با افزایش مالیات از سوی پاکستان؛ بازرگانان افغانستان در هفته 4 میلیون دالر زیان می‌بینند

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان از ادامه‌ی وضع مالیات سنگین گمرکی از سوی پاکستان بر کالاهای صادراتی این کشور و هم‌چنان از بی‌توجهی حکومت افغانستان در این رابطه شکایت دارند .

این مقام‌ها می‌گویند که پاکستان از 20 روز قبل مالیات بر اموال بازرگانان افغانستان را تا سه برابر افزایش داده‌اند اما تا بحال حکومت افغانستان در این مورد اقدامی نداشته است.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که ” تاجران باید از مسایل سیاسی جدا نگه ‌داشته شوند. نباید روابط سیاسی هر دو کشور بر روابط تجاری تاثیر منفی بگذارد و هر روز تاجر ما بخاطر مسایل سیاسی، ضرر کند.”

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان پس از افزایش مالیات از سوی پاکستان، صادرات افغانستان به این کشور به کمترین میزان رسیده و روابط بازرگانی میان این دو کشور نیز تا 80 درصد کاهش یافته است.

صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌ تجارت وصنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌ تجارت وصنایع افغانستان

به گفته‌ی مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، نزدیک به ۹۵ درصد صادرات این کشور به پاکستان صورت می‌گیرد که سالانه حدود ۷۴۱ قلم جنس به این کشور صادر می‌شود.

4 میلیون دالر زیان مالی در هفته

مقامات پاکستانی از تاریخ ۱۷ اکتوبر سال جاری میلادی به این‌سو مالیات گمرکی بر ۱۲۰ قلم جنس صادراتی افغانستان را تا سه برابر افزایش داده است.

نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید دارند که در طول این مدت، بازرگانان افغانستان هیچ صادرات رسمی به این کشور نداشته و در هر هفته حدود ۴ میلیون دالر به بازرگانان افغان زیان می‌رسد.

ذغال سنگ، میوه‌جات خشک و تازه، سبزیجات، نباتات طبی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله اجناسی هستند که پاکستان مالیات گمرکی خود را بر آنها تا سه برابر افزایش داده است.

به عنوان نمونه با افزایش مالیات گمرکی یک تن انگور از ٨ هزار کلدار پاکستانی به ٢٨ هزار کلدار، هر تن انار و سیب از ٨ هزار کلدار  به ٢١ هزار کلدار افزایش هزینه مالیاتی داشته است.

acci3
نشست خبری مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان در اعتراض به بلند رفتن تعرفه‌ی گمرکی بر کالاهای بازرگانی این کشور از سوی پاکستان

مسوولان نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید می‌کنند که این کار پاکستان خلاف معاهدات و قوانین جهانی تجارت است.

با این حال شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت که مشکلات این بازرگانان به‌زودی حل خواهد شد. به گفته‌ی آقای مرتضوی این دو کشور در تلاش هستند که از مسیرهای دیپلماتیک، مشکلات و چالش‌های بازرگانی و ترانزیتی را حل کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *