نیم سال 2017؛ افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران و 10 خبرنگار، قربانی حمله‌های تروریستی در افغانستان

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان با انتشار گزارش 6 ماه نخست سال جاری میلادی، از افزایش 35 درصدی خشونت و تهدید علیه رسانه‌ها و خبرنگاران، نسبت به زمان مشابه در سال 2016 میلادی خبر داده و از این کشور به عنوان “مکانی خطرناک” برای خبرنگاران و فعالیت‌های رسانه ای یاد کرد.

نجیب شریفی رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان صبح امروز (3 اسد)، در یک کنفرانس خبری این گزارش را ارایه کرد و گفت که این آمار، بالاترین میزان خشونت علیه خبرنگاران را در شش ماه اول سال در طی 16 سال گذشته نشان می‌دهد.

به گفته مسوولان کمیته مصونیت خبرنگاران، در شش ماه نخست سال 2017 میلادی 73 مورد خشونت علیه خبرنگاران که شامل قتل، ضرب و شتم، مجروح نمودن، توهین، تحقیر، تهدید و بازداشت‌های موقت می‌باشد به ثبت رسیده است؛ در حالی‌که در نیمه اول سال گذشته میلادی، 54 مورد خشونت توسط این کمیته گزارش شده بود.

کشته شدن 10 خبرنگار

بنابر گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در 6 ماه نخست سال جاری میلادی، 10 خبرنگار و کارمند رسانه‌های این کشور به صورت مستقیم توسط گروه‌های تروریستی کشته شده اند.

در این گزارش آمده است که در حمله گروه داعش به تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، 4 کارمند این رسانه کشته شدند. حمله انتحاری در برابر ساختمان اداری مجلس افغانستان نیز جان 2 کارمند تلویزیون مجلس افغانستان را گرفت. هم چنین در حمله انتحاری که در مقابل سفارت آلمان در شهر کابل روی داد نیز، 4 خبرنگار و کارمند رسانه‌های این کشور جان‌های شان را از دست دادند.

خشونت از سوی حکومت

گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران نشان می‌دهد که 46 درصد خشونت علیه خبرنگاران افغانستان از سوی افراد حکومتی و نیروهای امنیتی این کشور صورت گرفته است.

به گفته این کمیته، 34 مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران از سوی افراد حکومتی ، به دلیل افشای خبرنگاران از عمل‌کرد غیرقانونی این اشخاص و نهادهای حکومتی صورت گرفته است. علاوه بر این برخی نمایندگان مجلس و شوراهای ولایتی، والی‌ها، زورمندان محلی و افراد ناشناس نیز در اعمال خشونت و تهدید علیه خبرنگاران این کشور دست داشته اند.

داعش و طالبان، خونین‌تر و خشن‌تر

در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران آمده است که گروه‌های طالبان و داعش پس از نهادهای حکومتی بیشترین موارد خشونت علیه خبرنگاران را داشته اند، اما اقدامات این گروه‌ها “به مراتب خونین‌تر و شدید‌تر” بوده است.

taliban1
این کمیته گفته است که خشونت علیه خبرنگاران از سوی گروه‌های تروریستی داعش و طالب در سال جاری افزایش یافته است

نجیب شریفی رییس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت که این گروه‌ها مسوول قتل 10 خبرنگاری هستند که در این 6 ماه، در نتیجه حملات آن‌ها، جان‌های‌شان را از دست دادند.

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران هم چنین از گسترش و تداوم خشونت علیه خبرنگاران از سوی گروه‌های تروریستی به خصوص طالبان و داعش، نگرانی جدی خود را اعلام کرد و گفت که در 6 ماه گذشته، تهدید و خشونت گروه داعش علیه خبرنگاران بخصوص در مناطق شرقی این کشور، افزایش یافته است. به گفته او در این مناطق، رسانه‌ها و خبرنگاران مورد تهدید گروه داعش قرار دارند.

چالش دسترسی به اطلاعات

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران از دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات به عنوان یکی از چالش‌های عمده در این زمینه یاد کرد.

آقای شریفی گفت که بیشتر سخن گویان حکومتی در مرکز و ولایات این کشور از ارایه پاسخ و اطلاعات دقیق و به موقع به خبرنگاران خودداری می‌کنند.

او هم چنین از عدم ارایه آمار دقیق تلفات ناشی از حملات تروریستی از سوی نهادهای حکومتی انتقاد کرد و گفت که “نبود آمار دقیق در چنین مواردی، موجب ایجاد سردرگمی در کار خبرنگاران می‌شود و از سوی دیگر اعتبار حکومت به عنوان نهاد رسمی آمار دهی را در نزد رسانه ها کاهش می‌یابد.”

کاهش خبرنگاران زن

کاهش حضور خبرنگاران زن در رسانه‌های این کشور به دلیل افزایش ناامنی و تهدید، از دیگر یافته های گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان است.

رییس این کمیته هم‌چنین افزود در 10 ولایتی که تهدیدهای امنیتی در آن مناطق بیشتر است، خبرنگاران و کارمئدان زن در رسانه ها حضور ندارند. ولایت‌های زابل، ارزگان، غور، پنجشیر، پکتیکا، سرپل، لوگر، نورستان، لغمان و کنر  ولایت‌هایی هستند که به دلیل ناامنی، خبرنگاران زن در آن مناطق فعالیت ندارند.

انتقاد از بی بی سی

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران هم‌چنین از پیوند دادن حملات تروریستی به گرایش‌های مذهبی، از سوی برخی رسانه‌ها از جمله بی بی سی به شدت انتقاد کرد.

او با ذکر مواردی از این دست که توسط شبکه خبری بی بی سی به نشر رسیده است، افزود که ربط دادن حملات انتحاری روز گذشته که علیه موتر حامل کارمندان وزارت معادن افغانستان صورت گرفت با مسایل مذهبی، دور از اخلاق حرفه ای بوده و نادرست است.

آقای شریفی افزود که در افغانستان اختلاف میان مذاهب شیعه و سنی وجود ندارد و کمیته مصونیت خبرنگاران نیز به هیچ رسانه ای اجازه نمی‌دهد تا با نشر گزارش‌های نادرست خود، این مسایل را دامن بزند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *