آگاهی‌دهی خانه‌به‌خانه؛ برنامه‌ی شهرداری برای مدیریت بحران زباله در پایتخت

شهرداری کابل به منظور حل بحران زباله‌ها در پایتخت و جلب همکاری مردمی برای مقابله با این بحران روز افزون، این بار برنامه‌ای را روی دست گرفته تا با عملی‌شدن آن بتواند برای بهبود وضعیت بهداشتی و محیط زیست، شهروندان کابلی را با شهرداری همراه سازد.

در این برنامه کارمندانی از سوی شهرداری به این منظور استخدام شده‌اند که وظیفه دارند به مناطق مختلف رفته و با صحبت با خانواده‌ها، در این موارد به شهروندان آگاهی دهند.

کابل با جمعیتی در حدود 6 میلیون، با بحران جمعیت و هم‌چنین انبوه زباله‌های تولیدی مواجه است که محیط زیست و نظم زندگی را در این شهر مختل ساخته است. در حالی که برخی شهروندان کابل از اقدامات شهرداری در مورد جمع‌آوری این زباله‌ها از سطح شهر ناراضی هستند، اما مقامات شهرداری می‌گویند که بدون همکاری شهروندان، رسیدگی به بحران زباله‌های شهر کابل ناممکن است.

احمد بهزاد غیاثی مسوول تنظیف شهرداری کابل به خبرنامه می‌گوید که “شهرداری کابل برای بهبود وضع شهر و جمع آوری زباله ها، به صورت جدی کار را شروع کرده و برنامه آگاهی‌دهی خانه‌به‌خانه در این مورد یکی از اقداماتی است که انتظار داریم با اجرای آن، همکاری شهروندان برای داشتن شهری پاک، بیشتر شود.”

municipality2
احمد بهزاد غیاثی، مسوول تنظیف شهرداری کابل

200 زن

مسوولان می‌گویند در این برنامه آگاهی‌دهی با شهروندان در رابطه با جمع آوری زباله‌ها و انتقال آن به مکان مناسب و رعایت پاکی و بهداشت محیط زیست صحبت شده و شهروندان از ضرر‌های انداختن زباله‌ها و بیماری‌های ناشی از آن نیز آگاه می‌شوند.

برنامه آگاهی‌دهی خانه‌به‌خانه که از ناحیه دوم شهر کابل آغاز شده، قرار است که در 17 ناحیه پایتخت عملی شود. به گفته مسوولان در این برنامه 200 خانم شرکت دارند که وظیفه آگاهی‌دهی را برعهده دارند.

مقامات شهرداری کابل می‌گویند که علاوه بر بالا بودن جمعیت در کابل، فرهنگ شهرنشینی و همکاری شهروندان برای پاک نگه داشتن کوچه‌ها، جاده‌ها و سطح شهر نیز بسیار پایین است. قرار است این برنامه‌ آگاهی‌دهی به شهروندان برای دانش آموزان مکتب‌ها نیز عملی شود.

در مساجد

مسوولان شهرداری می‌گویند به منظور بهبود وضعیت پایتخت و جلب همکاری شهروندان، با وزارت حج و اوقاف نیز صحبت کرد‌ه‌اند تا در کنار برنامه آگاهی دهی خانه به خانه، در مساجد نیز برای بالابردن همکاری مردم در جهت نظافت شهر، جلساتی به صورت هفته‌وار برگزار گردد.

آقای غیاثی ریس تنظیف شهرداری کابل به خبرنامه می‌گوید که علاوه بر مساجد، از همکاری دیگر نهادهای اجتماعی در مناطق مختلف نیز برای این روند استفاده خواهد شد.

همکاری شهروندان

شهرداری کابل در آستانه فصل سرما و بارندگی، کار پاک سازی جوی‌های آب در نقاط مختلف را آغاز کرده است. جوی‌هایی که پر است از زباله هایی که توسط شهروندان انداخته شده و اگر برداشته نشوند با آغاز بارندگی موجب آب گرفتگی جاده‌ها خواهد شد.

احمد بهزاد غیاثی رییس تنظیف شهرداری کابل می‌گوید‌: “اگر هر رهگذر حتا یک بوتل یا پلاستیک را در جای نامناسب رها نماید به همان اندازه به بی‌نظمی‌های شهری دامن می‌زند.”

municipality
شهرداری کابل در آستانه فصل سرما و بارندگی، کار پاک سازی جوی‌های آب در نقاط مختلف را آغاز کرده است

او می‌گوید که افزایش زباله‌دانی در سطح شهر یکی از برنامه‌های شهرداری است که به این منظور 2 هزار زباله‌دانی در کنار جاده‌ها گذاشته خواهد شد. مسوولان شهرداری از شهروندان می‌خواهند که با انداختن زباله در این زباله‌دانی‌ها، برای پاک‌شدن شهر با کارگران زحمت‌کش شهرداری همکاری کنند.

نارنجی‌پوشان

کارگران زحمت‌کش شهرداری را حتما در حال پاک‌کاری شهر دیده‌اید. نارنجی پوشانی که برای جمع آوری زباله‌هایی که شهروندان تولید کرده و یا در کوچه و خیابان انداخته‌اند، تلاش می‌کنند.

رییس تنظیف شهرداری کابل می‌گوید که به منظور انتقال به موقع زباله‌ها، 60 عراده موتر به شمار دیگر وسایل این اداره افزوده شده‌ تا کارگران شهرداری بتوانند به روند جمع‌آوری این زباله‌ها سرعت بیشتری دهند.

به گفته او حالا کارگران شهرداری در دو شیفت کاری که معمولا شبانه است برای جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال آن‌ها تلاش می‌کنند.

با همه این‌ها، داشتن شهری پاک و سالم تنها وقتی ممکن است که شهروندان با رعایت فرهنگ شهرنشینی و احساس مسوولیت در قبال محیط زیست‌شان، با نهادهای مربوطه همکاری داشته باشند. تجربه مشکلات شهری در کابل نشان داده است که بخش بزرگی از مشکلات کنونی هم به شهروندان و رعایت نشدن فرهنگ شهرنشینی مرتبط است و هم با کم کاری و ضعف برخی نهادهای مربوطه از جمله شهرداری. تنها با همکاری شهروندان و هم‌چنین خدمات‌رسانی موثر، شایسته و یکسان از سوی شهرداری می‌توان به محیط زیستی سالم و پاک دست یافت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *