جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

در بلخ؛ گرامی‌داشت از هفته شهید و انتقادهای گسترده از رهبری حکومت وحدت ملی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مراسم گرامی‌داشت از هفته شهید امروز در ولایت بلخ با حضور مقامات و شخصیت‌های مختلف افغانستان برگزار شد. در این مراسم داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان، عطا محمد نور والی بلخ، احمد ضیا مسعود، بسم الله محمدی و دیگر چهره‌های مطرح این کشور حضور داشتند که بر ضرورت ایجاد اصلاحات، اجرایی شدن تفاهم‌نامه حکومت وحدت ملی و هم‌چنین انحصار قدرت در حکومت وحدت ملی اشاره شد.

رفتن به سوی استبداد

عطامحمد نور والی بلخ در این برنامه گفت که از حکومت وحدت ملی در زمان تشکیل حمایت کرده اما متاسفانه به بسیاری از توافقات صورت گرفته عمل نشده و روز به روز هم مخالفت‌ها در برابر این حکومت افزایش یافته است.

آقای نور گفت انحصار فعلی قدرت در دست چندتن محدود، در مغایرت با ارزش‌های اسلامی و نظام دموکراسی است و این روند رفتن به سمت استبداد است که بارها افغانستان را به پرت‌گاه کشانیده است.

balkh6
عطامحمد نور از استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان اعلام حمایت کرد

آقای نور بدون اشاره به فرد یا گروه مشخصی گفت کسانی که می‌خواهند با بازی و فریب، حوصله‌ی مردم را امتحان کنند، سخت در اشتباهند.

والی بلخ با اشاره به ائتلاف نجات افغانستان گفت که این ایتلاف برای اصلاح وضعیت کشور و جلوگیری از انحصار قدرت و استبداد تشکیل شده است. او افزود که در نظام‌های مردم‌سالار، هر شهروند حق دارد در برابر کاستی‌ها و نارسایی‌های حکومت ایستادگی کند و مسوولان را مورد نقد قرار داده و برای اصلاح نظام نظر بدهند.

عطامحمد نور هم‌چنان از استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان اعلام حمایت کرد و گفت که بر اساس این استراتژی خواهان رفع انحصار قدرت در حکومت وحدت ملی برای دستیابی به مشارکت واقعی ملی می‌باشد.

عطامحمد نور هم‌چنان به بازگشت جنرال دوستم، معاون اول رییس‌جمهور به کشور تاکید کرد و گفت که جلوگیری از بازگشت آقای دوستم هیچ صبغه‌ی قانونی و منطقی ندارد.

والی بلخ در بخشی از سخنانش اشاره‌ای به گلبدین حکمتیار هم داشت. او گفت که ما از پروسه‌ی صلح به ویژه از توافق نامه‌ی صلح با حکمتیار حمایت کردیم اما او پس از حضور در کابل “با حرف‌ها و واکنش‌های تخریش گرانه” به این حمایت پاسخ داد.

balkh3
والی بلخ با اشاره به ائتلاف نجات افغانستان گفت که این ایتلاف برای اصلاح وضعیت کشور و جلوگیری از انحصار قدرت و استبداد تشکیل شده است

استعفا

احمد ضیا مسعود، نماینده پیشین رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب نیز در این مراسم بر ضرورت ایجاد اصلاحات جدی در حکومت وحدت ملی تاکید کرد و گفت که “اگر حکومت قدرت آوردن اصلاحات را ندارد، رییس حکومت وحدت ملی استعفا دهد تا معاونش این کار را انجام دهد.”

آقای مسعود هم‌چنان به برنامه‌ی اصلاحات حکومت وحدت ملی اظهار بی‌باوری نمود و از تطبیق نشدن تفاهم‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی انتقاد کرد.

او هم‌چنین از آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز سخن گفت و تاکید کرد دیگر اجازه نخواهند داد تا جریان‌هایی که به باور او قوم‌گرا هستند رهبری این کشور را در دست بگیرند.

تاکید بر هم‌دیگر پذیری

آقای عبدالله رییس اجرایی افغانستان در مورد ائتلاف نجات افغانستان گفت که هرکسی حق دارد راه و روشی را در مطابقت با قانون و چارچوب قانونی کشور بنا بر مصلحت کشور در راستای تامین منافع کشور تصمیم بگیرد.

balkh9
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان

اما او تاکید کرد که “در هر حالت و شرایط، باید زبان تفاهم، هم‌دیگرپذیری و شنیدن از یک‌دیگر یا با هم کنارآمدن را داشته باشیم.”

رییس اجرایی افغانستان در حالی برای اشتراک در این مراسم به شهر مزار شریف سفر کرد که در ماه‌های گذشته، اختلاف او و عطا محمد نور والی بلخ به شدت افزایش یافته بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان