جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

همدردی با میرزا اولنگ؛ از آریانا سعید تا آی‌جمال دوستم

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

فاجعه انسانی رخ داده توسط طالبان در منطقه استراتژیک میرزا اولنگ در ولایت سرپل که از 10 روز گذشته در صدر خبرهای افغانستان قرار دارد، موجی از همدلی و همدری را در جامعه افغانستان نسبت به ساکنان این روستا ایجاد کرده است.

روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل در تاریخ 14 اسد به تصرف طالبان در آمد، بسیاری از ساکنان این روستا به صورت وحشیانه کشته شدند، عده ای آواره شدند و تعدادی هم به اسارت این گروه درآمدند. قتل عام ساکنان این روستا آنقدر تکان دهنده بود که از سوی نهادهای داخلی و خارجی، یک جنایت بشری و اقدامی شرم آور نام گرفت.

پس از این بود که شهروندان افغانستان برای کمک رسانی به آوارگان و آسیب دیدگان میرزا اولنگ آستین بالا زدند و پیش قدم شدند. اما برخی از این طرح‌های کمک رسانی با جنجال‌هایی نیز همراه بوده است.

کنسرت موسیقی

برگزاری کنسرت موسیقی از سوی یکی از هنرمندان به منظور کمک‌رسانی به آسیب دیدگان میرزا اولنگ واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است.

آریانا سعید یکی از هنرمندان عرصه موسیقی افغانستان گفته است که می‌خواهد در سال‌روز استقلال افغانستان یک کنسرت موسیقی برگزار کند تا بتواند پول جمع آوری شده را برای کمک به ساکنان میرزا اولنگ اختصاص دهد.

aryana-saeed
آریانا سعید گفته است که پول جمع‌آوری شده از این کنسرت را به ساکنان میرزاولنگ اهدا خواهد نمود

خبر برگزاری این برنامه موسیقی فضایی برای بگو مگو‌ها میان این هنرمند افغان و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی باز کرده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، برگزاری کنسرت موسیقی در وضعیتی که تعداد زیادی از افغان‌ها و بخصوص ساکنان میرزا اولنگ در غم از دست دادن عزیزان شان هستند را تمسخری بر زخم‌های آنان می‌دانند.

آریانا سعید در یکی از موارد به کاربری پاسخ داده است که از او در مورد انگیزه اش از برگزاری کنسرت موسیقی در چنین شرایطی سوال کرده است. او نوشته است “عزیز دل، آرزو و پلان دشمنان افغانستان از بين بردن هميشگى روحيه و اميد مردم ما است. به حيث يك هنرمند من نمى توانم با توپ و يا تفنگ با آن‌ها بجنگم، ليكن مى توانم با آوردن يك لبخند بر لبان پر از غم هموطنان خود به دشمنان افغانستان ثابت نمايم كه آن‌ها در پلان‌هاى شيطاني خود هيچ زمانى كامياب نخواهند شد. ما بايد خود يك زندگى نورمال و انسانى را به وطن خويش دوباره معرفى نماييم. –آريانا”

پیش از این در بین تعدادی از کاربران فیسبوک خبری مبنی بر لغو کنسرت او دست به دست می‌شد، اما آریانا سعید این شایعات را رد کرده و گفته است که برنامه موسیقی در روز استقلال افغانستان برگزار خواهد شد. این هنرمند افغان گفته است که پول جمع‌آوری شده از این کنسرت را به ساکنان میرزاولنگ اهدا خواهد نمود.

پیش از این قرار بود که درآمد برگزاری این کنسرت به نیازمندان و به خصوص به خانواده‌های آن عده از نیرو‌های امنیتی اهدا ‌شود که در جریان انجام وظیفه به شهادت رسیده یا معلول شده‌اند. اما آریانا سعید گفته که با مشاهده اوضاع بد ساکنان میرزا اولنگ در روز‌های اخیر، هنرمندان تصمیم گرفته‌اند که پول بدست آمده را به نیازمندان میرزا اولنگ کمک ‌نمایند.

aryana saeed

کنسرت بزرگ هنرمندان افغان قرار است در تاریخ 28 اسد سال روان، تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر کابل برگزار شود.

در روز‌های اخیر بعد از سقوط منطقه میرزاولنگ ولسوالی سرپل و آشکار شدن خسارات مالی و جانی وارده بر باشندگان این منطقه، بسیاری‌ها با راه اندازی فراخوان همدلی با قربانیان فاجعه میرزاولنگ، از مردم خواسته‌اند که به کمک مردم نیازمند این منطقه بشتابند.

کمک‌های دولتی

علاوه بر کشته شدن بسیاری از زنان، مردان و کودکان ساکن میرزا اولنگ در حمله طالبان، بیشتر ساکنان منطقه میرزاولنگ برای نجات جان خود، خانه‌های شان را رها کرده به مناطق همجوار پناه برده و تعدادی دیگر  نیز به اسارت برده شدند.

روز گذشته و پس از 10 روز از سقوط میرزا اولنگ به دست طالبان، نیروهای امنیتی توانستند دوباره وارد این روستا شوند و کنترل آن را به دست گیرند.

مخالفان مسلح دولت، به مردم خسارات زیادی وارد کرده‌اند. دفتر مطبوعاتی مقام سرپل گفته:” خانه های مردم توسط گروهای تروریستی تخریب و اموال شان به تاراج برده شده ‌است.” مخالفان مسلح دولت بعد از حمله بر این منطقه خانه‌های مردم را به آتش کشیده‌اند.

این درحالی است که در پی این گزارش‌ها، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، برای بیجاشدگان میرزاولنگ 5 میلیون افغانی کمک کرد. در اعلامیه منتشر شده از سوی این نهاد آمده است ” وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، مبلغ 5,000,000 پنج میلیون افغانی پول نقد را به بیجاشده‌های ولایت سرپل فرستاد. این مقدار پول به اساس حکم مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، به منظور بررسی، رسیدگی و دلجویی از خانواده‌های شهدا‌ی حمله اخیر مخالفان دولت در ولسوالی صیاد ولایت سرپل فرستاده شده است.”

وزارت دولت

این پول برای 445 خانواده‌ ای توزیع می‌شود که پس از حمله طا لبان به میرزا اولنگ آواره شدند.

مقامات ریاست رسیدگی به حوادث ولایت سرپل هم گفته اند که موسسه حمایت از اطفال نیز کمک‌هایی را به این خانواده‌ها رسانده است. برای 163 خانواده بسته‌های بهداشتی، خوراکی، کمپل، ترپال و لباس‌های طفلانه توزیع شده است.

نیاز به کمک‌های بیشتر

سخن‌گوی والی سرپل به خبرنامه گفت که امروز (24 اسد)، بعد از پاک‌سازی منطقه میرزاولنگ از وجود مخالفان مسلح دولت، نیرو‌های امنیتی با همکاری مردم تلاش دارند تا اجساد شهدا را جمع آوری نموده و به خاک بسپارند.

ذبیح الله امانی می‌گوید:”حکومت محلی، موسسات و نهاد‌های مردمی به کمک بیجاشدگان میرزا اولنگ شتافته، این کمک‌ها به صورت نقدی و غیرنقدی بوده‌است؛ اما این کمک‌ها بسنده نیست و ما از حکومت مرکزی می‌خواهیم که هر چه زود‌تر به بیجاشدن‌گان میرزا اولنگ کمک نمایند.”

سخنگوی والی سرپل تایید می‌کند که گروه‌های مسلح مخالف دولت، خانه‌های مردم در این ولایت را به آتش کشیده و بیجاشد‌گان میرزاولنگ، برای برگشت به زندگی عادی‌شان به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند.

به گفته این مقام محلی در ولایت سرپل، بیجا‌شدگان میرزا اولنگ هم‌اکنون در مساجد و هم‌چنین در خانه‌های نزدیکان‌شان به سر می‌برند.

mirzaolang8
بیجا‌شدگان میرزا اولنگ هم‌اکنون در مساجد و هم‌چنین در خانه‌های نزدیکان‌شان به سر می‌برند

رسانه‌های افغانستان امروز هم گزارش دادند که پس از تسلط دوباره نیروهای امنیتی در میرزا اولنگ، چندین گور دسته جمعی از ساکنان این روستا کشف شده است که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز شامل هستند.

زنان آسیب دیده

با این حال آی‌جمال دوستم، دختر دوم جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان هم به کاروان کمک کنندگان به آسیب دیدگان میرزا اولنگ پیوسته است.

کارگر نور اغلی یکی از نزدیکان به آقای دوستم با انتشار عکسی از دختر جنرال دوستم نوشته است که ”  آی جمال دوستم در دیدار از آوارگان میرزا اولنگ سرپل، زنان حامله و بیمار را به خانه‌اش در جوزجان انتقال داده است.”

آسیا آی جمال دوستم، دختر دوم جنرال دوستم در رشته روان شناسی کودک در ترکیه درس خوانده است. او گفته است که “بیجا شدگان به روان درمانی نیاز دارند و به هر ترتیب ممکن، به زنان بیجا شده کمک می‌کند.”

آسیا آی جمال دوستم، دختر دوم جنرال دوستم
آسیا آی جمال دوستم، دختر دوم جنرال دوستم

خسته از جنگ

جنرال دوستم از رهبران با نفوذ در شمال افغانستان و معاون اول رییس جمهور این کشور است. بعد از اتهام‌های وارده شده به معاون اول ریاست جمهوری در مورد آزار جنسی احمد ایشچی، او به ترکیه رفته و تاکنون در این کشور به سر می‌برد. با این که حضور او مدتی است که در افغانستان کم رنگ شده است، به نظر می‌رسد که فرزندان او اکنون در جامعه فعال تر شده‌اند.

باتور دوستم فرزند جنرال دوستم به سرپرستی حزب جنبش ملی رسیده و با دیگر احزاب سیاسی دیدار و گفت‌وگو دارد. آسیا آی جمال دوستم هم که به کمک آسیب دیدگان میرزا اولنگ شتافته است، تحصیلات عالی خود را در ترکیه به پایان رسانده است. او از زندگی‌اش می‌گوید که همواره با ترس از جنگ و ناامنی سپری شده است.

پیش از این آی‌جمال دوستم به بی‌بی‌سی گفته بود:” تمام عمر ما با ترس و لرز سپری شد. از تلفن‌های ناگهانی می‌ترسیدیم. از تلویزیون دوری می‌جستیم چراکه همیشه در مورد جنگ می‌گفتند. همیشه در هراس بودم که به پدرم آسیبی نرسیده باشد. جنگ تاثیرات روانی خیلی گسترده بر خانواده ما گذاشته است.”

آی جمال دوستم با مشورت پدرش به افغانستان آمد تا به کمک او کودکستان و مراکز آموزشی برای کودکان و زنان افغان ایجاد نمایند. او تابحال  نشست‌های و برنامه های منظمی برای زنان افغانستان داشته و در آخرین اقدام هم، تعدادی از زنان آسیب دیده و بیمار میرزا اولنگ را برای درمان و رسیدگی به خانه‌اش برده است.

mirzaolang4
مقامات ولایت سرپل خواستار کمک رسانی‌های فوری از حکومت مرکزی افغانستان به بیجاشدگان میرزا اولنگ شده اند

در افغانستان هنوز هم زنان و دختران بسیاری از سیاست‌مدارن و افراد با نفوذ، از حاضر شدن در مکان‌های عمومی و در میان مردم خود‌داری می‌کنند. حتا نام آن‌ها را نیز ممکن است کسی نشنیده باشد. آی جمال دوستم دختر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان یکی از زنان فعال در عرصه اجتماعی است که سعی دارد تا این شرایط مسلط بر جامعه را تغییر دهد.

آی جمال دوستم، سال گذشته ازدواج کرد. مراسم عروسی او در یکی از روستاهای ولسوالی خواجه دو کوه در ولایت جوزجان یعنی در زادگاه پدرش،  به صورت ساده‌ای برگزار شد.

در جشن ازدواج آی جمال، ساکنان روستای خواجه دوکوه برای شرکت در عروسی دعوت شده بودند. او آن زمان هم گفته بود که انگیزه اش از برگزاری مراسم عروسی در میان روستاییان، شریک ساختن مردم در خوشی‌ها و شادی‌های خود دانسته بود.

مردمی که به گفته او با زندگی در فضای جنگ و ناامنی در افغانستان، نیاز به حمایت، خوشی و شادی دارند و به شدت از جنگ در این کشور خسته‌اند.

شدت آسیب‌های وارده به ساکنان میرزا اولنگ موجی از احساس همدردی میان مردم افغانستان را به وجود آورده است. این روزها بسیاری از شهروندان افغانستان از سراسر این کشور با میرزا اولنگ ابراز همدردی می‌کنند. اما به گفته مقامات ولایت سرپل با توجه به شدت آسیب‌های وارده به این روستا و ساکنان آن، نیاز است تا کمک‌های دولتی و مردمی بیشتری به این منطقه فرستاده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان