بازگشت استبداد؛ نگرانی خبرنگاران و نهادهای خبرنگاری از سانسور در شبکه‌های اجتماعی افغانستان

در ادامه انتقادهای گسترده از اقدام نهادهای حکومتی برای ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی افغانستان، دفتر نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان نیز از این اقدام ابراز نگرانی کرده و خواستار برخورد قضایی با  صادر‌کنندگان این دستور شده است.

در روزهای گذشته دو نامه رسمی از اداره اترا یا تنظیم کننده خدمات مخابراتی افغانستان به شرکت‌های ارایه کننده خدمات مخابراتی و انترنتی منتشر شد که از این شرکت‌ها خواسته شده است تا دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی تلگرام و واتس‌آپ را در این کشور متوقف سازند.

نهاد نی در این رابطه گزارشی منتشر کرده و گفته است که این اقدام نهادهای حکومتی، بر خلاف قانون اساسی و قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات در این کشور است. این نهاد معتقد است که مسدود ساختن شبکه‌های اجتماعی، بازگشت سانسور و استبداد در این کشور است.

عبدالمجیب خلوت‌گر، رییس عمومی دفتر نی گفت که معاون اداره تنظیم کننده خدمات مخابراتی (اترا)، باید پس از صدور این نامه غیرقانونی، به دادستانی معرفی می‌گردید. به گفته او، معاون اترا با وجود این اقدام غیرقانونی، هم‌چنان به کارش ادامه می‌دهد.

رییس عمومی دفتر نی، از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان خواسته که “برای محافظت از قانون اساسی، صادرکنندگان چنین دستوری را در دادگاه حاضر سازند تا در رابطه با این اقدام غیرقانونی پاسخ دهند.”

مجیب خلوت‌گر، رییس حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان
مجیب خلوت‌گر، رییس حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان

نگرانی خبرنگاران

این دفتر از یک نظرسنجی در میان خبرنگاران 5 شهر بزرگ افغانستان خبر داده و گفته که این نظرسنجی از 130 خبرنگار در 5 شهر بزرگ این کشور صورت گرفته است.

از این خبرنگاران پرسیده شده که آیا برای استفاده از شبکه‌های واتس آپ و تلگرام با محدودیت مواجه شده‌اند یا خیر؟

نهاد نی گفته است که در این نظر سنجی، 30 درصد از خبرنگاران گفته‌اند که در هنگام استفاده از این شبکه‌های اجتماعی با مشکل مواجه شده‌اند.‌ گفته شده که از این میان، 23 درصد گفته‌اند که مشکل‌شان در استفاده از این شبکه‌ها بسیار زیاد بوده و تنها 7 درصد دیگر گفته‌اند که گاهی اوقات حساب‌های کاربری‌شان در این شبکه‌های اجتماعی مسدود می‌شود.

نهاد نی در ادامه گفته است، افرادی که هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی با محدودیت روبرو شده‌اند، خبرنگارانی هستند که بیشتر منتقد دولت هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *