جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

فارغ از دغدغه‌های اسلام‌آباد؛ عبدالله و دیدار کم‌سابقه بازرگانی از دهلی نو

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان همراه با 11 وزیر کابینه‌ی این کشور و بیش از 200 بازرگان، کابل را به منظور اشتراک در نشست مشترک تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان-هند در دهلی نو، ترک کردند.

در کنار این نشست سه‌روزه، امروز نمایشگاه مشترک افغانستان و هند با عنوان “عبور به سوی موفقیت” (Passage to prosperity) در هند برگزار شده که در آن محصولات و کالاهای مختلف افغانستان و ابتکارات تازه شرکت‌های هندی به نمایش گذاشته می‌شود.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان به خبرنامه گفت این نشست با کمک اداره توسعه بین المللی ایالات متحد آمریکا برگزار شده است و روی گسترش همکاری‌های دو کشور در صنعت قالین‌بافی و ایجاد نهادهای مشترک بازرگانی گفت‌وگو خواهد شد.

به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان این برنامه سه روزه بیشتر روی تقویت روابط اقتصادی افغانستان و هند و هم‌چنان یک‌پارچگی منطقه‌ای تمرکز خواهد داشت.

jawed-faisal
جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان

آقای فیصل گفت: “در این نشست، روی پروژه‌های هند که قرار است در ولایت‌های مختلف افغانستان عملی شود نیز گفت وگو خواهد شد. با این وجود این نشست فرصت خوبی است که روی چالش‌های موجود فرا‌روی این پروژه بحث شود.”

از سویی هم رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که آرون جیتلی، وزیر مالیه‌ی هند امروز همراه با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان یک نمایشگاه تجارتی و بازرگانی را افتتاح می‌کنند.

روزنامه دَ اشین‌اچ (The Asian Age) نوشته است: “در این برنامه قراردادهای امضا شده‌ی اخیر میان افغانستان و هند نیز بررسی خواهد شد و هم‌چنان روی برخی از برنامه‌های آینده هند که قرار است در افغانستان عملی شود، بحث خواهد شد.”

این روزنامه نوشته است که در این برنامه هوگو لارنس، سرپرست سفارت آمریکا در کابل و مریکی کارلوس، شارژ دافر سفارت آمریکا در دهلی نو نیز حضور خواهند داشت و بخشی از این برنامه به نمایش محصولات شرکت‌های افغانی و نوآوری‌های هند اختصاص داده شده است.

آرون جیتلی، وزیر مالیه‌ی هند
آرون جیتلی، وزیر مالیه‌ی هند

تجارت و سرمایه‌گذاری

در این نشست سه روزه نهادهای مختلف افغانستان از جمله نهادهای بخش توسعه اقتصادی، کشاورزی، صحت، آموزش و پرورش، جنسیت و بخش‌های انرژی که به دنبال فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با بازرگانان هندی هستند، شرکت کرده‌اند. گفته می‌شود که در این برنامه مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ هندی و آمریکایی حضور دارند و قرار است که با بازرگانان افغان روی چگونگی برقراری روابط تجاری و بازرگانی گفت‌وگو کنند.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کنند که در این برنامه کالاهای تجاری افغانستان از جمله فرش، سنگ‌های قیمتی، سنگ مرمر، زعفران، میوه‌های خشک و آجیل نیز به نمایش گذاشته شده است. در این برنامه هم‌چنان بیش از 800 شرکت هندی اشتراک کرده‌‌اند.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به‌ خبرنامه گفته : “ما در تلاش هستیم که از این برنامه به عنوان یک فرصت برای گفت‌وگو با بخش خصوصی هند برای گسترش کار استفاده کنیم. با این حال ما سعی می‌کنیم که برای افزایش صادرات کالاهای افغانستان به بازارهای جهانی، یک مرکز همیشگی فروش کالاهای افغانستان را در یکی از شهرهای این کشور بسازیم.”

از سویی هم در گزارش روزنامه «د اشین‌اچ» به نقل از یک مقام آمریکایی آمده است که برگزاری این نشست، در کنفرانس قلب آسیا مطرح شده بود و قطعا روابط محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از زمان سفر آقای مودی به واشنگتن و دیدارش با دونالد ترامپ، بیش‌تر از پیش بهبود یافته است.

صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌های تجارت وصنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌های تجارت وصنایع افغانستان

این مقام آمریکایی تاکید کرده است : “روابط عادی بازرگانی و تجاری میان افغانستان و هند همیشه وجود داشته است، اما این نمایشگاه فرصتی است که کمک چشم‌گیری در رشد بخش خصوصی افغانستان خواهد کرد. بر خلاف نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی که در گذشته صورت گرفته، این نمایشگاه اما صرف یک برنامه نخواهد بود. ما امیدواریم که بتوانیم یک تحرک را ایجاد کنیم و از آن به عنوان یک بستر برای کار درازمدت استفاده کنیم.”

روابط فزاینده

هند به‌ تازگی در قالب همکاری‌های توسعه‌ای خود به افغانستان، حدود ۱۱۶ پروژه جدید را در ۳۱ ولایت افغانستان تعهد کرده است. این پروژه‌ها شامل فراهم کردن آب آشامیدنی، مسکن با قیمت ارزان، ساخت جاده‌ها، ‌کلینیک‌ها و سایر پروژه‌های دیگر می‌شود.

در دیداری که اخیرا صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو داشت، خانم سوارج تاکید کرده است که دولت هند با درنظرداشت اولویت‌های افغانستان، مصمم ‌است که همکاری توسعه‌ای دوامداری با افغانستان داشته باشد.

india-afghanistan2
دیدار صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند

وزیر خارجه هند گفته است: “امروز بر اساس همکاری اقتصادی و توسعه‌ای، ما به طور مشترک توافق کردیم که با در نظر گرفتن اولویت‌های افغانستان، یک مشارکت توسعه‌ای را آغاز کنیم. با این وجود، این ۱۱۶ پروژه جدید تاثیرگذار به طور مشترک اجرا خواهد شد که پیشرفت عمده اجتماعی و اقتصادی را به ویژه در ولایات و روستاهای افغانستان رونما خواهد کرد.”

این پروژه‌ها بیشتر در زمینه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، کشاورزی، آبیاری، تهیه آب آشامیدنی، انرژی‌های تجدید‌پذیر، کنترل سیل، زیرساخت‌های ورزشی و زیر ساخت‌های اداری تمرکز دارد.

به‌طور مشخص، پروژه ساخت بند شاه‌توت، تهیه آب آشامیدنی برای کابل، تهیه مسکن با ‌قیمت ارزان برای پناهندگان در ولایت ننگرهار، اتصال جاده به پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان، توسعه شبکه تامین آب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان، ایجاد یک کارخانه سنگ‌گچ در کابل و هم‌چنین ساخت یک پولی‌کلینیک در ولایت مزار شریف، شامل این همکاری‌های توسعه‌ای دولت هند می‌شود.

Shahtoot-dam4
نمایی از بند شاه‌توت در ولسوالی چهارآسیاب کابل

تاکید ترامپ بر افزایش کمک‌های هند

این پروژه‌های تازه‌ی هند در افغانستان پس از آن از سوی هند تعهد می‌شود که چند هفته پیش دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از هند خواست که کمک‌های اقتصادی خود را به افغانستان افزایش دهد.

آقای ترامپ هم‌چنین خواستار نقش‌آفرینی بیشتر هند در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شد. او گفت که “ما از کمک‌های مهم هند برای ثبات در افغانستان قدردانی می‌کنیم، هند و امریکا مبادلات تجارتی به ارزش میلیارد‌ها دالر دارند و ما می‌خواهیم دهلی نو برای کمک به ما، با افغانستان و به‌ویژه در زمینه کمک‌های اقتصادی و توسعه، همکاری کند. ما متعهد به پی‌گیری اهداف مشترک برای صلح و امنیت در جنوب آسیا و منطقه گسترده‌تر هندوستان هستیم.”

هند یکی از بزرگ‌ترین حامیان اقتصادی افغانستان است. این کشور در جریان سفر رییس جمهور غنی در ماه سنبله سال گذشته‌ی خورشیدی اعلام کرد که یک میلیارد دالر کمک بلاعوض به افغانستان می‌دهد.

با وجود مخالفت‌های حکومت پاکستان از افزایش نقش هند در افغانستان اما، مقامات افغانستان و آمریکا بر افزایش نقش سازنده هند در افغانستان و بخصوص در عرصه اقتصادی تاکید دارند. رییس‌‌جمهور افغانستان به تازگی گفته است که رابطه افغانستان با هند در راستای منافع دو کشور بوده و بر ضد منافع هیچ کشور دیگری نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان