بندامیر بامیان؛ از افزایش درآمدها تا ایجاد تسهیلات برای گردشگران

بند امیر نخستین پارک ملی افغانستان اخیرا به خاطر افزایش گردشگران مورد توجه عمومی قرار گرفته و حکومت افغانستان برای اولین بار روی درآمدهای حاصل از گردشگری در این ولایت، تمرکز کرده است.

اداره مستقل ارگان‌های محل افغانستان در سال جاری از افزایش گردشگران، تدابیر بیشتر و تسهیلات بهتر برای آن‌ها در بندامیر خبر داده و اعلام داشته که تلاش جدی برای بهبود وضعیت این مکان تفریحی برای بامیان انجام خواهد داد.

بندامیر یکی از مناطق زیبای افغانستان است که گردشگران خارجی و داخلی زیادی را سالانه به خود جلب می‌کند.

تسهیلات بیشتر

اداره مستقل ارگان‌های محل افغانستان اعلام کرده که به خاطر ایجاد تسهیلات برای گردشگران تدابیر مشخص را روی دست گرفته و قرار است در آینده نزدیک آن ها را اجرایی نماید.

براساس اعلامیه این اداره، پیش نویس پلان مدیریتی پنج ساله بند امیر تکمیل شده و در مرحله ی نهایی و پایانی قرار دارد که به باور مسوولان این اداره، این پلان مدیریتی می تواند وضعیت بند امیر را تغییر دهد.

Bamyan2
اداره مستقل ارگان‌های محل افغانستان در سال جاری از افزایش گردشگران، تدابیر بیشتر و تسهیلات بهتر برای آن‌ها در بندامیر خبر داده است

در همین حال، خدمات اقامت و پذیرایی از گردشگران نیز از برنامه های تسهیلاتی بندامیر می باشد که قرار است به زودی تکمیل گردد.

اداره مستقل ارگان های محل از بالا رفتن میزان حضور گردشگران خبر داده و افزوده که در طول یک سال آمار گردشگران به 125 هزار نفر رسیده که به باور آنان این آمار “بالاتر از پیشبینی اداره محلی است و این آمار با مقایسه نسبت به سال گذشته تفاوت درشتی را نشان می دهند.”

انتقال درآمدها

درآمدهای دروازه بند امیر که گفته می‌شود در سال جاری افزایش بی سابقه داشته به اداره محلی شهرستان یکاولنگ انتقال می گردد. پیش از این، این درآمدها بین 14 روستای حومه بند امیر تقسیم می‌شد.

درآمد ناشی از قایق‌ها در پارک ملی که در گذشته مربوط افراد می‌شد اما در دوسال اخیر از طریق شهرداری یکاولنگ، به کرایه داده می‌شود. در سال جاری مجموع قایق‌ها به 100 فروند می‌رسد و برای گردشگران به کرایه داده می‌شود.

Bamyan1
بندامیر یکی از مناطق زیبای افغانستان است که گردشگران خارجی و داخلی زیادی را سالانه به خود جلب می‌کند

فعالیت انجام شده

اداره مستقل ارگان‌های محل افغانستان هم‌چنان از اعمار 700 متر پیاده رو به صورت سنگ فرش و تجهیز و ترمیم مرکز سیاحان پارک ملی بند امیر خبر داده است.

اعمار 40 پایه سایه‌بان برای سیاحان، استخدام 15 نفر محافظ، خریداری یونیفورم و استخدام محافط زن برای بند امیر از فعالیت‌های دیگری می‌باشد که در این پارک ملی صورت گرفته است.

توزیع 364 دیگ آفتابی برای اهالی 14 روستا حومه بند امیر، جهت کاهش مصرف مواد سوخت محیطی به منظور جلوگیری از تخریب این ساحات و حمایت و حفاظت از محیط زیست و نصب کمره های شکاری در شمال این پارک جهت ثبت و عکاسی حیات وحش در ساحات بند امیر از دیگر فعالیت های صورت گرفته در بند امیر بامیان گفته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *