جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

پازل یک جاده ناامن؛ از قرارداد ساخت سرک قره باغ-جاغوری تا داستان سرایی‌های خواندنی فیس‌بوکی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

وزارت فواید عامه افغانستان به تازگی اعلام کرده است که قرارداد ساخت جاده قره باغ – جاغوری را به زودی با دو شرکت خصوصی به امضا خواهد رساند.

در اعلامیه این وزارت آمده است که جاده قره باغ تا جاغوری در حدود 30 کیلومتر، به دو شرکت خصوصی با هزینه‌ای در حدود 918 میلیون افغانی اعطا خواهد شد.

هم‌زمان با نشر این اعلامیه‌ی وزارت فواید عامه افغانستان، شماری از شهروندان ولایت غزنی به این پروژه اشاره کرده و از تاخیر در ساخت آن انتقاد کرده‌اند. به گفته شهروندان غزنی، این جاده تاکنون “بیش از 17 بار در فیس‌بوک قرار داد شده و تا قطع نوار نیز پیش رفته است.”

در فیس‌بوک

محمد نسیم جعفری، یکتن از شهروندان ولایت غزنی در صفحه فیسبوک‌ خود نوشته است که “سرک جاغوری الی قرباغ واقعا به یک معمای بزرگ تبدیل شده است، این سرک در ایام نزدیک انتخابات سروی و برای قرارداد به اعلان سپرده می‌شود، تا کنون بیش از ۱۷ بار سروی و قرارداد شده و توسط نمایندگان پارلمان و مقامات حکومتی نوارش قطع شده است، اما حتی یک متر هم کار عملی صورت نگرفته و جدیدا این سرک برای هجدهمین بار در فیسبوک قرارداد شده”

موسی ظفر، یکی از کاربران فیس‌بوک، یازدهم سپتامبر را روز اعلام قیر ریزی جاده قره باغ – جاغوری گفته است و در ادامه چنین نوشته است:

یونس صمیم، از کاربران دیگر فیس‌بوک نیز به اعلامیه جدید وزارت فواید عامه اشاره کرده و نوشته است ” اگر کسی فهمید که این چندمین اطلاعیه کار سرک قره باغ-جاغوری است، جایزه خود را از صاحب فیس‌بوک جناب مارک زوکر بیرگ دریافت کند.”

برکت الله رونق، یکی از شهروندان ولایت غزنی هم با انتقاد از وزارت فواید عامه نوشته است که سرک‌ قره‌باغ-جاغوری طی یک اطلاعیه و از طریق فیس‌بوک؛ قیر شده و در آینده‌ی نزدیک افتتاح خواهد شد.

پروژه‌ی نافرجام

قرارداد پروژه ساخت جاده قره‌باغ-جاغوری در دوسال گذشته 5 بار به دواطلبی سپرده شده است. این پروژه در آخرین مورد، در ماه گذشته‌ی خورشیدی در یکصد و هفتمین جلسه کمیسیون تدارکات ملی به ریاست رئیس‌جمهور محمد اشرف غنی، مورد بحث قرار گرفت.

کمیسیون تدارکات ملی بعد از بررسی پیشنهاد وزارت فواید عامه مبنی بر ساخت این پروژه و مذاکره با شرکت‌های واجد شرایط دستور داد تا وزارت فواید عامه با این شرکت‌ها وارد مذاکره شود. بر اساس تصمیم کمیسیون تدارکات ملی، نماینده‌های دیده‌بان شفافیت افغانستان و شبکه مبارزه با فساد نیز باید از این روند نظارت می‌کردند.

qarabagh-road3
قرارداد پروژه ساخت جاده قره‌باغ-جاغوری در دوسال گذشته 5 بار به دواطلبی سپرده شده است

پا درمیانی ریاست جمهوری

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان می‌گویند که این پروژه در چند ماه اخیر بیش از  5 بار به داوطلبی گذاشته شده است، اما به‌دلیل این‌که هزینه پیشنهادی از سوی شرکت‌های داوطلب برای ساخت این سرک بسیار بالا بوده، قرارداد این پروژه تا هنوز با هیچ شرکتی امضا نشده است.

مهدی روحانی، سخن‌گوی وزارت فواید عامه افغانستان به خبرنامه گفت که ” قیمت‌های پیشنهادی شرکت‌های واجد الشرایط برای ساخت این پروژه، خیلی قیمت‌تر از آن چیزی بود که وزارت فواید عامه برآورد کرده است. هم‌چنان شرکت‌هایی که با قیمت‌های پایین‌تری حاضر بودند این پروژه را کار کنند، بعد از بررسی اسناد این شرکت‌ها توسط وزارت فواید عامه، مشخص شد که این شرکت‌ها واجد شرایط این پروژه نبودند.”

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان می‌گویند که بعد از به بن‌بست رسیدن این پروژه، در آخرین جلسه‌ای که با سرپرستی سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان دایر شد، تصمیم گرفته شد که شرایط این پروژه با رییس‌جمهور در میان گذاشته شود.

آقای روحانی گفت که این پروژه این بار از طریق داوطلبی و با پا در میانی کمیسیون تدارکات ملی و ارگ ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر به اعلان گذاشته شده است.

Mahdi-Roohani
مهدی روحانی، سخن‌گوی وزارت فواید عامه افغانستان

سخن‌گوی وزارت فواید عامه افغانستان تاکید کرد که “ما از طریق اعلام داوطلبی مقید چند شرکت مورد اعتماد که در وزارت فواید عامه ثبت می‌باشد را به کمیسیون تدارکات ملی معرفی کردیم. کمیسیون تدارکات ملی و ارگ ریاست جمهوری دو شرکت را انتخاب کرده و به وزارت فواید عامه هدایت داد که روی هزینه این پروژه با شرکت‌های مذکور وارد مذاکره شود.”

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان می‌گویند این وزارت بعد از مذاکره با شرکت‌های مذکور روی بودجه آن توافق کرده‌اند و بر اساس قانون، اگر تا 7 روز آینده، اعتراض یا شکایتی در مورد این شرکت دریافت نشود، قرار‌داد این پروژه همراه این دو شرکت خصوصی به امضا خواهد رسید.

این پروژه از بازار سنگ‌ماشه شهرستان جاغوری شروع می‌شود و به طرف منطقه زردالو در ولسوالی قره‌باغ ادامه خواهد یافت. طول این جاده در حدود 30 کیلومتر است.

به گفته مقام های وزارت فواید عامه کار ساخت جاده در بخش‌های زیادی از شهرستان قره باغ ولایت غزنی به دلیل ناامنی صورت نگرفته و در حال حاضر شامل این پروژه نگردیده است. این مقامات می‌گویند که کار ساخت جاده در این مناطق، پس از تامین امنیت آن، آغاز خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان