جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

اولین محموله تجاری از طریق بندر چابهار وارد افغانستان می‌شود

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده‌اند که نخستین محموله‌ی اموال تجاری هند از طریق بندر چابهار وارد این کشور می‌شود.

این مقام‌ها گفته‌اند که نخستین انتقال اموال بازرگانی از این راه شامل محموله‌ی گندم می‌شود که توسط هند به افغانستان کمک شده است. مقام‌های افغانستان می‌گویند که رسیدن این محموله‌ی گندم در واقع شروع انتقالات از طریق این بندر میان افغانستان و هند می باشد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه‌ی این هفته در یک سفر رسمی به هند رفته بود و در دیدار با مقام‌های حکومتی این کشور روی گسترش روابط دوجانبه و تجاری صحبت شده بود.

بندر چابهار در ایران در مقایسه با بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است. این مسیر، این فرصت را براى تاجران افغان فراهم مى‌کند تا اموال خود را سریعتر و با قیمت کمتری انتقال دهند.

chabahar
سران کشورهای افغانستان، هند و ایران حین امضای موافقت‌نامه چابهار در تهران

مقام‌های حکومت افغانستان باور دارند که با افتتاح بندر چابهار، افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی کشورهای محدود به خشکی در آسیای‌میانه خواهد شد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دالر بدست خواهد آورد.

موافقت‌نامه سه جانبه بندر چابهار در ماه جوزای سال گذشته‌ی خورشیدی میان سران افغانستان، هند و ایران به منظور ایجاد یک دهلیز حمل و نقل میان این سه کشور امضا شده بود.

تلاش هند برای چابهار

هند با توسعه این دهلیز اقتصادی با دور زدن پاکستان به بازارهای انرژی و موادخام آسیای میانه و افغانستان می‌رسد. با این وجود این کشور تلاش دارد که برای توسعه این دهلیز تجاری، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

هند اراده‌ی جدی برای شروع پروژه چابهار دارد. این کشور بودجه‌ی ویژه‌ای برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه خود اضافه کرده است. در سال مالی‌ هند که از ماه اپریل شروع می‌شود، حدود  ۲۲٫۵ میلیون دالر برای توسعه این بندر اختصاص داده شده است.

فاصله اندک بنادر چابهار و گوادر
مقام‌های حکومت افغانستان بندر چابهار را بدیل خوبی برای بندر کراچی می‌دانند

این کشور در ماه می سال گذشته‌ی میلادی، قرارداد توسعه ترمینال باری چند بعدی (به طول ۶۰۰ متر) و ترمینال کانتینری (به طول ۶۴۰ متر) چابهار را با ایران به امضا رساند. هند هم‌چنان در سال گذشته، ۱۵ میلیون دالر برای این پروژه اختصاص داده بود. در عین حال مقام‌های هند اعلام کرده‌اند که کشورشان در پروژه چابهار حدود ۵۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اگزیم بانک هند نیز تعهد کرده است که اعتباری ۱۵۰ میلیون دالری برای توسعه فاز اول این بندر اختصاص دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان