نزدیک به دو ماه پس از سقوط دو شهرستان ولایت فاریاب به‌دست طالبان، اکنون مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند شورشیان به شدت تضعیف شده و تمامی واحدهای اداری فاریاب در کنترل دولت افغانستان است.

وزارت دفاع افغانستان نیز اعلام کرده که در عملیات هوانیروی ارتش در شهرستان کوهستان ولایت فاریاب 7 شورشی کشته و 11 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

در ماه اسد ساری جاری خورشیدی شهرستان‌های کوهستان و غورماچ ولایت فاریاب به‌دست طالبان افتاد. نیروهای نظامی افغانستان چند روز پس از سقوط کوهستان، توانستند دوباره کنترل این شهرستان را به‌دست آورند.

به تازگی نیروهای امنیتی افغانستان قادر شدند تا شورشیان را از شهرستان غورماچ نیز بیرون کنند. عملیات پس از آن آغاز شده است که در ماه اسد سال جاری مقام‌های محلی فاریاب اعلام کردند طالبان 13 پاسگاه نیروهای امنیتی را در غورماچ به آتش کشیده‌اند.

چندی پیش طالبان با سقوط دادن شهرستان غورماچ چندین پاسگاه امنیتی را به آتش کشیده بودند

عملیات نوید شش

جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب می‌گوید عملیات نوید شش که به تاریخ پنجم میزان آغاز شده بود، در نتیجه آن مسیر قرم‌قل – میمنه – غورماچ باز شده و شورشیان تلفات سنگین داده‌اند. او گفت که بیش از صد  شورشی کشته و زخمی شده‌اند که در میان کشته شده‌ها چندین فرمانده آنان از جمله ملا رحیم داد و فردی مشهور به داکتر شوروی شهروند تاجیکستانی نیز حضور داشته‌اند.

آقای بیدار در گفت‌وگو با خبرنامه تصریح کرد که در ساحه قره‌ای المار دشمن از اثر ضربات هوایی شکست خورده و در نواحی پشتون‌کوت نیز شکست خورده‌اند. به گفته آقای بیدار «تهدیداتی که در مسیر شاهراه نمبر یک بود، مرفوع می‌شود. نسبت به یک ماه قبل وضعیت امنیت ما خیلی خوب است. ماشین جنگی دشمن فلج شده است.»

نیروهای نظامی افغان علاوه بر این در چندین نقطه‌ی دیگر فاریاب نیز ضربات شدیدی را بر شورشیان وارد کرده‌اند. این نیروها شورشیان را در کوهستان، گرزیوان، خواجه سبزپوش، شیرین تکاب و دولت‌آباد شکست داده‌اند.

نیروهای افغان شورشیان را در کوهستان، گرزیوان، خواجه سبزپوش، شیرین تکاب و دولت‌آباد شکست داده‌اند

طالبان بیشتر از دولت

اما عبدالاحد ایلبیک، معاون شورای ولایتی فاریاب در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که وضعیت امنیتی فاریاب قابل توصیف نیست و شهروندان فاریابی نگران سقوط شماری از شهرستان‌ها در صورت عدم توجه جدی دولت مرکزی می‌باشند.

او گفت که در شهرستان‌های غورماچ، کوهستان، بل چراغ، خواجه سبزپوش، المار، دولت‌آباد و شیرین‌تکاب جنگ جریان دارد و تهدیدات امنیتی در این مناطق در سطح بلند می‌باشد.

به گفته‌ی معاون شورای ولایتی فاریاب، مراکز شهرستان‌ها و مرکز فاریاب به‌دست دولت قرار دارد و اطراف آن در کنترل شورشیان می‌باشد. آقای ایلبیک تصریح کرد که «طالبان بیشتر از حکومت نفوذ دارند و خیلی از ولسوالی‌های ما زیر تهدید بلند است. اگر حکومت مرکزی توجه نکند و نیروهای بومی موجود حمایت نشود، امکان دارد که ولسوالی‌ها سقوط کند.»

فاریاب یکی از ولایت‌های کلیدی افغانستان است. سقوط شهرستان‌های این ولایت مرکز ولایت را نیز تهدید می‌کند و سقوط فاریاب به گفته‌ی معاون شورای ولایتی این ولایت، باعث سقوط سایر ولایات شمال افغانستان می‌شود.

فاریاب در شمال افغانستان یکی از ولایت‌های ناامن است که در چندین شهرستان آن جنگ جریان دارد

داعش

همزمان با نگرانی از حضور طالبان، برخی از مقامات فاریابی از نفوذ داعش در این ولایت نگران اند. معاون شورای ولایتی فاریاب در زمره این افراد است. آقای ایلبیک گفت که «دیروز گروه داعش از ولسوالی‌های جوزجان به ولسوالی‌های فاریاب نفوذ کرده و عملاً دیده شده در ولسوالی‌های خواجه سبزپوش و شیرین تکاب و دولت‌آباد. آن‌ها از جوزجان به فاریاب انتقال کرده.»

آقای ایلبیک همچنان گفت که از سال‌ها به این طرف شماری از شورشیان خارجی نیز در فاریاب حضور دارند. این شورشیان از کشورهای ازبکستان، چین، تاجیکستان و روسی اند که با طالبان همکاری می‌کنند.

اما جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب می‌گوید هنوز گرازش رسمی وجود ندارد که داعش از جوزجان به فاریاب آمده باشد اما ممکن است شماری از کسانی‌که در دشت لیلی در مقابل دولت می‌جنگیدند، متواری شده باشند.

او گفت که «گزارش از منابع رسمی خود تاکنون دریافت نکرده‌ایم که داعش این‌جا حضور یافته باشد. اگر هم احیاناً حضور یافته باشند، چون در آن ساحات ضربه دیده فرار کرده شاید این‌طرف آمده باشند.»

اما وزارت دفاع افغانستان تاکید می‌کند که داعش در وضعیت بدی قرار دارد و در هر منطقه افغانستان به دنبال پناهگاه می‌باشد.

محمد رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع ملی افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

مقام‌های محلی فاریاب درحالی از حضور داعش در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند که حضور داعش در چندین شهرستان ولایت جوزجان، در همسایگی فاریاب، زندگی مردمان آن مناطق را مختلف کرده است. پیش از این مقام‌های ولایت جوزجان گفته بودند که در 9 شهرستان این ولایت جنگجویان گروه داعش و طالبان حضور دارند.

تهدیدات

با آنکه مقامات حکومتی در ولایت فاریاب نسبت به وضعیت امنیتی آن نگرانی جدی ندارند، اما برخی از نمایندگان شورای ولایتی، از وضعیت این ولایت نگران اند.

عبدالاحد ایلبیک نگران است که حکومت مرکزی با وجود بارها درخواست کمک، به فاریاب توجه نکرده و با توجه به جدی بودن طالبان خطر سقوط شهرستان‌ها همچنان باپرجاست.

او گفت که «خواهش من از حکومت مرکزی یکبار دیگر این است که توجه کند به ناامنی فاریاب و سقوط مناطق و محلات این ولایت تا یک فاجعه ناگوار در این ولایت و ولایات همجوار آن رخ ندهد.»

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید ارتش در نقاط مختلف فاریاب حضور دارد و هرگز اجازه نمی‌دهد هیچ شهرستانی دیگر سقوط کند.

عملیات هوایی در فاریاب
وزارت دفاع افغانستان هشدار می‌دهد که دیگر اجازه سقوط هیچ شهرستانی را در فاریاب نمی‌دهد

محمد رادمنش، معاون سخنگوی این وزرات در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که مناطقی مورد تهدید در پلان وزارت دفاع است تا از خطر نجات داده شود. او گفت که «شب و روز عملیات‌های محاربوی را در اطراف و اکناف فاریاب ادامه داده‌ایم که روز به روز فعالیت دشمن کم شده می‌رود.»

فاریاب در شمال افغانستان با چندین ولایت ناامن از جمله جوزجان و سرپل هم‌سرحد است. همسایگی شهرستان‌های کوهستانات و صیاد ولایت سرپل و شهرستان درزاب ولایت جوزجان با این ولایت باعث شده است که تا شورشیان طالب و داعش بتوانند از یک منطقه به منطقه دیگر عبور کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *