تداوم تراژدی زنان؛ از خودکشی دختر دانشجوی بدخشانی تا نگرانی از خشونت فزاینده در سراسر افغانستان

خوابگاه دانشگاه بدخشان. نیمه‌های شب! شکریه، سونیا و زهرا بعد از یک روز درسی در خوابگاه دانشگاه دور هم نشسته‌اند و در مورد برنامه‌های صبح روز بعد حرف می‌زنند.

شکریه از برنامه فردایش می‌گوید و از دوستانش می‌خواهد که صبح او را زودتر بیدار کنند چرا که سمینار دارد و باید آمادگی بگیرد.

اما وقتی صبح سونیا و زهرا بیدار می‌شوند، شکریه در اتاق نبود. اول تصور می‌کنند که او برای سمینار، زودتر از خواب بیدار شده اما تنها چند دقیقه بعد متوجه می‌شوند که شکریه خودش را در حویلی دانشگاه حلق آویز کرده است.

shukria
شکریه دانشجوی سال اول دانشکده علوم اجتماعی و از شهرستان شغنان ولایت بدخشان بود

غیر قابل باور

شکریه دختر 19 ساله ای بود از شهرستان شغنان بدخشان. او دانشجوی سال اول دانشکده علوم اجتماعی بود.

زهرا خانم برادر شکریه و هم اتاقی اوست. او به خبرنامه می‌گوید که “شکریه می‌خواست فردا صبح، زودتر بیدار شود تا برای سمینار آمادگی بگیرد اما وقتی که از خواب بیدار شدم در جایش نبود. همه جا را گشتم تا که او را در حویلی دانشگاه پیدا کردیم.”

به گفته زهرا، شکریه دختری سالم و شاد بود. خودکشی شکریه برای زهرا قابل باور نیست و حیران مانده است که چطور او خودش را حلق آویز کرده است.

خانواده و دوستان شکریه از مرگ او به شدت بهت زده شده‌اند.

خسرو نظری، رییس دانشگاه بدخشان نیز به خبرنامه می‌گوید که “شکریه به دلایل نامعلومی دست به خودکشی زده و ما این قضیه را با پولیس در جریان گذاشتیم. تحقیقات پولیس در مورد علت این حادثه آغاز شده است.”

خسرو نظری، رییس دانشگاه بدخشان
خسرو نظری، رییس دانشگاه بدخشان

129 مورد خشونت

مساله خشونت علیه زنان در افغانستان و بخصوص ولایت بدخشان موضوع تازه‌ای نیست.

ریاست امور زنان ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان به خبرنامه می‌گوید که در سال جاری 129 مورد خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده است که نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.

به گفته ذوالفنون حسام ناطق، رییس امور زنان ولایت بدخشان، این موارد شامل محاکم صحرایی، خشونت و خودکشی بوده است که برای مقامات محلی این ولایت نگران کننده است.

سال گذشته نیز مسوولان این ولایت از افزایش 40 درصدی محاکم صحرایی، خودکشی و خشونت در برابر زنان در این ولایت ابراز نگرانی کرده بودند. مقامات محلی این ولایت گفته بودند که از 190 مورد انواع خشونت علیه زنان در بدخشان، 10 مورد خودکشی و 6 مورد محاکم صحرایی به ثبت رسیده است.

ذوالفنون حسام ناطق، رییس امور زنان ولایت بدخشان
ذوالفنون حسام ناطق، رییس امور زنان ولایت بدخشان

محاکم صحرایی بیشتر در مناطقی از بدخشان صورت گرفته است که حکومت افغانستان بر آن کنترلی ندارد و در اختیار گروه‌های مخالف از جمله طالبان است. شهرستان‌های یمگان و وردوج از مناطقی است که به گفته رییس امور زنان ولایت بدخشان، به دلیل ناامنی و وجود مخالفان مسلح نمی‌توان به قضایای خشونت علیه زنان رسیدگی کرد.

3 هزار خودکشی در سال

علاوه بر بر بدخشان در دیگر ولایت‌های افغانستان نیز موارد زیادی از خودکشی زنان به ثبت رسیده است.

ماه گذشته مقامات کمیسیون حقوق بشر و وزارت صحت عامه افغانستان گفته بودند که سالانه 3 هزار زن در سراسر این کشور اقدام به خودکشی می‌کنند. به گفته این مقامات آمار خودکشی زنان بیشتر از این تعدادی است که رسانه‌ای شده و به ثبت رسیده است.

AIHRC
به گفته مقامات حکومت افغانستان آمار خودکشی زنان بیشتر از این تعدادی است که رسانه‌ای شده و به ثبت رسیده است

قدریه یزدان پرست عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته بود که 80 درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند زنان و مابقی مردان هستند. به گفته او ازدواج‌های زیر سن، بیکاری، مشکلات اقتصادی، روانی و ناامنی از عمده‌ترین دلایل خودکشی زنان در افغانستان است.

مسوولان وزارت صحت افغانستان از ولایت‌های بادغیس، فراه، قندهار و نیمروز به عنوان مناطقی یاد کرده‌اند که بالاترین میزان خودکشی زنان را دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *