جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
12 بازدید

افزایش سرطان سینه؛ آنچه که باید در مورد این بیماری بدانید

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

وزارت صحت افغانستان برنامه آگاهی دهی در مورد سرطان سینه را آغاز کرده است. برنامه آگاهی عامه در مورد سرطان سینه، روز گذشته در حالی راه اندازی شد که طبق گزارش‌ها، افغانستان در ردیف کشور‌هایی قرار دارد که این بیماری در آن‌ها رو به افزایش است.

برنامه آگاهی دهی در مورد راه‌های جلوگیری از سرطان سینه قرار است، در ۵ حوزه کشور عملی شود و مراکز آگاهی‌دهی در مورد این بیماری به شهروندان افغانستان معلومات دهند.

3500 مورد در سال

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان زنان است. به گفته‌ی وزارت صحت افغانستان، همه ساله ۳۵۰۰ زن در افغانستان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند که ۵۰ درصد آنان زند‌گی خود را به همین دلیل از دست می‌دهند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید همه ساله در این کشور 20 هزار مورد ابتلا به سرطان به ثبت می‌رسد که 3500 مورد آن، سرطان سینه است.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

در همین حال میهن عبدالله رییس برنامه ملی کنترل سرطان این وزارت به رسانه‌ها گفته که در افغانستان از هر 8 زن، یکی از آن‌ها با تهدید سرطان سینه مواجه است.

وزارت صحت عامه برای کاهش و تداوی سرطان سینه طی سال‌های گذشته سه مرکز تشخیص و تداوی این بیماری را ایجاد نموده که دو مرکز در ولایت کابل و یک مرکز در ولایت هرات فعالیت است. این مراکز، خدمات رایگان تداوی و تشخیص این بیماری را برای مردم عرضه می‌نمایند.

با توجه به افزایش نگران‌کننده این بیماری در افغانستان، خبرنامه در این گزارش به مواردی از علایم و راه‌های پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرده که دانستن آن برای همه و به ویژه زنان افغانستان مهم و ضروری است.

سرطان سینه چیست؟

سرطان یعنی رشد، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلولهای بدن. جسم انسان از میلیونها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم ، بافت‌هایی مانند ماهیچه‌ها، استخوان و پوست را می‌سازند.

breast-cancer
وزارت صحت عامه برای کاهش و تداوی سرطان سینه طی سال‌های گذشته سه مرکز تشخیص و تداوی این بیماری را ایجاد نموده است

به گفته داکتران، سرطان پستان عبارت از رشد سلول غیر طبیعی در پستان است که در مراحل ابتدایی به شکل یک توده قابل حس می‌باشد؛ اما به مرور با درد همراه است که در صورت جدی نگرفتن سبب مرگ می‌شود..

پیشینه خانوادگی

 با آن که داکتران می‌گویند برای سرطان پستان علت خاصی وجود ندارد؛ اما یکی از علت‌های موثر، پیشینه خانوادگی ابتلا به بیماری می‌باشد. در خانواده‌ی افراد مبتلا به سرطان، امکان دچار شدن به این بیماری بیشتر از دیگران است.

قرص‌های ضد بارداری

به گفته‌ی داکتران بدون مرز، خانم‌هایی که قرص‌های جلوگیری از بارداری را به مدت طولانی استفاده می‌کنند، بیشتر مساعد به ابتلا به سرطان پستان‌ هستند.

داروهای هورمونی

 خانم‌ها و به خصوص خانم‌هایی که پس از یائسه شدن‌(بعد از سن 60 سال)، از داروهای استروژنی و هورمونی استفاده می‌کنند، بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

breast
به گفته‌ی وزارت صحت افغانستان، همه ساله ۳۵۰۰ زن در افغانستان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

شیر ندادن به کودک

داکتران همچنان تاکید دارند مادرانی که به کودکان خود شیر نمی‌دهند و یا کمتر شیر می‌دهند و می‌گذارند که شیر به مدت طولانی در پستان‌شان ذخیره شود با خطر ابتلا به سرطان سینه روبرو هستند.

این داکتران از مادران می‌خواهند که برای سلامتی خود و فرزند‌شان از شیر دادن به کودک امتناع نکنند.

سوتین و لباس‌های تنگ

پوشیدن لباس‌های تنگ و استفاده از سوتین به مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان، به علت تجمع و فشار زیاد بر سینه افزایش می‌دهد.

 به همین دلیل یک روز به عنوان “روز جهانی بدون سوتین” مشخص گردیده تا خانم‌ها بیشتر به علایمی که می‌تواند پیش از ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد، دقت کنند.

دلایل دیگر

افسردگی، نداشتن تغذیه سالم، رعایت نکردن نکات صحی و ایمنی در فصل سرد، اتفاقات ناگهانی به خصوص ترسیدن، استفاده از دخانیات، چاقی و قرار گرفتن طولانی مدت در فضای آلوده از دلایل دیگری است که داکتران از آن به عنوان عوامل موثر بر ابتلا به بیماری سرطان سینه نام می‌برند.

cancer
سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان زنان است

راه‌های تشخیص سرطان پستان

این بیماری به عنوان یکی از شایع‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین بیماری‌ها، راه‌هایی برای تشخیص هم دارد که دانستن آن برای همه و به‌ویژه زنان بسیار با اهمیت است.

خودآزمایی

یکی از راه‌های تشخیص سرطان پستان این است که به خانم‌ها آموزش داده شود که چگونه پستان خود را معاینه کنند و این معاینه باید به ‌طور مرتب و ماهانه و قبل از پریود توسط خود فرد انجام شود. خانم‌ها در صورت وجود توده‌ای مشکوک در پستان، لازم است بلافاصله به داکتر مراجعه کنند.

معاینه‌ ماموگرافی

 هر خانم باید سالانه 1 یا 2 بار برای معاینه ماموگرافی به داکتر مراجعه نماید. داکتران توصیه می‌کنند برای خانم‌هایی که بالاتر از ۳۵ سال سن دارند، باید این معاینه در میان برنامه‌های بهداشتی‌ خود قرار دهد تا در صورت ابتلا به این بیماری در زودترین فرصت تشخیص داده شود.

معمولا پزشکان از روش ماموگرافی جهت بررسی و تیید خوش‌خیم یا بدخیم بودن توده استفاده می‌‌کنند. البته در بعضی موارد سونوگرافی هم ارزش تشخیص بالایی دارد.

روش‌های پیشگیری

دکتران توصیه می‌کنند که برای سلامتی افراد باید در برنامه غذایی‌شان میوه و سبزیجات گنجانیده شود. خوردن مرچ سبز، نارنج، انواع میوه و استفاده از زردک، بادنجان رومی، سبزیجات برگ سبز مانند پالک، انواع کلم و گُلپی به خصوص نوع سبز آن که سرشار از آنتی اکسیدان‌ است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مفید می‌باشد.

چای سبز

داکتران معتقدند مصرف بالای چای سبز برای مقابله با این بیماری بسیار مفید است. زیرا چای سبز به میزان بسیار زیادی، دارای آنتی اکسیدان‌هایی به نام ” پلی فنول” است که کار مبارزه با انواع بیماری‌ها ، به ویژه سرطان سینه را بر عهده دارند.

لبنیات

مصرف روزانه شیر، پنیر و حتی آیسکریم برای پیشگیری از سرطان سینه مفید تلقی می‌شود. داکتران می‌گویند زنانی که در روز حداقل ۳ گیلاس شیر می‌نوشند، به میزان ۵۰ درصد کمتر به این سرطان دچار می‌شوند. پروتئین و کلسیم موجود در شیر یا پنیر با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. همچنین می‌توان کلسیم را از طریق قرص یا کپسول نیز به بدن رسانید.

فعالیت‌های ورزشی

داکتران تاکید می‌کنند که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، زنان ورزشکار ۴۰ درصد کمتر از سایر زنان دچار سرطان سینه می‌شوند.

داکتران معتقدند که تداوم ورزش روزانه، در عین این که وزن را ثابت نگاه می‌دارد، به مبتلا نشدن به این بیماری پس از دوران یائسگی نیز کمک می‌کند. آنان می‌گویند که ورزش سیستم ایمنی بدن را فعال نگه داشته و سبب پیشگیری از اضافه وزن می‌شود و از رشد غده‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

چربی و روغن

چربی‌های اشباع شده و جامد مانند چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و روغن نباتی جامد بسیار مضر هستند.

استفاده از خوراکی‌های سبوس‌دار

کربوهیدرات مناسب و خوب را مصرف کنید. نان‌ها و غلات سبوس دار، گندم، لوبیا و باقلا برای جلوگیری از رشد سرطان بسیار مفید است.

استفاده از سویابین و فراورده‌های آن

غذاهایی که با سویابین درست می‌شوند برای سلامت و بهبود سیستم ایمنی بدن در مقابل امراض به خصوص سرطان‌ها مفید ارزیابی شده ‌است. فرآورده‌های سویابینی مانند آجیل سویابین، شیر سویابین و … به کاهش سرطان سینه کمک می‌کند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در زنان شود.

استفاده درست از گوشت

به توصیه متخصصان تغذیه، از مصرف گوشت سرخی و دیگر گوشت‌هایی که در حرارت بسیار زیاد پخته می‌شوند خودداری کنید. در حرارت خیلی زیاد، ترکیباتی تولید می‌شود که می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها در بدن شود.

گرفتن ویتامین

استفاده از ویتامین C،D،E و سلنیوم برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری مفید است. این مواد مغذی، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بروز بسیاری از سرطان‌ها شود. پس سعی کنید روزانه از غذاهای حاوی ویتامین D مانند شیر، ماست و پنیر به مقدار مناسب استفاده کنید. همچنین با مشورت پزشک نیز می‌توانید از مکمل‌های دارویی این ویتامین نیز به صورت روزانه استفاده کنید.

مثبت‌اندیشی

 و در پایان روحیه خود را بالا ببرید. نگاه مثبت به زندگی داشته باشید. با دوستان و خانواده باشید. خواب کافی داشته باشید. استرس را از خود دور کنید تا به گفته داکتران سیستم ایمنی بدن‌تان خوب کار کند و مبتلا به انواع بیماری به خصوص سرطان نشوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان