جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

برای حفاظت از منار جام؛ سفر هیات یونسکو به ولایت غور و خطر فرو ریختن این اثر تاریخی افغانستان

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

یک هیات ۱۲ نفره از سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد، برای بررسی وضعیت منار جام به این ولایت سفر کرده است.

عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به رسانه‌ها گفته که یک هیات 12 نفره از سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد، برای بررسی وضعیت منار جام به این ولایت سفر کرده است.

به گفته‌ی آقای خطیبی، قرار است این هیات از روند تخریب منار جام تصویربرداری کند تا میزان آسیب وارد شده به این منار را به گونه‌ی دقیق مشخص کند.

پیش از این، مقام‌های محلی در ولایت غور از فرو ریختن این منار ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که اگر چاره‌ای اساسی سنجیده نشود، ممکن است این اثر باستانی بیشتر از چند سال دیگر سر پا نماند.

به دنبال این نگرانی‌ها، یونسکو نیز اعلام کرده بود که به دلیل جریان آب در رودخانه‌ای که در نزدیکی منار جام قرار دارد، این منار بزرگ در حال فرسایش است.

jam-e-ghor1
قرار است این هیات از روند تخریب منار جام تصویربرداری کند تا میزان آسیب وارد شده به این منار را به گونه‌ی دقیق مشخص کند

یونسکو در مورد این اثر تاریخی در حال فرسایش، گفته بود که این منار “احتمالا یکی از سازه‌های خارق العاده معماری و کهن‌سال‌ترین برج خشتی باقی مانده در جهان است.”

یونسکو پیشنهاد کرده است که برای حفاظت از منار جام، باید بی‌درنگ روند ساخت دیوار استنادی آغاز شود و افزون بر آن، امکانات مناسب برای اندازه گیری میزان کج شدن این منار و تجهیرات مدرن عکاسی و نقشه برداری در نزدیکی منار جام نصب شود.

منار جام با ارتفاع 65 متر و با 800 سال قدامت، از مهم‌ترین بناهای تاریخی دوران حکومت غوریان است و آگاهان فرهنگی بدین باورند که این منار نمادی از شاه‌کار دوره غوریان می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان