اولین گردهمایی ائتلاف نجات؛ از تاکید بر پایان انحصارگرایی تا تمرکز بر بازگشت بی قید و شرط جنرال دوستم

رهبران ائتلاف ملی برای نجات افغانستان در گردهم‌آیی هواداران این ائتلاف در ولایت بلخ از انحصارگرایی ارگ ریاست جمهوری افغانستان انتقاد کرده و اعلام کردند که ائتلاف آنان آمده است تا پاهای “کج حکومت وحدت ملی را راست کند.”

این رهبران که در گردهم‌آیی “حمایت مردمی از شورای عالی ائتلاف ملی برای نجات افغانستان” امروز در بلخ صحبت می‌کردند، همچنان نسبت به وضعیت بد امنیتی در این کشور هشدار داده و خواهان اصلاحات گسترده به‌ویژه در ساختارهای امنیتی افغانستان شدند.

ائتلاف نجات برای افغانستان از سوی سه حزب جمعیت اسلامی افغانستان، وحدت اسلامی مردم افغانستان و جنبش ملی اسلامی افغانستان ایجاد شده است. قرار است به زودی این ائتلاف در کابل اعلام موجودیت کند.

انحصارگرایی

عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ در این گردهم‌آیی خطاب به هواداران ائتلاف برای نجات افغانستان گفت که برای به میان آمدن حکومتی با قاعده وسیع در کنار مردم این کشور خواهند بود و هراسی از حرکات خود ندارند.

ata-mohammad-noor
عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ

آقای نور خطاب به ارگ ریاست جمهوری گفت که “تا عدالت تامین نشود، تا انحصار قدرت از یک حلقه چهار پنج نفری بیرون نشود و «ارگ نشینان» از غرور پایین نیایند، نمی‌توانند به کار شان ادامه بدهند.” او این بار صریحا در باره ارگ ریاست جمهوری افغانستان سخن گفت.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز از آنچه که انحصارگرایی قدرت از سوی ارگ ریاست جمهوری خواند انتقاد کرد و گفت پس از به میان آمدن حکومت وحدت ملی بی‌عدالتی‌ها آغاز شد.

آقای محقق تاکید کرد که صلاحیت بعضی وزارت‌خانه‌ها به مشاوران ریاست جمهوری منتقل شده و صلاحیت وزرا به حدی تنقیض شده که وزیری صلاحیت تغییرات در مامورین پایین رتبه را نیز ندارد. او گفت که «همه چیز در یک جای رفت، یک حلقه محدود و مخصوص بر تمام مقدرات حکومت مقرر شد.»

تفرقه افنگی

عطا محمد نور در بخشی از سخنانش از آن‌چه که او تفرقه‌افگنی از سوی حکومت خواند، یاد کرد و گفت که مردم افغانستان امنیت می‌خواهند نه نفاق بین اقوام. او بدون نام گرفتن از کسی گفت که “حتا در بین برادران پشتون ما شما اختلاف انداخته‌اید، شما بین غلزایی و درانی اختلاف انداخته‌اید.”

Balkh7
ائتلاف نجات برای افغانستان از سوی سه حزب جمعیت اسلامی افغانستان، وحدت اسلامی مردم افغانستان و جنبش ملی اسلامی افغانستان ایجاد شده است

آقای نور تاکید کرد که پس از اعلام عفو عمومی توسط مجاهدین همه گروه‌ها در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی می‌نموده. با این حال، تصریح کرد که “اما چهره‌هایی که با دید حفیظ الله امینی و دید کشتار دسته جمعی امروز در محور ارگ و مشاوریت امنیتی ملی، وزارت دفاع و امنیت ملی گردهم آمده‌اند سوالی است که ملت از ارگ می‌خواهد که تو هدف کشتار زمان حفیظ‌الله امین را داری؟ این خواسته خود را به گور خواهید برد.”

حفیظ‌الله امین، دومین رییس جمهور کمونیست افغانستان در سال 1359 بود که از سوی نهادهای حقوق بشری متهم به قتل گروهی مخالفان سیاسی حکومت خود است.

پیش از این صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز پس از وقوع چندین انفجار در مراسم تشیع جنازه پسر محمدعلم ایزدیار از فرارسیدن موج دوم ترورهای زنجیره‌ای شخصیت‌های جمعیت اسلامی اشاره کرده و گفته بود که در موج دوم ترورهای زنجیره‌ای و حملات مشکوک برنامه از ترورهای فردی شخصیت‌های جمعیت اسلامی به ترور دسته‌جمعی آنان ارتقا یافته است.

در همین حال محمد محقق نیز در بخشی از سخنان امروز خود از رسیدن نفرت‌پراکنی در بدترین حالت آن یاد کرد و گفت که “کار به جایی رسیده است که در کابینه چشم‌ها همدیگر را دیده نمی‌تواند.”

Balkh4
رهبران ائتلاف نجات برای افغانستان در سخنرانی امروزشان خواهان بازگشت بدون قید و شرط جنرال عبدالرشید دوستم شدند

بازگشت جنرال دوستم

رهبران ائتلاف نجات برای افغانستان در سخنرانی امروزشان خواهان بازگشت بدون قید و شرط جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس جمهور افغانستان شدند.

عطا محمد نور گفت که “ما حضور معاون اول را بی‌قید شرط به افغانستان و به وظیفه اصلی‌اش می‌خواهیم.”

در همین حال محمد محقق نیز خواهان بازگشت بدون قید و شرط دوستم به افغانستان گردید و گفت “تا زمانی رای دوستم برای ریاست جمهوری کار بود، قهرمان و تاریخ‌ساز بود اما وقتی رای او گرفته شد تاریخ مصرفش به پایان ریسد و از روزهای اول به طرف انزوا رفت.”

محمد محقق خطاب به کشورهای حامی افغانستان از جمله امریکا و کشورهای اروپایی گفت اگر جنرال دوستم آدم بد بود چرا پیش از انتخابات خوب بود و چرا معاون اول قبولش کردند. او تاکید کرد که “این را مداخله آشکار در امور داخلی و نقض حاکمیت افغانستان می‌دانم.”

جنرال دوستم متهم به اذیت و آزار جنسی احمد ایشچی، معاون پیشین جمعیت اسلامی افغانستان است. پیشتر خبری منتشر شد که نیروهای آلمانی‌ها به هواپیمای حامل دوستم اجازه نشست در میدان هوایی مولانا جلاالدین محمد بلخی در مزار شریف را نداده‌اند؛ چیزی که عطا محمد نور آن را رد کرد و گفت هواپیما حامل مسئولان و مهندسان موسسه تیکای ترکیه بودند که قرار بود به عنوان مهمان به مزار شریف بیایند.

dostum1
جنرال دوستم متهم به اذیت و آزار جنسی احمد ایشچی، معاون پیشین جمعیت اسلامی افغانستان است

فساد گسترده

معاون ریاست اجرایی و والی بلخ از وجود فساد گسترده در حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و گفت که ایجاد کمیته تدارکات ملی باعث افزایش فساد گردیده و جلوی فساد از حلقه تدارکاتی باید گرفته شود.

محمد محقق در بخشی از سخنان خود نیز تاکید کرد که فساد در حکومت افغانستان دنیا را به حیرت انداخته و فساد پراکنده در حکومت وحدت ملی به فساد متمرکز تبدیل شده است.

از سوی دیگر عطا محمد نور افزود که پولی که از کمک‌های خارجی به افغانستان می‌آید به غارت می‌رود و دزدی می‌شود. او خطاب به حامیان افغانستان گفت که “همان‌طور که در پانزده سال از شما حمایت کردیم حالا هم حمایت می‌کنیم. اما پول تان را در راه درست مصرف کنید، برای بهتر شدن اقتصاد و تعلیم و تربیه مصرف کنید. پول شما به غارت می‌رود. دزدی می‌شود. ملت ما جزا می‌بینند.”

به گفته‌ی آقای نور پول‌های بسته‌ای با پروازهای فلای دبی توسط لبنانی‌ها به خارج از افغانستان انتقال داده می‌شود.

کمیسیون تدارکات ملی از سوی رییس جمهور اشرف غنی در سال 1393 خورشیدی برای «مرکزی ساختن» نظام قراردادهای دولتی ایجاد شد و از سوی شخص او رهبری می‌شود.

Balkh6
به گفته‌ی آقای نور پول‌های بسته‌ای با پروازهای فلای دبی توسط لبنانی‌ها به خارج از افغانستان انتقال داده می‌شود

خواسته‌های ائتلاف

اعضای شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان در سخنرانی‌شان گفتند این ائتلاف متعلق به تمام مردم افغانستان است و خواست همه را مطرح می‌کند. آنان گفتند ائتلاف نجات در پی براندازی نظام افغانستان نیست.

عبدالحفیظ منصور، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در گردهم‌آیی هواداران این ائتلاف گفت خواسته‌های ائتلاف نجات برای افغانستان روشن است. او تاکید کرد که ائتلاف دشمن نظام نیست بلکه یک جریان اصلاح‌گر است که خواهان سهیم بودن همه در قدرت است. به گفته‌ی او شورای عالی ائتلاف نجات برای افغانستان طرفدار دموکراسی و انتخابات است و  مخالف تک‌روی، انحصار و استبداد می‌باشد.

آقای منصور افزود که این شورا طرفدار حقوق بشر است اما با محکمه‌های سیاسی و فرمایشی به شدت مخالف بوده و به کسی اجازه نمی‌دهد که زیر نام دفاع از حقوق بشر خواست‌های شخصی خود را دنبال کند.

او تاکید کرد که “هیچ کسی حق ندارد که خود را صاحب افغانستان و عقل کل در این کشور بداند. همه جناح ها و شخصیت هایی که در انتخابات رای گرفته در حکومت وحدت ملی شریک هستند و در چارچوب قانون باید صلاحیت‌های آنان برگردانده شود، از معاون رییس جمهور گرفته تا والی، تا وزیران و تا رییس اجراییه.”

اعضای شورای ائتلاف برای نجات افغانستان اعلام کردند که این شورا به‌زودی در مشورت با جناح‌های مختلف با حضور شخصیت‌های بیشتر در کابل اعلان موجودیت کرده و حکومت افغانستان را برای مشارکت سیاسی دعوت می‌کند.

Balkh1
عبدالحفیظ منصور، عضو مجلس نمایندگان افغانستان

رهبران ائتلاف برای نجات افغانستان همچنان خواهان رسیدگی به پرونده‌های رویدادهای بزرگ و خونین امنیتی در این کشور شده و بر عملی شدن خواسته‌های جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کردند.

پاسخ ارگ

در همین حال شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه تاکید کرد که انحصارگرایی در ارگ ریاست جمهوری وجود ندارد و تمام تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود، در چارچوب صلاحیت‌هایی است که قانون اساسی به رییس جمهور افغانستان داده است.

او گفت که «.. و بخش زیادی تصمیم‌ها در قالب کابینه، شواری امنیت ملی، شورای اقتصاد، کمیسیون تدارکات و شورای عالی اراضی و شوراهایی که وجود دارد، صورت می‌گرد. در ترکیب شوراها وزرا هست، از نهادهای مدنی است، سکتور خصوصی است و نهادهایی که در بخش شفافیت کار می‌کنند حضور دارند.»

به گفته‌ی آقای مرتضوی رییس جمهور صرفاً جمع‌بندی می‌کند و در این نشست‌ها تصمیم فردی گرفته نمی‌شود. او همچنان در پاسخ به سوال بی‌صلاحیت بودن وزرای کابینه گفت که وزرا روزانه کارهای مهمی انجام می‌دهند، قرارداد امضا می‌کنند و مشاورین صرف نقش مشوره‌دهی دارند.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که کمیسیون تدارکات ملی یک دستاورد خوب داشته و اصلاحات را در بخش‌های مختلف آورده و تلاش می‌شود که پروسه‌های تدارکات قانون‌مند شود. به گفته‌ی او در کمیسیون تدارکات ملی یک شخص تصمیم‌گیرنده نیست بلکه نهادهای شفافیت و بین‌المللی نیز در آن حضور دارند.

murtazavi
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید می‌کند که انحصارگرایی در ارگ ریاست جمهوری وجود ندارد

آقای مرتضوی تصریح کرد که “شخصیت‌هایی که نسبت به کار کمیسیون تدارکات اعتراض دارند، اسناد و مدارک ارایه کنند تا ما ببینیم که در کدام بخش مشکل فساد وجود دارد.”

شاه‌حسین مرتضوی همچنان در مورد بازگشت جنرال دوستم، معاون نخست رییس جمهور گفت او برای تداوی رفته و بر می‌گردد. از سوی هم آقای مرتضوی می‌افزاید که اصلاحات در بخش نهادهای امنیتی آغاز شده و در ارتش افغانستان دستاوردهای خوبی به‌دست آمده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *