تصمیم زمان‌بر واشنگتن؛ ترامپ استراتژی جنگ افغانستان را امشب اعلام می‌کند

انتظار می‌رود دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا امشب استراتژی جدید واشنگتن را در قبال افغانستان اعلام نماید. آگاهان پیش بینی کرده اند که در این استراتژی، آقای ترامپ حدود 4 هزار نیروی دیگر نیز به افغانستان متعهد می‌گردد و برای آموزش و مشورت و در عین حال شرکت در مبارزه با شورشی گری و تروریزم این میزان نیرو را می‌فرستد.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/898874064722427904

رسانه‌های آمریکایی به صورت گسترده موضوع اعلام این استراتژی را پوشش داده و گفته اند که آقای ترامپ در مرحله حساسی از ریاست جمهوری خود چگونگی تعامل آینده واشنگتن در قبال افغانستان را مشخص می‌سازد. هفته ای جاری به خاطر اظهارات آقای ترامپ در باره سفید پوستان نژادپرست به شدت سنیگن بوده و در دوره کوتاه هفت ماه ریاست جمهوری او، وضعیت به شدت دشوار برایش گفته می‌شود.

برخی ازآگاهان آمریکا باور دارند که ترامپ با ارائه اولین بیانیه تلویزیونی مهم خود در تلاش خواهد بود تا امشب اعتماد مردم آمریکا را نسبت به استراتژی جدید خود در باره افغانستان به دست آورد. او در عین حال خواهد کوشید تا استراتژی را اعلام نماید که در آن شرایط را برای پایان و پیروزی نبرد آمریکا در جنگ شانزده ساله افغانستان پیش بینی کرده است.

علاوه بر این اما برخی دیگر نیز باور دارند که تصمیم افغانستان برای ترامپ به شدت جنجالی و سخت بوده است. رسانه‌های نظیر سی‌ان‌ان معتقد است که ترامپ در مورد افغانستان از زمان کمپاین‌های انتخاباتی اش دچار تناقض بوده؛ او از یک سو جنگ افغانستان را مورد سوال قرار می‌داده و از سوی دیگر نسبت به این موضوع که امنیت ملی آمریکا ممکن است از افغانستان مورد تهدید مجدد قرار گیرد، نگران بوده است. در اوج این تناقض اما، ترامپ تصمیم خود را گرفته و استراتژی خود را در قبال افغانستان اعلام می‌دارد.

دونالد ترامپ دومین فرد قدرت‌مند جهان
به باور رسانه‌های آمریکایی، آقای ترامپ در مرحله حساسی از ریاست جمهوری خود چگونگی تعامل آینده واشنگتن در قبال افغانستان را مشخص می‌سازد

با آن که حدود دو ماه قبل رییس جمهور آمریکا تصمیم گیری در باره میزان سربازان آمریکا در افغانستان را به جنرال ماتیاس وزیر دفاع خود واگذار کرده بود اما پنتاگون با چندین انتخاب به سراغ ترامپ آمده و به او پیشنهادهای متعددی در باره آینده نگاه آمریکا به جنگ افغانستان ارائه کرده است.

یکی از این پیشنهادها خروج کامل از افغانستان بوده که مسلما مورد تایید ترامپ قرار نداشته است. پیشنهاد دیگر نیز افزایش حدود 4 هزار نیروی دیگر به مجموع 8 هزار نیروی نظامی موجود آمریکا در افغانستان بوده است. به نظر می‌رسد ترامپ این گزینه را انتخاب کرده و جنرال ماتیاس نیز اعلام داشته که از نگاه ترامپ و استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان راضی می‌باشد.

با توجه به آن که کابل اعلام داشته که از هر گونه تصمیم واشنگتن در قبال افغانستان استقبال می‌کند، به نظر می‌رسد در صورت اعلام ادامه حمایت نظامی آمریکا از افغانستان، وضعیت جنگ در این کشور تغییر خواهد کرد و موقعیت اشرف غنی نیز در منطقه به ویژه در قبال پاکستان متفاوت خواهد شد؛ امری که از دیرباز آقای غنی و تیم او در صدد آن بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *