جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نتیجه تحقیقات در مجلس؛ بازپرداخت بیش از 5 میلیون از سوی رییس و محرومیت برخی نمایندگان از حضور در جلسات آینده

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پس از 12 روز تحقیق و بررسی هیاتی که به منظور بررسی حوادث اخیر مجلس و به ویژه اتهام‌های مالی علیه رییس مجلس افغانستان مطرح شده بود، این هیات در جلسه امروز شنبه 13 عقرب، در فضایی پرتنش میان نمایندگان مجلس، این گزارش را ارایه کرد.

عرفان الله عرفان نایب منشی مجلس افغانستان که ریاست این هیات را برعهده داشت، در فضای پرتنش میان نمایندگان در جلسه امروز، از رای این هیات به بازپرداخت بیش از 5 میلیون افغانی از سوی رییس مجلس خبر داد.

او گفت که “رییس مجلس باید مبلغ 53 لگ و99 هزار و 55 افغانی را که برای 14 مورد خریداری اجناس برای دفتر کاری و مهمان خانه‌اش هزینه شده است را دوباره به مجلس تحویل دهد.” این هیات به رییس مجلس پیشنهاد کرد تا “در اجرای قانون و اصول وظایف داخلی از خود دقت و قاطعیت بیشتری نشان دهد.”

آقای ابراهیمی رییس مجلس افغانستان، این تصمیم هیات را پذیرفت و گفت که حاضر است تا مبلغ ذکر شده را به بودجه مجلس بازگرداند.

اگرچه در گزارش این هیات به 14 مورد خریداری اجناس اشاره‌ای نشد اما پیش از این همایون همایون، معاون اول مجلس این کشور با ارایه اسنادی به مجلس خواهان رسیدگی به مواردی از نقض قانون و فساد مالی شده بود که در رابطه با دفتر و مهمان خانه رییس مجلس و لوازم خریداری شده برای این دو مورد صورت گرفته است.

معاون اول در این اسناد از کرایه گرفتن دو حویلی در کارته پروان برای اقامت‌گاه و مهمان خانه عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس از بودجه مجلس خبر داده بود که بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس، “رییس نمی‌تواند از بودجه مجلس، کرایه خانه و مهمان‌خانه خود را بپردازد.”

ebrahimi
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس افغانستان پذیرفته است تا مبلغی که برای 14 مورد خریداری اجناس برای دفتر کاری و مهمان خانه‌اش هزینه شده است را بازگرداند

در این اسناد منتشر شده، هزینه کرایه نمودن این دو حویلی به صورت ماهانه 765 هزار افغانی و هزینه کرایه سالانه آن بیش از 9 میلیون افغانی ذکر شده است.

خریداری یک سیت کوچ به مبلغ 425 هزار افغانی، خریداری 35 متر قالین وطنی به قیمت بیش از 484 هزار افغانی از بودجه مجلس برای دفتر کاری، خریداری 21 متر قالین دیگر به قیمت نزدیک به 300 هزار افغانی باز هم از بودجه مجلس برای دفتر کاری، از مواردی است که آقای همایون با ارایه اسناد به آن اشاره کرده بود.

محرومیت از شرکت در جلسات

به دلیل ورود شبانه و غیرقانونی به تلویزیون مجلس این هیات اعلام کرد که همایون همایون معاون اول مجلس به مدت 10 روز از شرکت در جلسات مجلس محروم شود.

 معاون اول مجلس افغانستان این تصمیم هیات را پذیرفت و گفت که “حق به حق‌دار” رسیده است. او از عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نیز تشکر کرد که پذیرفته است تا پول ذکر شده را به مجلس بازگرداند.

این هیات نعیم لالی حمیدزی نماینده قندهار را به دلیل ورود شبانه و غیرقانونی به تلویزیون مجلس این کشور و هم‌چنین به دلیل حمله فیزیکی بر گل پاچا مجیدی دیگر نماینده مجلس، به مدت 15 روز از شرکت در جلسات این مجلس محروم دانست.

عبیدالله بارکزی نیز به دلیل حمله فیزیکی به همایون همایون، معاون اول مجلس در جلسه عمومی هفته گذشته، از شرکت در جلسات 10 روز آینده محروم گردید.

همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان
همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان

معرفی رییس دبیرخانه به دادستانی

خدای‌نظر نصرت رییس دبیرخانه مجلس نیز بر اساس تصمیم این هیات به دلیل “خریداری‌های مشکوک و غیر‌ضروری به قیمت گزاف، برکناری کارمندان رسمی بدون دلیل و اتهام بستن به معاون اول مجلس” به دادستانی معرفی گردید.

عرفان الله عرفان رییس هیات تحقیق مجلس گفت که “پیشنهاد می‌گردد تا پایان بررسی‌های دادستانی در این مورد، وظیفه رییس دبیرخانه به حالت تعلیق درآورده شود.”

خدای نظر نصرت چندی پیش، از سوی همایون همایون معاون اول مجلس متهم به دست داشتن در خریدهای غیرقانونی شده بود. او در اسنادی که چندی پیش به وزارت دولت در امور پارلمانی فرستاده بود به مواردی از تخلف از سوی رییس دبیرخانه مجلس اشاره کرده بود. معاون اول مجلس از دادستانی نیز خواهان تحقیق در این موارد شده بود که به گفته او “موارد مشهود جرمی” از سوی خدای نظر نصرت، رییس دبیرخانه مجلس است.

سوء استفاده از قانون، بی عدالتی در تقرر و استخدام کارمندان، استخدام بیش از 300 کارمند به صورت بالمقطع خارج از تشکیل، اخاذی، قراردادهای خیالی و غیرشفاف، اجتناب از روش های رقابتی در تدارکات، سرپیچی از دستورات هیات اداری مجلس، مصارف گزاف در سفرهای خارجی اعضای مجلس از جمله مواردی است که آقای همایون در این اسناد به آنها اشاره کرده بود.

https://www.youtube.com/watch?v=k-SzIimIgjQ

پس از اعلام تصمیم این هیات، رییس دبیرخانه مجلس به آن واکنش نشان داد و عرفان الله عرفان رییس و حفیظ منصور عضو این هیات را متهم به دست داشتن در فساد مالی دانست. این واکنش او جلسه امروز را بیشتر از قبل متشنج ساخت.

در ابتدای جلسه نیز برخی نمایندگان خواهان ارایه نتایج هیات تحقیق در یک جلسه سری شده بودند اما این پیشنهاد با مخالفت بیشتر نمایندگان روبرو شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان