جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

کابل یا بگرام؛ حاشیه‌های دیدار رییس‌جمهور با وزیر خارجه آمریکا و عکس‌های ویرایش شده از سوی ارگ

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

یک روز پس از سفر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به کابل، حاشیه‌های دیدار او با مقامات افغانستان تبدیل به سوژه مهم شهروندان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی شده است.

ماجرا از آن‌‌جا شروع شد که روز گذشته دو عکس متفاوت از این ملاقات منتشر شد. عکس‌هایی که نشان می‌دهد این دیدار برخلاف عرف دیپلوماتیک در فرودگاه بگرام صورت گرفته است نه در ارگ ریاست جمهوری.

رفتن رییس‌جمهور و رییس اجرایی افغانستان به بگرام برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا حالا واکنش‌های زیادی داشته و انتقادهای گسترده کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشته است.

عکسِ دستکاری شده

امروز میان کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک دو عکسی دست به دست می‌شود که از ملاقات روز گذشته رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا گرفته شده اما این دو عکس با یکدیگر تفاوت‌های فاحش اما جالبی دارد.

عکسی که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری منتشر شده قسمت‌هایی از آن دست‌کاری شده است. به عنوان مثال در عکس اصلی که از سوی سفارت آمریکا منتشر شده در بالای تلویزیون‌ها، ساعتی دیده می‌شود اما در عکس منتشر شده از سوی ارگ، این ساعت برداشته شده است.

ghani
عکسی که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری منتشر شده قسمت‌هایی از آن دست‌کاری شده است

به نظر می‌رسد دست‌کاری ویرایش این به این منظور صورت گرفته است که مکان این دیدار کمتر جلب توجه کند. اما اینگونه نشده و حالا تبدیل به موضوع بحث امروز شهروندان افغانستان و هم‌چنین بسیاری از روزنامه‌های معتبر جهان شده است.

مسوولان نهاد نی یا مرکز حمایت از رسانه های آزاد افغانستان گفته‌اند از دیدن عکسی که از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، متعجب شده‌اند. نی گفته است که ویرایش این عکس با این هدف انجام شده که محل این دیدار مشخص نباشد.

احضار به بگرام

محمد اکرام اندیشمند نوشته است که این حضور بیشتر به احضار می‌ماند. به باور او این دیدار در بگرام، مغایر با قوانین بین المللی و هویت دولت و دولت‌داری است.

او پرسیده است که “چرا این ملاقات نامتعارف و مغایر با نظام و نزاکت‌های بین الدول در انظار عمومی و در رسانه‌ها از سوی ارگ اینگونه و علنی نمایش داده شد؟”

به باور او “دولت و دولت‌داری در دنیای امروز، تشریفات و ظرافت‌های متعارف و معمول را می‌خواهد که در ظاهر و در انظار عمومی، باید رعایت شود.”

توهین به ملت

کریم پاکزاد نیز در نوشته‌ای کوتاه، حضور رییس‌جمهور غنی در بگرام برای ملاقات با وزیرخارجه آمریکا را توهین به ملت افغانستان دانسته است. او گفته است که ” این ملاقات به احضار غنی توسط تیلرسون می‌ماند تا به مسافرت یک وزیر خارجه برای ملاقات با سران دولتی افغان.”


به باور او رفتن رییس‌جمهور به یک پایگاه نظامی آمریکا برای ملاقات با وزیرخارجه آن کشور در هیچ تعامل دیپلوماتیک مروج نیست.

پاکزاد نوشته است “اگر حضور تیلرسون در ارگ ملحوظات امنیتی داشت این ملحوظات شامل رفتن غنی به بگرام هم می‌شود. این باور کردنی نیست که طالبان جان تیلرسون را تهدید می‌کنند ولی اشرف غنی را نه.”

منافع ملی، بالاتر از همه چیز

با شدت یافتن واکنش‌های شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری نوشت که “برای حکومت، منافع ملی بالاتر از همه چیز است و برای این منافع، در هر نقطه‌ای از کشور، رایزنی و بحث می‌شود.”

او در ادامه به این واکنش ها اشاره کرده و گفته که به جای تمرکز بر حاشیه ها، بهتر است به اهمیت و محتوای گفتگوها تمرکز شود.

او نوشته که “چشم‌های حاشیه‌بین، اکثر وقت ما را از متن دور کرده و مصروف حاشیه‌ها می‌کند.”

ناامنی در همه جا

جواد ناجی یکی از کاربران فیس بوک در واکنش به این گفته شاه حسین مرتضوی گفته است که اگر برای حکومت منافع ملی بالاتر از همه چیز است، پس چرا آشفته هستید؟

او به یک حمله طالبان بر فرودگاه کابل اشاره کرده ک همزمان با ورود وزیر دفاع آمریکا به کابل صورت گرفت. ناجی نوشته است که “به جای جعل و تقلب، صاف و ساده به مردم بگوید در همین ماه، همزمان با ورود وزیر دفاع آمریکا به کابل، میدان هوایی مورد حمله شدید قرار گرفت، پرواز ها مختل شد و آبرو رفت. بگویید به همین دلیل وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد کابل بیاید و غنی ناگزیر شد با تیمش به دیدن او به بگرام برود و او را در سالن انتظار ببیند.”

او گفته است “نه مساجد امنیت دارد، نه ارگ و نه فرودگاه‌ها.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان