در ولایت غور؛ از خطر قحطی و بحران انسانی تا افزایش ناامنی و بیجاشدگان داخلی

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (OCHA) در تازه‌ترین گزارش‌ خود اعلام کرده‌ است که بیش‌ از ۷۰هزار خانواده‌ی افغان در ولایت غور افغانستان با تهدید قحطی و نبود مواد غذایی روبرو هستند.

در گزارش این نهاد آمده است که این خانواده‌ها در ولایت غور به دلیل کاهش بارندگی و هم چنین حمله ملخ‌ها محصولات زراعتی شان را از دست داده و مجبور شده اند برای تهیه غذا به فروش دارایی های خود دست بزنند.

بر اساس این گزارش، حدود 10 میلیون افغانی پول اضطراری در این ولایت وجود دارد که گفته می‌شود با این پول تنها 5 درصد از نیازمندان این ولایت، زیر پوشش قرار می‌گیرند.

مقامات محلی ولایت غور این گزارش را تایید کرده و می‌گویند قحطی زدگان در این ولایت، بیشتر از آماری است که توسط دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی ملل متحد ارایه شده است.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی ولایت غور به خبرنامه گفت که اکثر مردم ولایت غور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و وضعیت به‌گونه‌ای است که همه‌ی مردم، اموال و اجناس خانه‌ی شان را می‌فروشند که غذایی برای خوردن پیدا کنند.

958389-20171002_afghanistan_weekly_field_report_25_september_-_1_october_2017_en

آقای خطیبی گفت: “مردم در اینجا در حالت اسفباری به ‌سر می‌برند، آنان به ‌دلیل سوء تغذیه، روحیه‌ی خوبی ندارند. هر کس در خانه‌ی خود اگر یک گاوی دارند، یا یک گوسفندی یا بره‌ای، می‌برند و می‌فروشند تا مواد خوراکی بخرند. “

مقام‌های محلی ولایت غور می‌گویند که کشت و زارعت این ولایت به‌دلیل خشک‌سالی و حمله‌ی ملخ‌ها برداشت خیلی کمی داشته است. گفته می‌شود که بیشتر محصولات کشت شده در این ولایت به‌ گونه‌ی للمی صورت می‌گیرد که بخاطر نباریدن باران در فصل کشت، این زمین‌ها حاصلی نداده است.

افزایش نرخ مواد اولیه

از سویی‌ هم مقام‌های ولایت غور تاکید دارند که نرخ‌های مواد اولیه در این ولایت به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش یافته است.

سخنگوی والی این ولایت به خبرنامه گفت : “نرخ مواد خوراکی در ولایت غور بیش از حد افزایش یافته چون راه‌های این ولایت خامه و صعب‌العبور است. موتر باربری که از هرات حرکت می‌کند، دوشب در راه می‌ماند و روز سوم به غور می‌رسد.”

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی ولایت غور
عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی ولایت غور

این مقام محلی ولایت غور تایید می‌کند که اخاذی‌های غیر قانونی توسط افراد مسلح غیر مسوول در مسیر راه‌ها و هم‌چنان دشوارگذر بودن راه‌های مواصلاتی به این ولایت، سبب شده است که نرخ‌های مواد اولیه در این ولایت چند برابر شود. این ولایت از هرات 380 کیلومتر و از کابل 480 کیلومتر فاصله دارد.

مقام‌های ولایت غور گفته‌اند که آنان این وضعیت را به کمیته‌ی ملی آمادگی مبارزه با حوادث در سطح این ولایت در میان گذاشته‌اند اما تا هنوز کمکی صورت نگرفته ‌است.

آقای خطیبی گفت که “مقدار پول اضطراری که برای این ولایت در نظر گرفته ‌شده است برای وضعیت و حادثه‌های غیر مترقبه مانند سیلاب، برف کوچ، رانش زمین و زلزله است که نمی‌توان از آن پول برای این آسیب‌دیدگان قحطی استفاده کرد.”

از سویی ‌هم مقام‌های اداره ملی آمادگی برای مبارزه با حوادث در کابل می‌گویند که آنان از اضطراری بودن شرایط زندگی مردم غور و در خطر قحطی بودن آنان اطمینان ندارند.

ghor5
بیش‌ از ۷۰هزار خانواده‌ی افغان در ولایت غور افغانستان با تهدید قحطی و نبود مواد غذایی روبرو هستند

عمر محمدی، رییس روابط بین‌المللی اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث افغانستان به ‌خبرنامه گفت :” گزارش‌های ابتدایی که به ما رسیده ، گفته شده که مردم این ولایت تصمیم دارند که اموال‌ و اجناس خانه‌ی شان را بفروشند و یا در حال فروختن هستند، ما باید بررسی کنیم و ببینیم که وضعیت چگونه است. در صورتی که وضعیت این مردم واقعا وخیم باشد، اداره آمادگی مبارزه با حوادث، به مردم این ولایت کمک خواهد کرد.”

افزایش ناامنی

مقام‌های محلی ولایت غور می‌گویند که نا امنی‌ها در این ولایت در سال جاری خورشیدی، شدت گرفته است که در اثر آن شمار زیادی از شهروندان این ولایت بیجا شده‌اند. در سال جاری، شهرستان تیوره این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرد که خسارات زیادی مالی و جانی برای این ولایت داشت.

در ماه عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت غور به این ولایت سفر کرد و به مسوولان امنیتی آن دستور داد تا به ‌خاطر تامین امنیت مردم غور از تمام امکانات استفاده نموده و نگذارند تروریستان سبب اخلال نظم و آزار مردم شوند.او در این سفر گفته بود که “تصمیم گرفته شده تا عملیات نظامی در مربوطات این ولایت الی نابودی دشمن تداوم یابد و بدون اجازه من عملیات توقف نمی‌یابد.”

شش ماه پس از سفر رییس جمهور غنی به ولایت غور نه تنها وضعیت امنیتی این ولایت بهبود نیافت بلکه چندین شهرستان این ولایت با تهاجم گسترده طالبان مواجه شد و در ماه اسد سال جاری خورشیدی، تیوره یکی از شهرستان‌های مهم و استراتژیک این ولایت به‌دست طالبان افتاد.

taiwara1
در ماه اسد سال جاری خورشیدی، تیوره یکی از شهرستان‌های مهم و استراتژیک ولایت غور بدست طالبان افتاد

اقای خطیبی به خبرنامه گفت : “طالبان امسال در غور تحرکات بیشتری داشتند، تاجایی که یکی از ولسوالی‌های این ولایت سقوط کرد. فعلا حضور طالبان کم است و رویارویی طالبان با نیروهای امنتی وجود ندارد، اما این جنگ ها باعث شده است که خانواده‌های زیادی از این ولایت بیجا شوند. در حال حاضر برخی حملات انتحاری که شما هم چند روز پیش شاهد بودید که در یک مسجد در این ولایت رخ داد صورت می‌گیرد.”

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از 295 هزار افغان به ‌دلیل جنگ‌های مسلحانه در این کشور، بیجا شده‌اند.

در گزارش آمده است که بیش از ۱۰۶هزار افغان در ولایات شمالی و شمال‌شرقی افغانستان که ۳۶درصد تمام بیجاشدگان را تشکیل می‌دهد؛ مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

ولایات جنوب و جنوب‌شرقی افغانستان، ۲۳ درصد بیجاشدگان را به خود اختصاص داده است که بیشتر در ولایات هلمند و قندهار (حدود ۶۷ هزار تن) به دلیل جنگ منازل‌شان را ترک کرده اند.

همچنان از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون، حدود ۴۷هزار بیجاشده در شرق و نزدیک به ۱۹هزار تن دیگر در ولایات مرکزی افغانستان ثبت شده‌اند. ۳۲ درصد تمام بیجاشدگان داخلی مربوط به مناطق مرکزی و شرقی این کشور هستند.

ghor6
بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد، در سال جاری میلادی بیش از 295 هزار افغان به ‌دلیل جنگ‌ در این کشور، بیجا شده‌اند

نزدیک به ۵۷ هزار افغان نیز در ولایت‌های غربی از محلات اصلی‌شان بیجا شده‌اند که ۱۹ درصد تمام بیجاشدگان امسال را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۳۴هزار و ۸۷۲ تن در ننگرهار بیجا شده‌اند که آن ولایت در صدر فهرست ولایاتی با بیشترین بیجاشدگان داخلی قرار دارد و پس از آن قندوز (۲۹۸۳۳بیجاشده)، بادغیس (۲۴۶۲۵بیجاشده) و بغلان (۱۸۷۸۸بیجاشده) به ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *