جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

یک سالگی آسان خدمت؛ از ارائه خدمات برای 10 وزارت‌خانه تا صدور الکترونیک پاسپورت در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
1
(1)

مسوولان اداره «آسان خدمت» از شروع توزیع آزمایشی پاسپورت به‌صورت آنلاین تا آخر ماه جاری میلادی خبر می‌دهند. مسوولان این اداره تاکید دارند که در حال حاضر کار روی این طرح جریان دارد و آن‌ها امیدوارند که در 27 اگست، این برنامه به‌گونه‌ی آزمایشی آغاز شود.

حامد منصور، مسوول آگاهی و ارتباط عامه آسان خدمت به خبرنامه گفت که “با شروع این برنامه، برگه‌ای برای ثبت‌نامِ آنلاین بخاطر دریافت پاسپورت آماده شده و هر متقاضی می‌تواند برای گرفتن پاسپورت، این برگه را به صورت آنلاین پُر کند. پس از پر کردن فورم به صورت آنلاین، یک روز برای ثبت مشخصات به صورت بایومتریک به ریاست پاسپورت رفته و بعد از پرداخت پول، پاسپورت خود را می‌توانند از طریق ریاست افغان پست دریافت کنند.”

مسوولان آسان خدمت می‌گویند این کار باعث می‌شود که مردم دیگر در صف‌های طولانی برای گرفتن پاسپورت، انتظار نکشند. گفته می‌شود که در حال حاضر شهروندان افغانستان برای انجام مراحل اداری به منظور گرفتن پاسپورت، در نیمه‌های شب به ریاست پاسپورت مراجعه کرده و صف می‌کشند در حالی‌که ساعت شروع به کار این اداره بعد از ساعت 7 صبح است.

aryobi
شهزاد گل آریوبی، رییس سابق آسان خدمت

آسان خدمت، یک طرح جدید از سوی حکومت افغانستان برای آسان‌سازی و آوردن سهولت در عرضه خدمات عامه در این کشور است. این طرح در حال حاضر تحت پوشش وزارت دارایی این کشور فعالیت می‌کند که به شکل One-Stop Shop for public services (فروشگاه همه جانبه) خدمات عمومی را به شهروندان افغانستان عرضه می‌کند.

اجمل حمید رحیم‌زی، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان به‌خبرنامه گفت که ” آسان خدمت یک طرح جدید و یک اداره جدید در افغانستان است که هدفش ارایه بهتر و بیشتر خدمات در زمان کمتر می‌باشد. بر اساس این طرح، همه‌ی خدماتی که حکومت برای مردم ارایه می‌کند زیر یک چتر آمده و مردم می‌توانند با شفافیت، کیفیت بهتر و زمان کمتر از این سهولت‌ها استفاده کنند.”

به گفته‌ی مقام‌های وزارت دارایی افغانستان عملی شدن این طرح، کار در بخش ارایه خدمات را سرعت بیشتری خواهد بخشید و متقاضیان پاسپورت دیگر، با مامورین سر و کار نخواهند داشت. با اجرای این طرح، زمینه دسترسی به خدمات عمومی برای مردم به‌ صورت آنلاین فراهم خواهد شد.

اجمل حمید رحیمزی، سخن‌گوی وزارت مالیه افغانستان
اجمل حمید رحیمزی، سخن‌گوی وزارت مالیه افغانستان

در یک‌سالگی

تفاهم‌نامه همکاری میان افغانستان و آذربایجان در باره راه اندازی و کمک‌های فنی به مرکز آسان خدمت افغانستان در ماه سرطان سال گذشته‌ی خورشیدی در کابل به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه میان اکلیل حکیمی، وزیر دارایی افغانستان و انام کریموف، رئیس مرکز خدمات عامه و اجتماعی آذربایجان در 22 سرطان سال گذشته‌ی خورشیدی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان امضا شد.

با وجود این‌که، بیش از یک‌سال از شروع به‌کار آسان خدمت می‌گذرد، مسوولان وزارت دارایی افغانستان تاکید دارند که در این مدت، این مرکز بیشتر روی سیستم‌سازی کار کرده تا بتواند یک سیستم جامع برای ارایه خدمات داشته باشد.

اجمل حمید رحیم‌زی، سخن‌گوی وزارت دارایی افغانستان به خبرنامه گفت که ” آسان خدمت در حال حاضر با بیش از 8 وزارت‌خانه و اداره به‌صورت مستقیم در بخش آسان‌سازی خدمات عامه همکاری دارد. با چندین وزارت‌خانه‌ها و اداره‌های دولتی موافقت‌نامه امضا شده است که آسان خدمت بتواند، با این اداره‌ها از نزدیک کار کند تا در سیستم کاری آنها سهولت ایجاد شود.”

contract signing
جریان امضای تفاهم‌نامه آسان خدمت میان اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان و انام کریموف، رئیس مرکز خدمات عامه و اجتماعی آذربایجان

با این وجود مسوولان مرکز آسان خدمت تاکید می‌کنند که در مدت یک سال گذشته که از آغاز به کار این خدمات می‌گذرد، آنان توانسته‌اند که بیش از 48 پروسه خدمات عامه در اداره‌های دولتی را مطالعه و ارزیابی کرده و برای آنان کتالوگ بسازند.

حامد منصور، مسوول آگاهی و ارتباط عامه آسان خدمت گفت که “پروسه‌های متذکره در BPMN ترسیم شده و کتالوگ این پروسه‌ها به زبان های پشتو، دری و انگلیسی ترتیب گردیده که منتظر احکام رییس جمهور است.”

مرکز آسان خدمت در حال حاضر با وزارت‌خانه‌های کار و امور اجتماعی، داخله، خارجه، دارایی، عدلیه، تجارت و صنایع و هم‌چنان دادگاه عالی و شهرداری کابل به‌گونه‌ی مستقیم برای آسان‌سازی خدمات عامه این وزارت‌خانه‌ها و اداره‌ها کار می‌کند.

آقای منصور می‌افزاید که این اداره در نظر دارد تا در مراحل بعدی، همکاری با وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دیگر را نیز آغاز کند.

او گفت که “در حال حاضر ما در وزارت داخله روی خدمات عامه از جمله تذکره و پاسپورت، جواز سیر وسایط، جوزا رانندگی، ثبت نامه برای اتباع خارجی، سوابق جرمی، در وزارت کار و امور اجتماعی در بخش‌های جواز کار، تقاعد، سوانح، با وزارت مالیه در بخش‌های مالیه انفرادی، عایدات و بیمه ملی، همین‌طور با تمام هشت وزارت‌خانه در بخش خدمات عامه همکاری داریم و تلاش می‌کنیم که سیستم خوب خدماتی را بسازیم.”

easy services

به گفته‌ی مسوولان مرکز آسان خدمات در حال حاضر 363 کارمند اداره‌های مختلف دولتی توسط این نهاد در بخش آسان‌سازی خدمات آموزش دیده‌اند و بیش از 5 نرم افزار کامپیوتری برای آسان‌سازی کارهای خدماتی نیز آماده شده است.

سهولت چشم‌گیر

به گفته‌ی مسوولان آسان خدمت، این مرکز فعالیت چندین وزارت را بدون پیچیدگی‌های اداری زمان‌بر  به صورت ساده ارایه می‌کند. مدل برنامه آسان خدمت بر اساس مشارکت دولتی- خصوصی طراحی شده و در آن هر دو بخش به صورت جدی می‌توانند با هم کار کنند.

در برنامه آسان خدمت همه‌ی خدمات برای مشتریان داخلی و خارجی در یک مکان اداری ارایه می‌شود و نیاز نیست که افراد برای هر یک از این خدمات، در اداره‌های مختلف سرگردان باشند.

آسان خدمت به عنوان یک برنامه، یک دفتر مرکزی دارد که به صورت مدرن و با معیارهای کاری آذربایجان طراحی و ساخته شده است. این برنامه  در چهار نقطه کابل در شمال، جنوب، شرق و غرب این شهر خدمات رسانی می‌نماید و نمایندگی‌های خود را فعال می‌کند.

مرحله بعدی در آسان خدمت، ایجاد دفاتر ولایتی در پنج ولایت بزرگ افغانستان است. مرحله آخر این برنامه، گسترش آن به سراسر افغانستان است که در این مرحله، نمایندگی‌های آسان خدمت در سراسر این کشور آغاز به کار خواهد کرد.

asan services
مسوولان مرکز آسان خدمات می‌گویند که بعد از آسان‌سازی خدمات عامه هشت وزارت برای آسان‌سازی خدمات عامه وزارت‌خانه‌های دیگر اقدام خواهند کرد

مسولان در برنامه آسان خدمت در افغانستان تاکید دارند که آنان برای اجرای موفق این برنامه، نیاز به تعهد و همکاری نهادهای دولتی افغانستان دارند.

در عین حال این مسوولان خواهان تعدیل در قوانین موجود و ایجاد قوانین جدید بر اساس نیازمندی‌های برنامه آسان خدمت، ساده سازی نظام اداری افغانستان و اختصاص منابع کافی برای تبدیل این برنامه به یک اداره مستقل با بودجه مورد نیاز می‌باشند.

از آنجایی که آسان خدمت در آذربایجان و گرجستان به عنوان یک پدیده در عرصه خدمات رسانی عمومی و در راستای اعتمادسازی میان شهروندان و دولت‌های آن کشورها مطرح شده است، اجرای آن در افغانستان نیز می‌تواند به ایجاد سهولت در پیش برد مراحل اداری به شهروندان این کشور کمک زیادی کند.

ارائه خدمات بهتر و خوب‌تر یکی از خواسته‌های شهروندان از حکومت افغانستان است. اجرای طرح‌هایی از این دست می‌تواند پاسخ‌گوی نیازها و انتظارات مردم باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان