افزایش فشارها بر پاکستان؛ تاکید آمریکا بر از بین بردن لانه‌های امن تروریستی و پایان حمایت از طالبان

ریکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا روز گذشته در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد و در پایگاه نظامیان آمریکایی‌ در بگرام با رییس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار روی موضوعات مختلف از جمله از بین بردن تهدید‌های منطقه‌ای و آوردن صلح در افغانستان صحبت شده است.

او سپس در یک نشست خبری با برخی رسانه‌ها، در مورد موضوعاتی از جمله از بین بردن تهدیدهای منطقه‌ای، جنگ و صلح با طالبان و رابطه با هند و نقش این کشور در آینده افغانستان اشاره کرده است.

از بین بردن لانه‌های امن تروریستان

تاکید بر از بین بردن تهدیدهای امنیتی در منطقه از جمله پناه‌گاه های امن گروه‌های تروریستی در منطقه، از مواردی بود که وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رییس‌جمهور و هم‌چنین در نشست خبری خود بر آن تاکید کرده است.

او گفته که آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش برای ازبین بردن تهدیدها در منطقه تلاش می‌کنند و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که در منطقه هیچ تهدیدی وجود ندارد.

آقای تیلرسون گفته که این خواست آمریکا در استراتژی جدید آقای ترمپ در قبال افغانستان و آسیایی جنوبی به صورت واضح مطرح شده است.

tillerson1
ریکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا روز گذشته در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد

وزیر خارجه‌ی آمریکا از شرکای بین المللی این کشور خواست که لانه‌های امن تروریستان در هر جایی که قرار دارد را از بین ببرند.

تمرکز بر پاکستان

آقای تیلرسون اشاره‌ای هم به پاکستان داشته و گفته است که اگر پاکستان برای ازبین بردن لانه‌های امن شورشیان تلاش کند، آمریکا نیز همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا هم چنین گفته که درخواست‌های زیادی از پاکستان دارد، از جمله این که پاکستان باید به حمایت‌هایش از گروه طالبان پایان بدهد.

به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی آمریکا، ارتباط آمریکا با پاکستان مبتنی بر شرایط است. به این معنی که اگر پاکستان صادقانه در نابودی لانه‌های امن طالبان در خاک آن کشور تلاش کند، حمایت‌های آمریکا از پاکستان نیز صادقانه ادامه خواهد یافت و اگر پاکستان نتواند بر آنچه که تعهد می‌دهد عمل کند، حمایت‌های آمریکا را از دست خواهد داد.

تمایل طالبان به صلح

آقای تیلرسون بر ادامه‌ی مبارزه با گروه طالبان تاکید کرده و گفته است که طالبان هرگز برنده‌ی یک جنگ نظامی نخواهند شد.

به باور آقای تیلرسون، مقام‌های آمریکایی به این باور هستند که صداهای ضعیفی میان اعضای گروه طالبان وجود دارد که نمی‌خواهند به جنگ ادامه بدهند و آنها صلح می‌خواهند.

tillerson
آقای تیلرسون بر ادامه‌ی مبارزه با گروه طالبان تاکید کرده است

وزیر خارجه‌ی آمریکا گفته که با شرکای منطقه‌ای خود در تلاش است که صداهای ضعیف صلح‌طلبانه از میان اعضای گروه طالبان را بشنوند و آنها را به پروسه‌ی صلح با حکومت افغانستان نزدیک سازند.

رابطه‌ با هند

تیلرسون گفته که دید آمریکا نسبت به رابطه با هند یک دید استراتژیک است. او گفته که رابطه‌ی آمریکا با هند هیچ تاثیری بر روابط با پاکستان نخواهد داشت.

به گفته وزیر خارجه‌ی آمریکا، هند می تواند نقش مهمی برای دستیابی به یک افغانستان صلح آمیز و پایدار بازی کند. هند در حال حاضر، فعالیت های اقتصادی مهمی را در افغانستان ایجاد کرده و برای شماری از افغان ها در این کشور شغل ایجاد کرده است.

 آقای تیلرسون گفته که کشورش می‌خواهد هند را بیشتر تشویق کند. زیرا آنها می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر ایجاد محیط مناسب برای آینده در افغانستان داشته باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *