جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

اولین چای‌خانه بانوان در بامیان؛ اقامت‌گاه ویژه و گامی برای بهبود وضعیت اقتصادی زنان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

ولایت بامیان در مرکز افغانستان از مناطق امن این کشور است که با داشتن مناطق زیبا و تاریخی در چند سال گذشته میزبان هزاران گردش‌گر داخلی و خارجی بوده است.

با رشد صنعت گردش‌گری در این ولایت، بازار کسب و کار نیز رونق پیداکرده است. در این میان تعدادی از بانوان بامیانی هم در فضای امن و آرام این ولایت، برای خود کار و بار شخصی راه اندازی کرده‌اند.

چای خانه بانوان بامیان در مرکز این شهر، محل آرام برای صرف غذا و چای ویژه بانوان است. این چای‌خانه، نخستین چای‌خانه ویژه بانوان در بامیان است که در سال 1393 خورشیدی با هزینه‌ی بیش از یک و نیم میلیون افغانی ساخته شده است.

چای خانه بانوان بامیان با کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و یک موسسه آلمانی به نام هلپ ساخته شده است.

موسسه خیریه هلپ، یک موسسه آلمانی است که در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردش‌گری در ولایت بامیان فعالیت دارد.

Bamyan-women-cafe5
چای خانه بانوان بامیان در مرکز این شهر، محل آرام برای صرف غذا و چای ویژه بانوان است

مکان مناسب

این چای‌خانه که توسط چند بانو اداره می‌شود، روزانه میزبان تعداد زیادی از بانوان است که با آرامش خاطر در این محیط گرد هم می‌آیند؛ محلی که به شکل سنتی طراحی شده و برای تزیین آن هم از برخی صنایع دستی بانوان بامیانی استفاده شده است.

مسوولان این چای‌خانه می‌گویند که ابتدا کارشان را با ارایه غذاهای سبک و ارزان برای خانواده‌ها آغاز کردند اما سپس آن را تنها به بانوان اختصاص داده اند.

سکینه کاظمی سرپرست این چای‌خانه، درمورد انگیزه‌ی ساختن این مکان می‌گوید که پیش از این وقتی خانم‌ها برای تفریح و بازدید از مناطق دیدنی بامیان به این شهر می‌آمدند، مکان مناسب و مخصوصی برای آن‌ها در این شهر وجود نداشت تا با آرامش خاطر از بودن در این شهر لذت ببرند.

این موضوع ایده‌ای برای آن‌ها می‌شود تا به فکر ایجاد این چای‌خانه باشند.

Bamyan-women-cafe0
سکینه کاظمی، سرپرست چای‌خانه بانوان بامیان

سکینه کاظمی می‌گوید که “ما خواستیم یک مکان مناسب را برای خانم‌ها ایجاد کنیم تا بتوانند گردهم آیند، هم‌پذیر شوند و از بودن در یک مکان متفاوت لذت ببرند. ما برای اطمینان و آرامش بیشترِ آن‌ها، کارمندان را هم از میان زنان انتخاب کردیم.”

کمک اقتصادی

فعال شدن این چای‌خانه علاوه بر این‌که مکان مناسبی برای بانوان فراهم کرده، برای بیش از 10 زن بامیانی نیز زمینه کار و درآمد را مهیا ساخته است.

سکینه کاظمی می‌گوید “10 بانو در بخش‌های مختلف این چای‌خانه فعالیت دارند و متناسب به درآمد رستورانت معاش دریافت می‌کنند.”

با این حال خانم کاظمی تاکید می‌کند که کارمندان این چای‌خانه را زنانی تشکیل می‌دهند که دارای سطح پایین تحصیلی هستند و  اقتصاد خوبی هم ندارند؛ اما با این حال معاش آنان متناسب به میزان درآمد چای‌خانه است و حقوق آن‌ها بیشتر از 5 هزار افغانی نبوده است.

سکینه کاظمی می‌گوید که “تنها کسی که تحصیلات عالی دارد و در بخش حسابداری و مدیریت رستورانت کار می‌کرد، بانو خدیجه احمدی است که فعلن به رخصتی رفته است.” اما جالب این است که اکثر کارمندان چای‌خانه، دوره‌های آموزشی توانمند سازی زنان را گذرانده ‌اند تا مهارت کار در اجتماع را به دست آورند.

Bamyan-women-cafe6
کارمندان این چای‌خانه را زنان تشکیل می‌دهند

خانم کاظمی که خود با شرکت در برنامه‌های آموزش کوتاه مدت، حالا در بخش مدیریت این رستورانت کار می‌کند، به خبرنامه گفت ” تعدادی از خانم‌ها آموزش‌های کوتاه مدت را فرا گرفتند و به فکر پیدا کردن کار بودند تا بتوانند از این طریق برای خانواده و اجتماع مفید واقع شوند.  ما این خانم‌ها را گرد آوردیم و مهارت‌های آشپزی و نحوه کار را آموزش دادیم. حالا همه با هم در این جا کار می‌کنیم و از این طریق در تقویت اقتصاد خانواده‌‌های خود هم شریک هستیم.”

بانو عزیزه محمدی یک تن از بانوانی که در این چای‌خانه کار می‌کند می‌گوید از زمانی که در این محل کارش را شروع کرده، توانسته درآمدی داشته باشد و از این طریق به بهتر شدن وضعیت اقتصادی خانواده اش نیز کمک کند.

قیمت‌های مناسب

سکینه کاظمی می‌گوید که بانوان در این چای‌خانه انواع غذاهای محلی و غذای‌های ایرانی را تهیه می‌کنند که قیمت آن‌ها بین 30 تا 130  افغانی می‌باشد.

این بانو همچنان اضافه می‌کند که در ابتدا چای خانه بانوان فقط غذاهای محلی را تهیه می‌کرد؛ اما حالا بنا بر درخواست مشتریان، غذاهای دیگری هم به فهرست غذاها اضافه شده است.

Bamyan-women-cafe7
بانوان در این چای‌خانه انواع غذاهای محلی و غذای‌های ایرانی را تهیه می‌کنند

صنایع دستی زنان

او هم‌چنان در رابطه با نمونه‌هایی از صنایع دستی آویزان شده در چای خانه می‌گوید که آن‌ها را برای فروش گذاشته اند.

سکینه کاظمی می‌گوید که این‌ها، نمونه‌هایی از کارهای دستی است که توسط زنان بامیان ساخته شده و به چای خانه آورده اند تا محصولات شان به مشتریان علاقه‌مند فروخته شود.

مسوولان چای‌خانه بامیان از حکومت محلی و دیگر نهادهای مرتبط می‌خواهند تا با حمایت از آن‌ها، زمینه انجام کارهای بیشتر و متفاوت تری را فراهم سازند.

بامیان از ولایت‌های امن در مرکز افغانستان است که زنان درعرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وسیاسی در این ولایت حضوری گسترده‌تر از دیگر ولایت‌های افغانستان دارند. برخی از بانوان می‌گویند که زنان بامیانی از آزادی‌های اجتماعی بیشتری نسبت به سایر ولایت‌های کشور برخوردار هستند.

Rural Exhibit (19)
در این چای‌خانه برخی از صنایع دستی محلی ولایت بامیان نیز برای فروش به نمایش گذاشته شده است

گسترش فعالیت چای‌خانه

چای‌خانه بانوان در بامیان هم اکنون در دو محل فعال است. مرکز اصلی چای‌خانه بانوان در شهر بامیان است. به گفته مسوولان این چای‌خانه شعبه‌ی دیگر آن در یک کانتینر در دیارس فعالیت می‌کند.

سکینه کاظمی می‌گوید که مدیریت چای‌خانه بانوان در صدد گسترش فعالیت‌های این چای‌خانه در نقاطی از شهر بامیان است که گردش‌گران زیادی از آن محل‌ها بازدید می‌نمایند.

او می‌گوید ” ما می‌خواهیم در آینده نزدیک، یک شعبه از چای‌خانه بانوان را در نزدیکی بودا، به ‌نام چای‌خانه بودا افتتاح کنیم و خدمات بهتر و با کیفیت‌تر را به مشتریان عرضه نماییم.”

Bamyan-women-cafe2
چای‌خانه بانوان در بامیان هم اکنون در دو محل فعال است

کمک به وضعیت اقتصادی زنان

مسوولان موسسه هلپ به خبرنامه می گویند که این چای‌خانه به منظور حمایت آن‌ها و به منظور بالا بردن سطح اقتصادی زنان ایجاد شده است.

 ادریس محمد شریفی مسوول دفتر موسسه هلپ در بامیان به خبرنامه گفت ” موسسه هلپ به منظور بالا بردن سطح اقتصادی زنان در بامیان، این چا‌ی‌خانه را با تمام تجهیزات و با هزینه بیش از یک و نیم میلیون افغانی برای بانوان راه اندازی کرد. تا مدتی هم، هزینه‌ها و حقوق کارمندان آن از سوی این موسسه پرداخت شد.”

او می افزاید که حالا این چای‌خانه روی پای خود ایستاده و از یک و نیم سال قبل و طبق برنامه، کمک‌های موسسه هلپ به آن قطع شده است.

با این حال، مسوولان این چای‌خانه می‌گویند که درآمد چندانی ندارند. سکینه کاظمی می‌گوید “کار ما در فصل گرم سال رونق می‌گیرد و تنها در این فصل، چای‌خانه بانوان میزبان مشتریان و یا گردش‌گرانی است که به بامیان می‌آیند.”

مسوولان چای‌خانه بانوان همچنان از نهاد‌هایی که در بامیان فعالیت دارند، می‌خواهند که با مراجعه به چای‌خانه بانوان از فعالیت‌های اقتصادی زنان حمایت نمایند.

Bamyan-women-cafe8
مسوولان چای‌خانه بانوان از نهاد‌های فعال در بامیان می‌خواهند که با مراجعه به این چای‌خانه، از فعالیت‌های اقتصادی زنان حمایت نمایند

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان