واکنش‌های تند به قومی دانستن جنگ؛ صف‌بندی‌های قومی راه نجات افغانستان نیست

پس از آن‌که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان و یکی از مخالفان پیشین حکومت این کشور، جنگ جاری در برخی از مناطق افغانستان را جنگ میان دو قوم دانست، شماری از مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و رهبران سیاسی به این گفته‌ها واکنش نشان داده‌اند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در واکنش به این گفته‌های رهبر حزب اسلامی که سال گذشته به روند صلح پیوست، گفته است که جنگ افغانستان جنگ قومی نه بلکه جنگ تاریکی و روشنایی است.

آقای عبدالله گفته است که در یک سوی جنگ افغانستان گروه جهل و تاریکی و در سوی دیگر گروه استقامت و روشنایی قرار دارد.

به گفته‌ی او چنین سخنانی روحیه سربازان را در خط‌های مقدم نبرد ضعیف می‌سازد. او افزود که در نتیجه تلاش و مقاومت نظامیان افغان است که بسیاری از شهروندان افغانستان در فضای آرام زندگی می‌کنند.

روسای پیشین ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نیز به گفته‌های آقای حکمتیار واکنش تند نشان داده و گفته‌اند که جنگ افغانستان جنگ حق و باطل است نه جنگ قومی.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که «جنگ جاری در افغانستان نه تنها جنگ قومى نیست بلکه جنگ حق بر باطل است. جنگ روشنى در برابر ظلمت، جنگ براى آینده روشن در برابر گذشته تاریک و بالاخره جنگ وطن‌پرستان در برابر عمال بیگانگان است که بدون شک نیروهاى قهرمان دفاعى و امنیتى ما زیر لواى حق ایستاده‌اند و براى آینده بهتر این مرز و بوم همه روزه قربانى می‌دهند.»

آقای نبیل افزوده است که «صف‌بندى‌هاى قومى، خودخواهى‌هاى تنظیمى، اکثریت و اقلیت ساختن مردم و ایجاد فاصله‌ها بین مردم افغانستان راه نجات کشور از بحران فعلى نیست. بلکه راه نجات از بحران‌هاى خطرناک فعلى، جدا ساختن صف اکثریت وطندوست از اقلیت خاین است.»

امرالله صالح نیز که پپش از آقای نبیل، ریاست امنیت ملی افغانستان را برعهده داشت گفته است که جنگ کنونی در افغانستان دسیسه‌ای است که از جانب پاکستانی‌ها به‌خاطر تضعیف نظام، شیرازه و بافت اجتماعی افغانستان راه‌اندازی شده تا بتوانند افغانستان را به منطقه زیر نفوذ خود تبدیل کنند.

آقای صالح از گلبدین حکمتیار پرسیده است: «در هفده سال پسین که او از راولپندی تمویل و هدایت می‌شد در برابر کدام قوم می‌جنگید و چه تعداد از قوم دشمن به هدایت او کشته شدند؟ ارقام‌اش را دارد. اگر جنگ قومی است آیا مطمین هست که تمام سربازان و مدافعین منطقه دارالامان از قوم خودش هست؟ اگر جنگ قومی است خیمه لویه جرگه را برای او کدام قوم تامین امنیت کرده بود؟ اگر جنگ قومی است آیا او می‌داند که میلیون‌ها دالر پاداش تسلیم شدن‌اش از مالیه کدام قوم تامین می‌گردد؟ اگر جنگ قومی است او با کدام قوم صلح و با کدام قوم هنوز در جنگ است؟ از دید ما جنگ قومی نیست»

پیش از این شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری و هم چنین وزارت دفاع افغانستان نیز به گفته های حکمتیار واکنش نشان داده و گفته بودند جنگ جاری در این کشور هرگز ماهیت قومی ندارد.

مرتضوی گفته بود که “این جنگ، جنگ قومی نیست، بلکه جنگ یک ملت متمدن با دشمن تروریست و وحشی است که به هیچ اصول و ارزشی باور ندارد. استفاده از کودکان به هدف انتحار، حمله به مسجد و رسانه در هیچ دین و آینی جواز ندارد.”

آقای حکمتیار پس از نشر صحبت‌هایش در مورد قومی بودن جنگ در افغانستان از جمله قندوز، غور و بغلان، حالا مدعی است که رسانه‌ها حرف‌های او را تحریف کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *