جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

آمار تکان دهنده؛ کشته شدن 73 خبرنگار از سال 1373 خورشیدی تاکنون در افغانستان

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که از سال 1373 تا سال 1396 خورشیدی، 73 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند. این مرکز هم‌چنین از کشته شدن 2خبرنگار دیگر افغان در پاکستان خبر داده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با نگرانی از وضعیت خبرنگاران در این کشور گفته است که “عاملان اکثر این رویدادها از مجازات معاف بوده‌اند.”

این مرکز گفته است که “در این مدت و به ویژه پس ازسقوط طالبان، شماری از خبرنگاران بر اثر تیراندازی و یا در جریان جنگ زخمی شده، صدها تن دیگر مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته، تهدید گردیده و یا برخی هم به ناچار کشور را ترک کرده‌اند.”

این نهاد حامی خبرنگاران افغانستان از “ناامنی و ترس از خطر جانی، به عنوان یک تهدید جدی علیه خبرنگاران به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان” یاد کرده و گفته است که بسیاری از خبرنگاران به ندرت می‌توانند برای پوشش یک رویداد به خارج از شهرها بروند.

مرکز خبرنگاران افغانستان هم‌چنین از طالبان، گروه‌های مسلح غیر مسوول و افراد زورمند محلی به عنوان “عمده‌ترین عوامل ایجاد ترس در میان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای” نام برده است.

مسوولان این مرکز می‌گویند که فرهنگ معافیت از مجازات موجب محدود شدن آزادی بیان در افغانستان شده و باید با آن مبارزه شود.

1396

براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان از ابتدای سال 96 تاکنون، 8 خبرنگار یا کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند.

حبیب الله حسین زاده تصویر بردار پرس تی وی، عزین نوین کارمند بخش فنی تلویزیون خصوصی طلوع، محمد نذیر راننده شبکه بی بی سی، عمر ارغندی‌وال کارمند بخش فنی رادیو و تلویزیون ملی کابل از افرادی هستند که در انفجار مرگبار 10 جوزا، در چهارراهی زنبق شهر کابل کشته شدند.

کابل در روزهای اخیر شاهد وقوع چندین رویداد خونین بوده است
از ابتدای سال 96 تاکنون، 8 خبرنگار یا کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند

در تاریخ دهم جوزای سال جاری، انفجاری مرگبار در چهارراهی زنبق در قلب شهر کابل رخ داد، آن انفجار که از مرگ‌بارترین انفجارها در سال‌های اخیر بوده است، بیش از 600 تن کشته و زخمی شدند.

عبدالطیف، محمد امین، زین الله ملاخیل و عبدالغنی کارمندان رادیو و تلویزیون ملی ننگرهار نیز در حمله گروه داعش در این ولایت در تاریخ 27 ثور سال جاری کشته شدند.

1395

ذبیح الله تمنا خبرنگار و عکاس 38 ساله افغان همراه با دیوید گیلکی خبرنگار رادیوی ملی آمریکا سال گذشته در ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند.

هم‌چنان مرکز خبرنگاران افغانستان از نعمت الله زهیر، یعقوب شرافت، نصیر مدثر، فریده و نورالله نام برده که سال گذشته کشته شدند.

Zabihullah-Tamana
ذبیح الله تمنا، خبرنگار و عکاس رادیوی ملی آمریکا

1394

محمد علی محمدی، زینب میرزایی، مهری عزیزی، مریم ابراهیمی، حسین امیری، محمدحسین، سید محمد جواد حسینی نیز از کارمندان تلویزیون طلوع بودند که در تاریخ 30 جدی سال 1394 در یک حمله انتحاری که طالبان مسوولیت آن را برعهده گرفتند، کشته شدند.

ذبیح الله پشتون یار گرداننده رادیو کیهان در تاریخ 13 عقرب در یک حمله هوایی در ولایت قندوز کشته شد. امان الله عطایی رییس تلویزیون آسیا نیز در تاریخ 30 قوس این سال در شهر کابل از سوی  افراد مسلح ناشناس به قتل رسید. زبیر خاکسار خبرنگار تلویزیون ملی ننگرهار نیز در تاریخ 9 دلو، در این ولایت از سوی گروه طالبان کشته شد.

امان الله عطایی
امان الله عطایی، رییس تلویزیون آسیا

1386

اجمل نقشبندی خبرنگار و مترجم یک نشریه ایتالیایی در تاریخ 19 حمل 1386 توسط گروه طالبان در شهرستان گرمسیر ولایت هلمند کشته شد.

شکیبا سانگه آماج، گرداننده تلویزیون خصوصی شمشاد، عبدالمنیر خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در ولایت جوزجان و ذکیه ذکی مدیرمسوول رادیوی خصوصی صدای صلح نیز در این سال در حوادث مختلف کشته شدند. مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که ذکیه ذکی، در منطقه جبل السراج از سوی افراد وابسته به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار کشته شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان از کارستن توماستن خبرنگار خارجی نام برده که در تاریخ 24 جدی در هوتل سرینا کابل توسط گروه طالبان کشته شد.

شکیبا سانگه آماج، گرداننده تلویزیون خصوصی شمشاد

1387

مرکز خبرنگاران افغانستان هم‌چنان از کشته شدن دو خبرنگار در سال 1387 در دو ولایت‌ ناامن هلمند و قندهار خبر داده است.

عبدالصمد روحانی خبرنگار بی بی سی و آژانس خبری پژواک، در 18 جوزا در شهرستان ناوه ولایت هلمند توسط افراد مسلح ناشناس کشته شده است. هم‌چنان جاوید احمد یازمی، خبرنگار تلویزیون سی‌تی وی کانادا نیز، در تاریخ 20 حوت توسط افراد مسلح ناشناس در قندهار به قتل رسید.

1393

احمد سردار، خبرنگار افغان خبرگزاری آسوشیتدپرس در تاریخ 1 حمل، در هوتل سرینای کابل به ضرب گلوله گروه طالبان کشته شد. آنیا نایندریگاس، از دیگر خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس که شهروند آلمان بوده در تاریخ 15 حمل در ولایت خوست کشته شد.

احمد سردار، خبرنگار افغان خبرگزاری آسوشیتدپرس

زبیر حاتمی تصویر بردار تلویزیون میترا در کابل و محمد نسیم تورک تصویر‌بردار فرماندهی پولیس ولایت لغمان نیز در حملات جداگانه گروه طالبان کشته شدند.

خالد آگاه یعقوبی و پلوشه توخی از خبرنگاران رسانه‌های محلی در شهر مزار شریف و عاقل محمد وقار یک خبرنگار دیگر در ولایت ننگرهار از جمله افرادی هستند که در این سال از سوی افراد ناشناس به قتل رسیدند.

1392

براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان در این سال نیز، 5 خبرنگار کشته شده‌اند.

مزمل صادقی، خبرنگار رادیو انعکاس، در تاریخ 9 ثور در شهرستان چهاردره ولایت قندوز توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.

محسن هاشمی از دیگر خبرنگاران افغانستان که مسوولیت گردانندگی رادیو صدای نجراب ولایت کاپیسا را برعهده داشت در تاریخ 30 ثور کشته شد.

نیلز هارنر، خبرنگار سویدنی رادیو سویدن

نوراحمد نوری، یکی از خبرنگاران محلی ولایت هلمند در تاریخ 3 دلو در شهر لشکرگاه مرکز این ولایت توسط افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

مرکز خبرنگاران افغانستان هم‌چنان گفته است که محمد شاهد نعیمی گرداننده رادیو نوا در تاریخ 6 دلو در یک حمله انتحاری گروه طالبان در شهر کابل جان باخت.

نیلز هارنر، خبرنگار سویدنی رادیو سویدن در تاریخ 20 حوت توسط گروه طالبان در کابل کشته شد.

1391

در سال 1391 هم دو خبرنگار کشته شده است.

دنیا ذاکری خبرنگار زن در شهر چاریکار توسط اعضای خانواده‌اش کشته شد. تاریخ قتل او 27 دلو سال 1391 گفته شده است.

عبدالهادی همدرد، خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در هلمند نیز در تاریخ 21 سرطان در نتیجه انفجار یک ماین گروه طالبان جان داد.

عبدالهادی همدرد، خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در هلمند

1390

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در این سال، 5 خبرنگار افغان جان‌های خود را از دست دادند.

محمد رفیق عزیزی، مدیر مسوول ماهنامه اندیشه متعلم، در اثر انفجار یک ماین گروه طالبان در شهر هرات در تاریخ 9 جوزا و امید اخپلواک، خبرنگار پژواک بی بی سی، در شهر ترینکوت ولایت ارزگان کشته شدند.

هم‌چنان براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، فرهاد تقدسی تصویربردار تلویزیون پرس تی وی ایران در کابل، در تاریخ 29 سنبله در اثر اصابت راکت طالبان و جعفر وفا یک خبرنگار محلی در ولایت نورستان نیز در انفجار ماین گروه طالبان جان‌های خود را از دست دادند.

در این سال سادم بهادر زوی مدیر مسوول یک رادیوی شخصی در ولایت پکتیکا نیز در تاریخ 3 حوت توسط افراد مسلح ناشناس کشته به قتل رسید.

فرهاد تقدسی تصویربردار تلویزیون پرس تی وی ایران

 1389

در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که در سال 1389، دو خبرنگار به شمول یک خبرنگار خارجی در افغانستان کشته شدند. جیمز هانتر، خبرنگار نظامی ارتش آمریکا در تاریخ 28 جوزا در انفجار ماین گروه طالبان در ولایت قندهار کشته شده است.

سید حامد نوری، خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی افغانستان نیز از سوی افراد مسلح ناشناس در تاریخ 14 سنبله به قتل رسید.

1388

در سال 1388 نیز 4 خبرنگار کشته شدند.

میشل لانگ خبرنگار کانادایی و روپرت همر خبرنگار بریتانیایی دو خبرنگار خارجی بودند که به ترتیب در ولایت‌های قندهار و هلمند بر اثر انفجار ماین جاسازی شده توسط طالبان کشته شدند.

سلطان محمد منادی مترجم روزنامه نیویورک تایمز نیز در ولایت قندوز از سوی نیروهای انگلیسی عضو ناتو به قتل رسید.

سلطان محمد منادی مترجم روزنامه نیویورک تایمز

مرکز خبرنگاران افغانستان از جان الله هاشم زاد، خبرنگار آزاد افغان نام برده است که توسط گروه طالبان در  ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان در سال 88 کشته شد.

1385

این مرکز هم‌چنین از کشته شدن 6 خبرنگار در سال 1385 خبرداده است.

عبدالقدوس تصویربردار تلویزیون آریانا در قندهار، رحمان قل خبرنگار محلی در فاریاب، کارن فیشر و کرستین استرو خبرنگاران دویچه وله آلمان در تاله و برفک ولایت بغلان و راننده یک نشریه ایتالیایی در هلمند از جمله افرادی بودند که در حوادث جداگانه از سوی گروه طالبان کشته شده‌اند.

انور صالح خبرنگار آزاد افغان نیز در همین سال توسط طالبان در پاکستان به قتل رسیده است.

1384

در سال 1384 نیز دو خبرنگار افغان کشته شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که شیما رضایی گرداننده تلویزیون طلوع توسط افراد مسلح ناشناس در تاریخ 27 ثور در کابل کشته شد و انفجار ماین گروه طالبان در ولایت خوست نیز جان گرداننده یک رادیوی خصوصی را گرفت.

شیما رضایی، گرداننده تلویزیون طلوع

1380

در سال 1380 نیز 9 خبرنگار در ولایت‌های کابل و تخار کشته شدند.

هری بورتون تصویربردار و عزیزالله حیدری عکاس رویترز، جولیو فیونتس، خبرنگار اسپانیایی و ماریا کارسیا خبرنگار ایتالیایی در تاریخ 28 عقرب این سال در منطقه سروبی ولایت کابل از سوی افراد ناشناس کشته شدند.

4 خبرنگار خارجی نیز در تاریخ 14 سنبله در یک حمله گروه طالبان در ولایت تخار جان‌های شان را از دست دادند. 1 خبرنگار خارجی دیگر نیز در همین ولایت از سوی افراد ناشناس کشته شده است.

1377 و 1373

مرکز خبرنگاران افغانستان هم چنین از کشته شدن دو خبرنگار در سال‌های 77 و 73 خبرداده است.

محمد صارمی خبرنگار ایرانی در سال 77 توسط طالبان در شهر مزارشریف کشته شده و میرویس جلیل از خبرنگاران بی بی سی نیز در سال 1373 در شهر کابل از سوی افراد ناشناس به قتل رسید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان