از ایجاد مناطق امن تا اتحاد طالبان و داعش؛ 9 نکته خواندنی در مصاحبه جنرال رازق با بی‌بی‌سی

جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس ولایت قندهار و یکی از مردان قدرتمند در جنوب افغانستان با خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه‌ای داشته است.

او در این مصاحبه به موضوعات مهمی پرداخته است. ورود رهبر طالبان به هلمند، تلاش برای ایجاد اتحاد میان طالبان و داعش، ایجاد مناطق امن در قندهار برای طالبان، داعش، ائتلاف نجات افغانستان و ممانعت از ورود جنرال دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری از موارد مهمی است که فرمانده پولیس قندهار به آن‌ها اشاره کرده است.

اتحاد داعش و طالبان

فرمانده پولیس قندهار گفته است که پاکستان تلاش دارد تا افراد گروه طالبان و گروه داعش را در افغانستان باهم متحد کند. به گفته‌ی او، چند روز پیش ملاهیبت‌الله، رهبر گروه طالبان به شهرستان موسی قلعه ولایت هلمند آمده و به افراد گروه طالبان گفته است که در هماهنگی با افراد گروه داعش علیه دولت افغانستان بجنگند.

سخنگوی طالبان نیز در مصاحبه با بی‌بی‌سی، سفر رهبر این گروه به هلمند را تایید کرده اما ائتلاف با داعش را رد کرده است. او گفته است که ملاهیبت‌الله برای رسیدگی به امور طالبان به نقاط مختلف افغانستان سفر می‌کند.

القاعده آسیا

جنرال عبدالرازق در گفت‌وگوی خود گفته است که پاکستان تمامی گروه‌های شورشی مانند طالبان و القاعده را ایجاد کرده و اکنون می‌خواهد این گروه‌ها را یکجا کرده و فعالیت این شورشیان را بر ضد دولت افغانستان هماهنگ کند.

general-raziq1
جنرال رازق در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است که پاکستان در تلاش متحد ساختن طالبان و داعش است

آقای رازق گفته است که اکنون رهبری «القاعده آسیا» را کسی به نام عاصم عمر پنجاپی به عهده دارد که در زمان طالبان دوشادوش این گروه در افغانستان می‌جنگید.

نسل طالبان خطرناک

فرمانده پولیس قندهار در این مصاحبه خود نسل جدید گروه طالبان را تهدید جدی برای افغانستان خوانده و گفته است که این نسل بزرگان محلی را با انفجار ماین کشته است. به  گفته او اگر “طالبان اصلی” از جنگ دست بکشند، نتیجه خوبی خواهد داشت.

مناطق امن برای طالبان

جنرال عبدالرازق گفته است که 25 نفر از اعضای ارشد گروه طالبان را که از جنگ دست کشیده‌اند در مناطق امنی جابجا کرده است که توسط او ایجاد شده است.

این مناطق امن در شهرستان‌های دامان، پنجوایی، اسپین بولدک، ژری و شهر قندهار ایجاد شده و فرمانده پولیس قندهار می‌خواهد شهرک بزرگ دیگری را نیز در شهر قندهار ایجاد کند تا نیروهای شورشی را به ترک جنگ تشویق کند.

به گفته‌ی او، این برنامه از یک سال پیش آغاز شده است.

داعش ساخته آمریکا نیست

فرمانده پولیس قندهار در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که گروه داعش مربوط به آمریکا نیست زیرا آمریکا افراد این گروه را در ننگرهار و کنر هدف قرار داده و همچنان در عراق نیز به شدت علیه داعش جنگیده است.

او گفته است آمریکا امروز فهمیده که مرکز تروریستان در پاکستان بوده و از همین‌رو فشارها بر پاکستان را افزایش داده است.

general-raziq2
فرمانده پولیس قندهار گفته است که آمریکا دشمن داعش است

در جنگ حلوا بخش نمی‌شود

فرمانده پولیس قندهار گفته است که مخالفان او و کشورهایی که به افغانستان تروریست می‌فرستند، به رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی از او شکایت می‌کنند. او گفته است که زندان شخصی در قندهار ندارد و زندان این ولایت مربوط به پولیس است.

او در مصاحبه خود گفته است که در میدان نبرد کسانی هدف قرار گرفته و «در میدان جنگ حلوا تقسیم نمی‌شود. کسی که ما را به گلوله می‌زند، ما نمی‌توانیم او را با گل بزنیم.»

آقای رازق افزوده است که به سربازان تحت امرش دستور داده تا در میدان جنگ کسانی که اسلحه در ‌دست دارند را بزنند اما کسانی که تسلیم می‌شوند، به دادستانی تحویل داده می‌شوند.

به تنگ آمد به جنگ آمد

فرمانده پولیس قندهار در مورد ایجاد ائتلاف نجات برای افغانستان گفته است چهره‌هایی که این ائتلاف را تشکیل داده‌اند، احتمالا مجبور شده‌اند تا دست به ائتلاف بزنند. او گفته است: «به تنگ آمد به جنگ آمد.»

به گفته‌ی او، شاید جنرال عطا محمد نور، جنرال عبدالرشید دوستم و محمد محقق، سه چهره برجسته این ائتلاف، آزرده هستند و مجبور به ایجاد ائتلاف شده‌اند. زیرا هر فردی مجبور است راهی پیدا کند که از مردم و حق خود دفاع کند.

dostum
جنرال رازق گفته است کسانی که ائتلاف نجات برای افغانستان را تشکیل داده ممکن است از حکومت آزرده باشند

دوستی در کوه و زمین

جنرال عبدالرازق گفته که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان و عطا محمد نور، والی ولایت بلخ  از دوستان نزدیک او هستند. رازق در مورد آقای نور گفته است که «اگر در کوه باشد، در کوه و اگر در زمین باشد، در زمین همراه او خواهد بود.»

عذر برای دشمن و زور برای دوست

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی از جنرال عبدالرازق در مورد ممانعت از ورود جنرال دوستم به افغانستان پرسیده است. او گفته است که خوب و بد بودن جنرال دوستم به مردم افغانستان بستگی دارد اما افزوده است که:« ما برای ملا هیبت‌الله رهبر گروه طالبان که مردم ما را می‌کشد، هر روز عذر می‌کنیم که بیاید با ما صلح کند ولی روز دیگر افراد خود را از کشور می‌کشیم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *