جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

دختران افتخار آفرین؛ 3 دختر نمونه افغان در میان 10 برترین‌های کانکور افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

در روزهای اخیر و پس از اعلام نتایج امتحان کانکور امسال، نفرات برتر این ماراتن سخت و نفس‌گیر، تمامی نگاه‌ها را در جامعه‌ای که خبرهای منتشر شده از آن بیشتر حاکی از جنگ و خشونت است به خود جلب کردند.

در این بین اما نام دخترانی دیده می‌شود که توانسته‌اند در چنین فضایی در میان نفرات برتر کانکور قرار گیرند. دخترانی که با عبور از چالش‌ها و موانع اجتماعی و اقتصادی، حالا در صدر پذیرفته‌شدگان کانکور قرار گرفته‌اند و صد البته، راه دراز و پر فراز و نشیبی را نیز در پیش دارند.

بهشته، پلاتین و رحمیلا دختران نمونه‌ای هستند که مسیر تقریبا مشابهی را برای رسیدن به این روزهای پرافتخار سپری کرده اند.

Afghan-Girls5
بهشته مومند (راست) و پلاتین صمدی (چپ)

در میان برترین‌ها

بهشته مومند یکی از نفرات برتر نتایج کانکور امسال است. در روزهای گذشته که از 10 نفر برتر کانکور امسال تقدیر شد، نام بهشته نیز بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد.

او دختری از ولایت ناامن ننگرهار افغانستان است اما مدت‌هاست که در شهرکابل سکونت دارد. او از میان نزدیک به 188 هزار شرکت کننده در این امتحان، توانست رتبه نهم را کسب کند و به این ترتیب در جامعه افغانستان، به عنوان اول نمره کانکور در میان دختران شرکت کننده شناخته شود.

بهشته با کسب 340.781 نمره توانست مزد زحمات خود را بگیرد و به دانشکده طبی دانشگاه کابل راه یابد.

Afghan-Girls2
بهشته مومند با کسب 340.781 نمره توانست در دانشکده طبی دانشگاه کابل راه یابد

همیشه پرتلاش

بهشته مومند از ولایت ننگرهار در شرق افغانستان است. اما خانواده او به دلیل ناامنی و جنگ در این ولایت، سال‌هاست که از این ولایت خارج شده و در کابل زندگی می‌کند.

بهشته فرزند عبدالحمید در سال 1380 خورشیدی در کابل متولد شد و در یک خانواده 7 نفری رشد کرده است. عبدالحمید مومند پدر بهشته که خود کارمند حکومت افغانستان است به خبرنامه می‌گوید “من فکر نمی‌کردم که او در میان 10 نفر برتر قرار بگیرد و یا اول نمره دختران شود.” عبدالحمید افزود، دخترش خیلی درس‌خوان بوده تا حدی که او همیشه از بیمار شدن دخترش در نتیجه مطالعه و خستگی زیاد نگران بوده است.

بهشته مومند در لیسه بی بی عایشه صدیقه درس خوانده ‌است و به گفته پدرش ” شاگرد ممتاز بود و مقام اول نمره را در تمام این سال‌ها، کسی از او گرفته نتوانست.”

Afghan-Girls7
عبدالحمید مومند، پدر بهشته مومند کارمند حکومت افغانستان است

به گفته عبدالحمید خواهران دیگر بهشته نیز اگرچه درس خوان بودند اما به دلیل این که نتوانستند نتایج دلخواه شان را در کانکور به دست آورند، ناراحت شدند. پدر بهشته می‌گوید که “من دیگر توان دیدن ناراحتی بهشته را نداشتم. اما خوشبختانه او کامیاب شد و دل همه ما را شاد کرد.”

بهشته مومند 4 خواهر دارد. یکی از خواهرانش در رشته حساب داری درس خوانده و خواهر دیگرش نیز دانشجوی رشته خبرنگاری است.

رسیدن به هدف

بهشته مومند اما، دلیل موفقیت خود را هدف‌مند بودن در زندگی می‌داند. او می‌گوید “من همیشه هدف‌مند تلاش کردم و همیشه می‌خواستم اول باشم. روزانه دست کم 10 ساعت درس می‌خواند و این‌گونه موفق شدم تا در رشته دل‌خواهم یعنی طب قبول شوم.”

Afghan-Girls3
بهشته مومند از ولایت ننگرهار در شرق افغانستان است

او می‌گوید که از کودکی به هدف پزشکی درس خوانده‌ است. حالا او می‌خواهد تا در آینده پزشک جراح موفق و افتخار آفرینی برای کشورش باشد تا این گونه، از همه کسانی که او را آموزش داده و برای کامیابی‌اش تلاش کرده و هم از آنانی که از موفقیت او خوشحال شده اند، سپاسگزاری نماید.

بهشته و خانواده‌اش در منطقه ارزان قیمت شهر کابل و در یک خانه کرایی زندگی می‌کنند. عبدالحمید پدر او می‌گوید که اقتصاد خانواده شان ضعیف است و ماهانه 6 هزار افغانی کرایه خانه پرداخت می‌کند. با این حال او می‌افزاید برای دخترش آرزوهای بزرگی دارد. پزشک شدن بهشته و پایان موفقانه تحصیل او در دانشگاه بدون دغدغه‌های مالی، یکی از آرزوهای این پدر برای دخترش است.

از مکتب تا دانشگاه

در میان برترین‌های کانکور امسال، دو خواهری هستند که تمام دوره مکتب همکلاسی بوده اند و حال هم، توانسته اند با به دست آوردن نمرات عالی هر دو راهی دانشکده طب دانشگاه کابل شوند.

Afghan-Girls8
پلاتین صمدی و خواهرش رحمیلا، هریک با گرفتن 339 و 334 نمره به دانشکده طبی دانشگاه کابل راه یافته اند

پلاتین صمدی با گرفتن 339 نمره، نفر دهم کانکور شده و به همراه خواهرش رحمیلا که 334 نمره گرفته است به این دانشکده راه یافته است.

رحمیلا می‌گوید که “در تمام دوران مکتب ما دو نفر، اول نمره و دوم نمره بودیم.” پلاتین و رحمیلا صمدی از مکتب مخفی بدخشی، اول نمره و دوم نمره فارغ شده‌اند. پلاتین و رحمیلا می‌گویند که می‌خواهند، داکتران متخصص نسایی ولادی شوند.

پدر خستگی ناپذیر

عبدالمنیر صمدی پدر پلاتین و رحمیلا، کارمند بازنشسته حکومت است. او که 10 فرزند دارد، حالا از بیماری‌های فشار خون و شکر رنج می‌برد. با این حال همواره برای رشد و پیشرفت فرزندانش از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. با قبولی پلاتین و رحمیلا، او چهار دخترش را راهی دانشگاه نموده است. یکی دانش‌جوی رشته ادبیات انگلیسی است و دیگری دانش‌جوی رشته زراعت.

دختر بزرگ این خانواده می‌گوید که “به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانستیم هر دوشان را حمایت کنیم و حیران بودیم. یکی از مراکز آموزشی که آمادگی کانکور درس می‌داد، حاضر شد تا به این دو رایگان درس بدهد البته به شرط این که هر دو تلاش کنند، در میان نفرات برتر قرار بگیرند و افتخار آفرین شوند.”

Afghan-Girls6
عبدالمنیر صمدی پدر پلاتین و رحمیلا، کارمند بازنشسته حکومت است

پلاتین و رحمیلا علاوه بر این در یک مرکز آموزشی به دختران دیگر قرآن آموزش می‌دهند.

این دو خواهر به خبرنامه می‌گویند که “یک شبانه روز را سه بخش کرده‌اند. هشت ساعت خواب، هشت ساعت درس و هشت ساعت دیگر برای انجام کار‌های خیر.”

پلاتین صمدی می‌افزاید “همان‌طور که ما به صورت رایگان آموزش دیدیم؛ وقتش است که خود ما نیز مصدر خدمت به دیگران شویم.”

سرمایه‌های انسانی

عبدالمنیر صمدی می‌گوید “آرزو دارم که دخترانم موفق شوند و تحصیلات شان را به پایان برسانند و مصدر خدمت به مردم و جامعه شوند.” او همچنان تاکید می‌کند که فرزندانش نهال‌هایی هستند که کاشته شده‌اند و اکنون در حال رشد هستند تا در آینده افراد مفیدی برای خود و کشورشان باشند.

Afghan Girls
این دختران می‌گویند اگر حمایت خانواده و مردم باشد، دختران می‌توانند به مدارج عالی تحصیلی دست یابند و موفق شوند

پلاتین می‌گوید که “ما زحمت کشیدیم و صادقانه درس خواندیم، شاید دیگران هم مانند ما زحمت کشیده باشند؛ اما به اندازه ما موفق نشده اند.”

این دختران همچنان می‌گویند اقتصاد ضعیف خانواده‌ها، دختران زیادی را از ادامه تحصیل باز می‌دارد؛ اما اگر حمایت خانواده و مردم باشد، دختران می‌توانند به مدارج عالی تحصیلی دست یابند و موفق شوند.

رحمیلا صمدی می‌گوید:”همان‌طور که جامعه به مردان نیاز دارند به زنان نیز به همان اندازه نیاز دارد و نباید دختران قربانی مشکلات مالی شده، آرزوهای‌شان را فراموش شود.”

با نگاهی به نتایج کانکور امسال می‌توان دید که نخبه‌ها و نفرات برتر این امتحان، بیشتر از خانواده‌هایی هستند که سختی‌ها و مشکلات فراوانی را با پشت کار و تلاشی که داشته اند پشت سرگذاشته و از این پس با غرور و افتخار راهی محیط دانشگاه می‌شوند؛ نخبه‌هایی که بخشی از سرمایه‌های انسانی افغانستان هستند و حمایت از این سرمایه‌ها برای رسیدن به آینده ای بهتر، از وظایف اصلی حکومت این کشور جنگ‌زده به شمار می‌آید.

Afghan-Girls1
بهشته مومند، دلیل موفقیت خود را هدف‌مند بودن در زندگی می‌داند

ابوذر ملک نژاد هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان