جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ناامنی، بیکاری و داعش؛ 38 درصد از مردم افغانستان حاضر به‌ ترک کشورشان هستند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

بنیاد آسیا (Asia foundation) نتیجه‌ی نظرسنجی سال 2017 خود را در مورد وضعیت افغانستان، دیروز سه‌شنبه در کابل اعلام کرد. دراین نظرسنجی دیدگاه بیش از 10هزار مرد و زن در ۳۴ ولایت این کشور درباره امنیت، اقتصاد، حکومت‌داری، انتخابات، رسانه‌ها، وضعیت زنان و موارد دیگر پرسیده شده است.

در این نظر سنجی آمده است که 38.8 درصد افغان‌ها در صورت فراهم شدن فرصت، کشورشان را ترک می‌کنند. این رقم فرار از کشور، دومین میزان بزرگ را در طول نظرسنجی بنیاد آسیا نشان می‌دهد که 41.2 درصد آنان را مردان و حدود 36.3 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش تلفات، درگیری‌ها و حملات در کابل به‌ شدت شهروندان این کشور را تحت تاثیر قرار داده و به ‌عنوان یکی از دلایل ترک کشور ذکر شده است. با این وجود در این گزارش، ناامنی‌ها در قدم اول و بیکاری در قدم بعدی، علت ترک افغانستان از سوی شهروندان این کشور گفته شده است.

af2

با این حال 76.3 درصد از ناامنی‌ها به عنوان دلیل اصلی ترک افغانستان و 54.5 درصد بیکاری را دلیل ترک کشورشان دانسته‌اند. از سوی هم 40.5 درصد به ‌دلیل ترس از گروه داعش می‌خواهند کشور شان را ترک کنند.

به گفته‌ی مسوولان این بنیاد، در این نظر سنجی برای اولین بار، عواملی که افغان‌ها را برای ماندن در کشورشان تشویق می‌کند، نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع افرادی که می‌خواهند در کشورشان بمانند (82.9 درصد) گفته‌اند که بخاطر هویت افغانی خود نمی‌خواهند کشورشان را ترک کنند، آنان گفته‌اند که ” این کشور من است و من اینجا راحت هستم.”

افزایش خوشبینی

در این گزارش آمده است که میزان خوش‌بینی مردم این کشور نسبت به آینده در مقایسه با سال گذشته‌ افزایش یافته است. اما یافته‌های این نظر سنجی نشان می‌دهد که هنوز هم 61.1 درصد مردم افغانستان فکر می‌کنند این کشور در مسیر نادرستی در حرکت است.

عبدالله احمدزی، نماینده بنیاد آسیا در افغانستان روز گذشته با اعلام نتیجه‌ی این نظرسنجی گفت که میزان خوش‌بینی مردم نسبت به ‌آینده در سال 2016 میلادی حدود 29.3 درصد بود اما این میزان در سال جاری میلادی به 32.8درصد رسیده است.

https://twitter.com/Asia_Foundation/status/930315629948784640

در میان مردم افغانستان، قوم پشتون بیشترین خوش‌بینی را به آینده‌ی این کشور دارد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، پشتون‌ها 40.6 درصد، تاجیک‌ها 29.3 درصد، هزاره‌ها 26.2 درصد و ازبیک‌ها 25.8 درصد به آینده افغانستان خوش‎بین هستند.

میزان ترس، اعتماد و صلح‌جویی

این گزارش به جنبه‌های مختلف زندگی مردم در افغانستان پرداخته است. بررسی منابع وحشت و ترس مردم این کشور و علت ترک افغانستان و برخی جنبه‌های دیگر زندگی از مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است.

با این وجود، منبع ترس مردم افغانستان در قدم نخست نیروهای مسلح مخالف دولت می‌باشد. از میان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، ۹۲.۳ درصد گفته‌اند از طالبان هراس دارند. ۹۳.۹ درصد گفته‌اند از گروه داعش ترس دارند و هم‌چنان ۷۸.۶ درصد پاسخ‌دهنده‌گان گفته‌اند که از تشویق و حمایت‌کردن نیروهای امنیتی افغان به‌دلیل موجودیت گروه‌های دیگر، می‌هراسند.

https://twitter.com/Asia_Foundation/status/930313107322429440

در بخش اعتماد، یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که مردم به‌ رهبران مذهبی حدود 67.3 درصد اعتماد دارند، بر رسانه‌ها حدود ۶۵.۷ درصد، بر اعضای پارلمان تنها ۳۵.۴ و بر وزیران حکومت ۳۵.۹ درصد اعتماد دارند.

از سویی هم ۶۹.۸ درصد ازپاسخ دهند‌گان فساد را بزرگ‌ترین مشکل در زند‌گی روز مره‌شان عنوان کرده‌اند.

در بخش گفت‌وگوهای صلح نیز، ۵۲.۳ درصد گفته‌اند که گفت‌وگو با طالبان امکان پذیر است و  ۶۲.۹ درصد افغان‌ها باور دارند که صلح با طالبان به ثبات این کشور کمک می‌کند.

افزایش دسترسی به آموزش

علاوه بر چالش‌های مهم افغانستان، این نظرسنجی در زمینه‌ی افزایش امید به زندگی در این کشور، افزایش سطح تحصیلات و دسترسی به آموزش و پرورش، به‌ویژه برای دختران تمرکز کرده است.

بر اساس این گزارش در حال حاضر امید دسترسی به‌ آموزش در هنگام تولد 10.1 سال می‌باشد، در حالی که این میزان در سال 2000 میلادی با حاکمیت طالبان، 2.5 سال بود.

https://www.youtube.com/watch?v=ijtUS6lGeHw

در سال 2002، افغانستان تنها یک میلیون دانش‌آموز داشت در حالی که اکنون این کشور 8.7 میلیون دانش‌آموز دارد که حدود 39 درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهد.

دیوید آرنولد، رییس بنیاد آسیا در برنامه اعلام نتیجه این تحقیق در کابل گفت : ” این نظرسنجی یک گراف تغییر اجتماعی را در گذشت زمان، تصویر واضح از منافع و شکاف‌هایی که افغان‌ها در یک کشور به ‌سرعت در حال تغییر حس می‌کنند را نشان می‌دهد.”

به همین ترتیب، امید به‌زندگی در هنگام تولد از 45.3 سال در 2000 میلادی به 60.7 سال در 2017 میلادی افزایش یافته است.

افزایش اعتماد به حکومت

پس از کاهش شدید اعتماد به حکومت در سال 2016، اکنون اما بر اساس این نظرسنجی میزان اعتماد مردم به نهادهای دولتی بهبود یافته است. با این وجود56.2 درصد از مردم معتقدند که حکومت وحدت ملی کار‌های موثری را انجام می‌دهد که این میزان حدود 7.1 درصد افزایش را نسبت به سال 2016 نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که مردم در حال حاضر حدود 56.9 درصد از کارکرد حکومت‌های محلی خود راضی هستند.

از سویی هم، میزان رضایت ساکنان شهرها از حکومت  47.1 درصد است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 42.4 درصد افزایش یافته است، میزان رضایت ساکنان روستاها نیز از حکومت محلی در حدود 55.8 درصد می‌باشد.

با این حال شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه‌ی فیسبوک خود در مورد نتیجه‌ی این گزارش نوشته است که گزارش جدید بیناد آسیا نشان‌دهنده‌ی افزایش اعتماد مردم به دولت نسبت به گذشته‌ می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان