توسعه مراوده با هند؛ فرودگاه های هرات و بلخ پروازهای بین المللی را آغاز کردند

نخستین پرواز خارجی از فرودگاه هرات دیروز جمعه به مقصد هند صورت گرفت. مقام‌های محلی ولایت هرات گفته‌اند که تجهیز میدان هوایی این ولایت با معیارهای سازمان هوانوردی جهان، سرانجام زمینه پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه را مهیا کرد.

پیش از این، شهروندان هرات، از این شهر به کابل می‌آمدند و از آنجا به خارج از افغانستان سفر می‌کردند.

در اعلامیه مقامات هرات آمده است که “در این پرواز بیش از 100 مسافر که بیشترشان را مریضان تشکیل می‌داد، به هند سفر کرده‌اند. اداره محلی، مصمم است تا پروازهای بیشتری را جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه فراهم سازد.”

herat-flight9
به گفته مقامات در حال حاضر در هفته دو پرواز از فرودگاه ولایت هرات به ایران و هندوستان صورت می‌گیرد

از سویی هم مسوولان فرودگاه هرات می‌‌گویند که این فرودگاه در کنار فرودگاه‌های کابل، مزارشریف و قندهار با معیارهای بین المللی سازمان هوانوردی برابر شده است و هم اکنون ظرفیت پذیرش ۴۰۰ مسافر را در یک زمان را دارا می‌باشد.

محمد اعظم عظیمی، رییس بخش غیرنظامی فرودگاه هرات به خبرنامه گفت که در حال حاضر در هفته دو پرواز از این فرودگاه به ایران و هندوستان صورت می‌گیرد.

آقای عظیمی گفت: “چهار میدان هوایی در افغانستان ثبت سازمان هوانوردی جهان می‌باشد و می‌توانیم همواره از این چهار میدان به کشورهای خارجی پرواز داشته باشیم. بعد از این پروازهای حجاج  نیز از این میدان‌ها انجام می شود. ما در تلاش هستیم که به زودی بتوانیم از این طریق پروازهای تجاری نیز به هند داشته باشیم.”

علاقمندی هند به انگور هرات

هم‌زمان با افتتاح نخستین پرواز مستقیم هرات-دهلی مقام‌های هندی اعلام کرده‌اند که این کشور علاقمند به خریداری میوه‌های تازه این ولایت به‌ویژه انگور است.

جی پی سینگ، سرپرست قنسولگری هند در هرات گفت که با فعال شدن دهلیز هوایی میان هرات و دهلی نو، کشورش علاقمند به خریداری محصولات زراعتی به‌ویژه انگور هرات است.

آقای پی سینگ در این مورد گفت “این پرواز به بخش اقتصادی ولایت هرات هم بسیار کمک میکند، زیرا افغانستان دارای یک انگور بسیار خوبی می‌باشد. بخصوص انگور ولایت هرات. زمانی‌که تجار هرات از اینجا میوه‌جات تازه را به کشور هند صادر کنند و مردم هند از آن استفاده کنند، مطمئنا تجارت خوبی بوجود می‌آید.”

herat-flight7
جی پی سینگ، سرپرست قنسولگری هند در هرات می‌گوید که کشورش علاقمند به خریداری محصولات زراعتی به‌ویژه انگور هرات است

مقام‌های محلی ولایت هرات نیز گفته‌اند که با آغاز پروازهای مستقیم هرات-دهلی، زمینه‌ی فعال شدن دهلیز هوایی و پروازهای تجاری نیز مساعد می‌شود.

محی الدین نوری سرپرست ولایت هرات در افتتاح نخستین پرواز خارجی از این میدان هوایی گفت : “امروز هرات شاهد اولین پرواز مستقیم به دهلی بود که در این پرواز ۱۰۷ تن از باشندگان هرات مستقیما به هند سفر کردند که آغازی است برای افزایش روابط تجارتی ، اقتصادی و فرهنگی بین کشور افغانستان و هندوستان و این می‌تواند رهگشای دهلیز اقتصادی هرات – دهلی باشد که کمک کننده به رشد اقتصادی دو کشور خواهد بود.”

بازرگانان هرات نیز می‌گویند شروع پروازهای مستقیم از این ولایت به کشور هندوستان می‌تواند زمینه گسترش روابط تجاری آنها با کشورهای بیرونی را بیشتر از گذشته فراهم کند.

herat-airport
با آغاز نخستین پرواز میدان‌های هوایی هرات و بلخ، افغانستان دارای چهار فرودگاه بین‌المللی شده است

اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات در صفحه فیس‌بوک‌ خود نوشته است که سرمایه‌گذاران هرات آماده‌اند تا به نیازهای هند از لحاظ صادرات میوه جواب‌گو باشند.

این اتاق گفته است : “سرمایه گذاران هرات آمادگی عام و تام دارند. همانطور که شهرک صنعتی هرات به عنوان قطب صنعتی افغانستان عرض اندام کرده و محصولات افغانی ما نه تنها در مارکیت افغانستان، بلکه در مارکیت بیرون هم حضور دارد. انتظار داریم که در ولایت هرات هم شاهد پروازهای میوه‌جات خشک و تازه و حضور محصولات خارجی در مارکیت هند باشیم.”

چهار فرودگاه بین‌المللی

با آغاز نخستین پرواز میدان‌های هوایی هرات و بلخ، افغانستان هم‌اکنون دارای چهار فرودگاه بین‌المللی شده است. روز دوشنبه هفته‌ی گذشته فرودگاه هوایی بلخ نیز اولین پرواز خارجی خود را به هند تجربه کرد.

پیش از این شهروندان افغانستان تنها می‌توانستند از فرودگاه‌های کابل و قندهار به بیرون از کشور، سفر کنند.

herat-flight2
عطا محمد نور، والی ولایت بلخ گفته است که این پروازها نه ‌تنها برای اقتصاد مناطق شمال مفید است، بلکه روابط بین دو کشور را نیز بهبود می‌بخشد

منجیش گرور، سرقنسول هند مقیم مزار شریف در افتتاح نخستین پرواز خارجی از فرودگاه مزارشریف گفت : “در گذشته پروازهای مستقیم از قندهار و کابل به دهلی صورت می‌گرفت و حالا بلخ سومین ولایت است که مستقیم به دهلی نو پرواز خواهد داشت. پرواز مستقیم مزار ـ دهلی در روند رشد اقتصاد بلخ و شمال افغانستان مهم می‌باشد و ما امیدوار هستیم که این پروازهای مستقیم به دهلی، روابط تجاری و صادرات و واردات دو کشور را نیز گسترش دهد.”

از سویی هم عطا محمد نور، والی بلخ در پیامی از شروع این پرواز‌ها ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که این پروازها نه ‌تنها برای اقتصاد مناطق شمال مفید است، بلکه روابط بین دو کشور را نیز بهبود می‌بخشد.

او هم‌چنان تاکید کرده است که امیدوار است به زودی دهلیز هوایی مستقیم هرات-دهلی نیز از این طریق آغاز به کار کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *