جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

چشم‌انداز انرژی بدیل؛ از اولین توربین بادی تا تمرکز بر انرژی آفتابی در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان از نصب نخستین توربین تولید انرژی در این کشور خبر می‌دهند. به گفته‌ی این مقام‌ها، این توربین در ولایت هرات و با هزینه سه ‌و نیم میلیون دالر آمریکایی از سوی جاپان ساخته شده است.

آصف غفوري، کارشناس رسانه‌اي وزارت انرژي و آب افغانستان به خبرنامه گفت که اين پروژه دست‌كم، 2 ميگاوات برق توليد خواهد كرد. آقای غفوری گفت که این توربین تولید برق از نیروی باد، برای نخستین بار است که در افغانستان ساخته می‌شود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی وآب افغانستان، این پروژه شامل بخش تولید برق از نور خورشید و تولید برق از باد است که از این میان 1700 کیلووات ( 1.7 میگاوات) آن از نور خورشید به کمک 5320 تخته سولر و 300 کیلووات ( 0.3 میگاوات) دیگر آن توسط سه توربین تولید برق از نیروی باد تولید می‌شود.

مقام‌های وزارت انرژ ی و آب افغانستان تاکید می‌کنند که تخته‌های سولر این پروژه، به وسعت 40 جریب زمین در شهرک صنعتی ولایت هرات، قبلا نصب شده که از آن 400 کیلووات برق در ساعت تولید می‌شود. به گفته‌ی این مقام‌ها، در حال حاضر این پروژه به شبکه برق ولایت هرات وصل شده است.

پروژه 400 کیلووات برق تولیدی توسط سولر، ماه گذشته‌ی خورشیدی توسط علی احمد عثمانی، وزیر وزارت انرژی وآب افغانستان افتتاح شد.

energy-and-water3
این پروژه که دارای سه برج بادی می‌باشد قرار است کار آن در آخر ماه جاری میلادی به پایان برسد

این پروژه شامل سه برج بادی می‌باشد که هر کدام، 100 کیلووات برق تولید می‌کند. قرارداد آن در ماه اپریل 2016 میلادی میان وزارت انرژی و آب افغانستان و مقام‌های جاپان به امضا رسید و کار آن در ماه سپتامبر این سال به گونه‌ی رسمی در هرات آغاز شد. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان تاکید می‌کنند که قرار است در آخر ماه جاری میلادی کار آن تکمیل شود.

گسترش انرژی بدیل

وزارت انرژی و آب افغانستان روی انرژی بدیل حدود 800 میلیون دالر امریکایی تنها در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده است که بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها، روی بندهای برق و تولید انرژی از نور خورشید و باد می‌باشد.

این سرمایه‌گذاری‌ها شامل ۲۵۲ میلیون دالر سرمایه‌گذاری شرکت گروپ برق بیات روی گاز شبرغان، ۲۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری شرکت «هفتاد وهفت» بالای بند کجکی، ۳۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری «الکوزی گروپ» روی سروبی دوم و ۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری «غضنفر گروپ» بالای گاز شبرغان می‌شود.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که آنان با تکمیل ۷ پروژه زیربنایی تا پنج سال آینده، ظرفیت تولیدی برق افغانستان را به ۲ هزار میگاوات خواهند رساند.

energy-and-water2
هر برج ظرفیت تولید 100 کیلووات برق را دارد

در حال حاضر افغانستان ۱۴۰۰میگاوات برق در اختیار دارد که از این مجموع، ۷۰ درصد آن برق وارداتی بوده و ۳۰ درصد دیگر آن برق تولیدی است. مجموع برق تولیدی افغانستان، شامل ۳۵۰ میگاوات می‌شود که حکومت افغانستان تلاش دارد که تا پنج سال آینده این رقم را به 2 هزار میگاوات برق افزایش دهد.

طرح خودکفایی انرژی

طرح خودکفایی انرژی افغانستان سال گذشته‌ی میلادی از سوی وزارت انرژی و آب افغانستان ترتیب شده و از سوی حکومت این کشور تایید شد. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، پیاده کردن این طرح در حدود ۶ میلیارد دالر نیاز دارد که از این جمله حکومت افغانستان تنها ۱٫۵ میلیارد دالر را در اختیار دارند.

مقام‌های وزارت انرژی تاکید می‌کنند که آنان در تلاش‌اند تا توجه بیشتر شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی را در حوزه سرمایه‌گذاری تولید انرژی در افغانستان جلب کنند. به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان بر اساس این طرح پنج ساله انرژی تا پنج سال آینده، تولید داخلی انرژی در این کشور به بیش از ۸۲ درصد افزایش خواهد یافت.

energy
افغانستان برای عملی کردن طرح 5 ساله خودکفایی انرژی اش به حدود 6 میلیارد دالر نیاز دارد

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که آنان با طرح پنج‌ساله خودکفایی انرژی، خطوط انتقال برق سراسری در افغانستان را تکمیل می کنند. به باور مسوولان حوزه انرژی افغانستان با اجرایی  شدن این طرحف خطوط سراسری ملی این کشور نیز ساخته خواهد شد.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که در حال حاضر این کشور خطوط منظم سرتاسری انتقال برق ندارد. به گفته این مقامات، منابع انرژی هر بخش به صورت مستقلانه تامین می شود. آنان می‌گویند در برنامه پنج ساله جدید، طرح خطوط انتقال انرژی برق افغانستان به صورت حلقه‌ای ریخته شده است.

این وزارت در طرح خودکفایی انرژی در افغانستان در پنج سال ابتدایی تلاش دارد که خطوط سراسری انتقال برق را که دارای فشار قوی ۵۰۰ کیلوولت می‌باشد ایجاد کند. پس از آن از این خطوط، لین ۲۲۰ کیلوولت به تمام مراکز ولایات افغانستان انتقال داده خواهد شد و از مراکز ولایات نیز، لین ۱۱۰ کیلوولت برق به ولسوالی‌های مختلف منتقل می‌گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان