جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

بهبود امنیت در ننگرهار؛ از شکست داعش تا فعالیت پراکنده این گروه در ولایت‌های هم‌مرز

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های محلی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از بهبود امنیت در این ولایت خبر داده و می‌گویند که شورشیان، از جمله جنگجویان داعش دیگر مانند گذشته در ننگرهار قدرت و پایگاه نداشته و به کوه‌ها متواری شده‌اند.

به گفته‌ی این مقام‌ها در روزهای اخیر چندین عملیات نظامی در نقاط مختلف ننگرهار راه‌اندازی شده است که در آن ده‌ها شورشی داعش و طالب کشته شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار امروز در خبرنامه‌ای نوشته که 9 شورشی مخالف مسلح، به‌شمول یک فرمانده آنان، در شهرستان‌های هسکه مینه، چپرهار و بتی‌کوت کشته شده و زخمی شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار همچنان افزوده است که سه طالب دیگر در یک درگیری میان طالبان و داعش در شهرستان چپرهار کشته شده و سه طالب دیگر زخمی شده‌اند.

از سویی هم دفتر مطبوعاتی سپاه 201 سیلاب در شرق افغانستان گفته است که عملیات مشترک سیلاب 4 در شهرستان غنی‌خیل ولایت ننگرهار به هدف تأمین امنیت و نابودی مخفی‌گاه‌های گروه داعش و دیگر شورشیان موفقانه پایان یافته است.

دفتر مطبوعاتی سپاه 201 سیلاب در خبرنامه‌ای نوشته است که «ارتش اجازه نمی‌دهد هیچ‌گاهی مخالفان مسلح در ساحه مسوولیت وظیفه‌ای آنان امنیت را اخلال نمایند.»

سپاه 201 سیلاب دو روز پیش نیز اعلام کرده بود که 2 عضو گروه داعش در ساحه «دوله خوله» شهرستان نازیان ولایت ننگرهار در نتیجه بمباران مخفی‌گاه‌های گروه داعش کشته شده‌اند. یکی از این افراد مولوی هاشم اورکزی، فرمانده نظامی داعش در این منطقه بوده است.

مناطق ناامن

ننگرهار در سال‌های اخیر یکی از ولایت‌های ناامن افغانستان است. مقام‌های محلی این ولایت به خبرنامه گفتند که شهرستان‌های خوگیانی، پچیراگام، هسکه مینه، اچین، چپرهار و شماری از مناطق دیگر این ولایت شاهد فعالیت شورشیان داعش و وطالب است اما فعالیت آنان در نتیجه عملیات‌های نظامیان افغان در روزهای اخیر کمرنگ شده است.

آقای خوگیانی به خبرنامه گفت که شورشیان مخالف مسلح به شکل پنهانی به ننگرهار آمده و عملیات‌های تخریبی را انجام می‌دهند. او گفت: «استخبارات کشورهای همسایه و تمامی اشخاصی که به ‌خاطر منافع‌شان نمی‌خواهند مردم افغانستان پیشرفت کنند، از شورشیان حمایت می‌کنند.»

شکست داعش

 در بهار سال 1394 خورشیدی داعش برای نخستین بار در شهرستان شینوار ولایت ننگرهار ظهور کرد. این گروه به زودی چندین منطقه را از نزد طالبان گرفت و برای خود پایگاه محکمی در این مناطق ایجاد کرد. سپس این گروه در شهرستان‌های اچین و کوت شروع به فعالیت کرد.

گروه داعش مسوولیت برخی از حملات صورت گرفته را پذیرفته است
در بهار سال 1394 خورشیدی داعش برای نخستین بار در شهرستان شینوار ولایت ننگرهار ظهور کرد

داعش در ننگرهار نه تنها تبدیل به یک درد سر برای مردم و نظامیان افغان شد، بلکه این گروه به چندین نقطه دیگر افغانستان نیز نفوذ کرد. سرانجام حکومت افغانستان چندین عملیات را برای نابودی این گروه در ننگرهار راه ‌انداخت. افزون بر این آمریکا نیز برای سرکوب داعش بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای خود به ‌نام «مادر همه بمب‌ها» را بر مواضع داعش در منطقه اچین ولایت ننگرهار پرتاب کرد.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به خبرنامه گفت که در ننگرهار در حال حاضر داعش شکست خورده اما جنگجویان این گروه در نقاط دور دست شهرستان‌های پچیراگام، هسکه مینه و اچین فعالیت دارند.

دگرمن شیرین آقا فقیری، آمر اطلاعات و ارتباطات سپاه 201 سیلاب نیز به خبرنامه گفت که تروریستان گروه داعش و طالبان در ننگرهار فعالیت دارند اما رهبری‌شان به شدت آسیب دیده و این گروه مانند گذشته در ننگرهار فعالیت ندارد.

آقای فقیری گفت: «همین اکنون هم عملیات‌های ما جریان دارد. تلفات بسیار سنگین در جریان عملیات‌ها وارد شده است. امروز آن داعشی که سال‌های گذشته بود، وجود ندارد ولی به شکل پراکنده در کوه‌ها و نقاط مرتفع فعالیت می‌کنند.»

به گفته‌ی این مقام نظامی افغان داعش حالا در نقاط مرتفع و صعب‌العبور اچین و نازیان به شکل پراکنده فعالیت دارد.

در همین حال ذبیح‌الله زمری، عضو شورای ولایتی ننگرهار می‌گوید که نظامیان افغان درحال پیشروی هستند و پایگاه‌های قبلی گروه‌های تروریستی داعش و طالبان را از بین برده‌اند.

khogyani
عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید که جنگجویان گروه داعش در نقاط دور دست برخی از شهرستان‌های این ولایت فعالیت دارند

آقای زمری در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که درحال حاضر مردم در تمامی مناطق ننگرهار از جمله اچین، پچیراگام، خوگیانی و چپرهار به صورت عادی زندگی می‌کنند.

اما دو شهرستان در ولایت ننگرهار با تهدیدات بالای امنیتی روبروست. حصارک و شیرزاد دو شهرستانی‌اند که مشکلات امنیتی در آن وجود دارد و شورشیان در این مناطق نفوذ دارند.

این مقام‌ها درحالی از شکست گروه داعش خبر می‌دهند که پیش از این، چندین فرمانده ارشد این گروه در ننگرهار کشته شده‌اند. در آخرین روزهای ماه میزان وزارت داخله افغانستان از کشته‌شدن یک فرمانده مشهور داعش به نام ابوطاهر باجوری و 9 عضو دیگر این گروه خبر دارد.

در ماه ثور سال جاری نیز ریاست‌جمهوری افغانستان از کشته شدن عبدالحسیب، فرمانده داعش در ننگرهار خبر داده و گفته بود که او در نتیجه حملات نیروهای نظامی افغان کشته شده است. در آغاز سال جاری نیز حکومت اعلام کرد که نزدیک به 2000 جنگجوی گروه داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

داعش در ولایت‌های هم مرز

هرچند داعش در ننگرهار به گفته مقامات این ولایت در حال نابودی است اما ولایت‌های همسایه ننگرهار، از جمله کنر اکنون شاهد فعالیت پراکنده داعش است.

در ماه اسد سال جاری وحیدالله کلیمزی، والی کنر ادعا کرد که در حدود یک هزار داعشی با حمایت پاکستان در کنر فعالیت می‌کنند. او گفته بود که پس از شکست داعش در ننگرهار، این گروه فعالیتش را در کنر آغاز کرده است.

وحیدالله کلیمزی، والی ولایت کنر
وحیدالله کلیمزی، والی ولایت کنر

در ماه سنبله سال جاری مقام‌های محلی نورستان نیز در گفت‌وگو با خبرنامه از حضور داعش در آن ولایت ابراز نگرانی کرده بودند. آنان گفته بودند که اگر حکومت برای سرکوب داعش، طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت اقدام نکند، امنیت ولایت‌های شرقی و شمالی افغانستان با خطر بیشتر مواجه می‌شود.

دگرمن شیرین‌آقا فقیری، آمر اطلاعات و ارتباطات سپاه 201 سیلاب نیز می‌گوید پس از آن که داعش در ننگرهار شکست خورد، در نقاط دورافتاده کنر به شکل پراکنده به فعالیت آغاز کردند.

ذبیح‌الله زمری، عضو شورای ولایتی ننگرهار به این باور است که هر اندازه که گروه داعش در ننگرهار کشته می‌شود، از مدارس پاکستان باز هم به کمک آی‌اس‌آی اکمال شده و تشکیلات‌شان تکمیل می‌شود.

به باور بسیاری از آگاهان نظامی، با توجه به هم‌مرز بودن ننگرهار، کنر و نورستان با پاکستان و موجودیت مناطق دشوار‌گذر، اگر داعش از ننگرهار به ولایت‌های هم‌مرز آن رفته و پایگاه بسازد، این گروه بار دیگر می‌تواند تهدید جدی برای ولایت‌های شرقی و شمالی افغانستان باشد.

زیرا ولایت‌های کنر و نورستان با ولایت‌های مشرقی و شمالی از طریق بدخشان و پنجشیر با یکدیگر وصل هستند. نگرانی‌ها از حضور و قدرت یافتن داعش در افغانستان در سال‌های اخیر افزایش یافته و حتی کشورهای آسیای میانه و به صورت مشخص روسیه را به سختی نگران ساخته است. نگرانی داخلی و خارجی از داعش می‌تواند هشداری جدی برای آینده افغانستان باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان