 243 هکتار زمین کشت کوکنار، عاری بودن خویش را از دست داده اند. درحالی‌که درسال 2016 این ولایات عاری از کشت کوکنار بودند.”
بر اساس تحقیق تازه‌ی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان مجموع مناطق زیر کشت کوکنار در سال جاری در این کشور، 328هزار هکتار زمین است که این رقم 63 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته‌ نشان می‌دهد. گفته شده است که در سال گذشته حدود 201هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود.

opium4
بر اساس تحقیق تازه‌ی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان مجموع مناطق زیر کشت کوکنار در سال جاری در این کشور، 328هزار هکتار زمین است

افزایش تولید

یافته‌های این گزارش از تولید 9هزار تُن تریاک با ارزش حدود 1میلیارد و 400 میلیون دالر خبر می‌دهد. براساس یافته‌های این پژوهش، در سال جاری 63 درصد کشت مواد مخدر و 87 درصد تولید آن نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر تاکید می‌کنند که کشت کوکنار بیشتر در مناطق ناامن و خارج از کنترل حکومت افغانستان صورت گرفته است.

جاویداحمد قایم، معاون پالیسی و هماهنگی وزارت مبارزه با مواد مخدر دیروز با اعلام نتیجه این تحقیق تاکید کرد که 97 درصد کشت کوکنار در زون‌های جنوب، غرب، شمال و شرق افغانستان صورت گرفته که بیشتر با تهدیدات امنیتی روبرو هستند.

او تصریح کرد : «در سال 2017 میلادی مقدار مواد مخدر تولید شده به گونۀ تخمینی به 9 هزار تُن رسیده در حالی که این رقم در سال گذشتته 4800 تُن بوده است.”

opium2
مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر تاکید می‌کنند که کشت کوکنار بیشتر در مناطق ناامن و خارج از کنترل حکومت افغانستان صورت گرفته است

بر اساس این گزارش در زون جنوب 60 درصد، زون غرب 17 درصد، زون شمال 13 درصد، زون شرق 7 درصد،  زون شمال‌شرق 3 درصد و زون مرکز 0.4 در سال جاری خورشیدی خشخاش کشت شده است.

به همین‌ ترتیب تولید تریاک تولید شده، 57 درصد در زون جنوب، 16 درصد در زون شمال، 13 درصد در زون غرب، 9 درصد در زون شرق، 3 درصد در زون شمال‌شرق و 0.7 درصد در زون مرکز صورت گرفته است.

گفته شده است که افزایش کشت کوکنار و افزایش محصولات تریاک از هر هکتار زمین در سال جاری، از دلایل اصلی افزایش آمار تولید مواد مخدر در افغانستان است.

 دلایل افزایش

مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان کاهش کمک‌های جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر را یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش تولید مواد مخدر در این کشور می‌دانند.

جاوید احمد قایم، معاون پالیسی و هماهنگی این وزارت دیروز در کابل گفت : “افزایش کشت و تولید مواد مخدر دلایل داخلی و خارجی دارد. کاهش کمک‌های جهانی در راستای مبارزه با این پدیده، از جمله دلایل عمده‌ی افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بوده است. “

opium3
افزایش کشت کوکنار و افزایش محصولات تریاک از هر هکتار زمین در سال جاری، از دلایل اصلی افزایش آمار تولید مواد مخدر در افغانستان است

با این حال مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ناامنی و حضور گروه‌های مسلح مخالف دولت در شهرستان‌های زیر کنترل طالبان، تبانی مافیای مواد مخدر با گروه‌های مسلح غیر مسوول، نبود بودجه‌ی ملی کافی در امر مبارزه با مواد مخدر و مصروف بودن نیروهای امنیتی به شمول پلیس مبارزه با مواد مخدر در جنگ علیه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی مخالف حکومت را از دلایل دیگر افزایش کشت مواد مخدر در این کشور می‌دانند.

عباس فراسو مسوول مطبوعاتی این وزارت به‌ خبرنامه گفت “در کنار کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر ضعف کنترل مرزی در میان کشورهای منطقه، نبود علاقه‌مندی در کشورهای منطقه برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر و هم‎چنین تقاضای جهانی برای مواد مخدر افغانستان از جمله دلایل خارجی است که موجب افزایش تولید خشخاش در افغانستان شده است.”

دستاوردها و برنامهها

مقام‌های حکومت افغانستان با نشر این گزارش اما تاکید دارند که برنامه‌های مبارزه آنان برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر در این کشور ادامه داشته است.

عبدالخلیل بختیار، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله‌ی افغانستان دیروز در کابل گفت که در سال ‌جاری بیش از 2 هزار عملیات نظامی را راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجۀ آن 2هزار و 647 تن قاچاقچی مواد مخدر را بازداشت کرده‌اند.

opium1
مقام‌های حکومت افغانستان تاکید دارند که برنامه‌های مبارزه آنان برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر در این کشور ادامه داشته است

 به گفتۀ او از این میان، 8 تن‌ قاچاقچی بزرگ، 13 تن‌ شهروندان پاکستانی و ایرانی و 50 تن دیگرشان بانوان هستند.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت داخله‌ی افغانستان در سال جاری، روند محو مزارع کوکنار در14 ولایت افغانستان(بدخشان، بلخ، کابل، کاپیسا، بادغیس، قندهار، ننگرهار، لغمان، نیمروز، غور، هرات، جوزجان، تخار و کنر) راه اندازی شده که حدود 750 هکتار زمین از وجود کوکنار پاک‌سازی شده است.
آقای بختیار می‌افزاید که آنان برای مبارزه با مواد مخدر در سال آینده، برنامه‌های جدیدی را روی دست دارند.

از سویی هم رییس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با تأیید آمار ارایه شده می‌گوید که آنان متعهد به ادامۀ همکاری‌شان با حکومت افغانستان در مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر اند.

از سوی هم مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گویند که در بخش کشت بدیل، برنامه‌های تشویقی برای کشاورزان در نظر دارند که آنان در بدل مواد مخدر، محصول دیگر بکارند.

farmers
به گفته مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ولایت‌های غزنی، نورستان و سمنگان از جمله نقاط عاری از مواد مخدر بوده‌اند

عباس فراسو، مسوول بخش مطبوعاتی این وزارت گفت :”ما در بخش معیشت بدیل، طرح و تطبیق برنامه‌های تشویقی برای دهاقین، توزیع تخم‌های بذری اصلاح‌شده به دهاقین و ساخت‌ کانال‌ها و بندهای آب‌گردان در ولسوالی‌ها را در نظر گرفته‌ایم. از سویی هم در بخش کاهش تقاضا، ارتقای ظرفیت تداوی معتادین از ۲۸ هزار تا ۳۹ هزار نفر در سال، ارایه خدمات صحی به بیماران معتاد در ۱۰۹ مرکز تداوی و درمان بیماران معتاد و تطبیق برنامه‌های آموزش حرفه برای معتادان درمان شده را روی دست گرفته‌ایم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان