جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

الگوی از مدنیت؛ یک هفته سُرور و 4 گردهمایی متفاوت در بامیان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

بامیان ولایت فقیر اما امن افغانستان به تازگی مورد توجه جدی قرار گرفته است. این ولایت میزبان شخصیت‌های سیاسی خارجی و داخلی بود که با راحتی و بدون نگرانی‌های امنیتی برای اولین بار در افغانستان در طول سال‌های اخیر به سیاحت پرداختند و تصویر دیگری از افغانستان مشاهده کردند.

با وجود این میزان امنیت در بامیان، هنوز این ولایت تاریک است و جاده‌های آن اکثرا بازسازی نشده است. گزارش شده که 60درصد مردم این ولایت زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

شانزده سال بازسازی نیز در بامیان نامحسوس است. این ولایت در همه حوزه‌ها کم‌ترین امکانات را دارد. اخیرا برق 500 کیلوولت و گذر آن از مسیر بامیان موضوع جدی مورد منازعه دولت افغانستان و شهروندان هزاره این کشور بوده که تبدیل به یک مساله بزرگ ملی شده است.

با این همه، بامیان در قلب افغانستان باعث افتخار دولت‌مردان افغان بوده و تصویر متفاوت از مناطق دیگر آن را به عنوان ولایتی با مردمان صلح‌دوست و مدنی ارائه می‌کند. اخیرا، جشنواره‌های زیادی در این ولایت برگزار شده که به صورت گذرا به آن پرداخته می‌شود.

Bamyan5
براساس گزارش‌ها 60 درصد از مردم این ولایت زیر خط فقر زندگی می‌کنند

جشنواره دمبوره

بامیان هفته‌ی گذشته برای اولین بار میزبان جشنواره بزرگ موسیقی سنتی “دمبوره” بود. این جشنواره که برای دو روز در این ولایت برگزار شد، آواز‌خوانان و نوازندگان محلیِ آماتور و حرفه‌ای را گردهم آورد.

وحید قاسمی، صفدرتوکلی و سیدانور آزاد از نوازندگان سنتی و پرطرفدار افغانستان و هم‌چنان گروه‌های موسیقی محلی‌خوان مانند ” گروه موسیقی شمامه” از نوازندگان اصلی این برنامه بودند. در این جشنی سرور و شادی، شهروندان افغانستان از شهرهای مختلف این کشور به بامیان آمدند و در مقابل تندیس صلصال و شمامه به پای نوای “دمبوره” نشستند.

هر چند جشنواره دمبوره‌ی بامیان در ابتدا با مخالفت شدید شورای علمای این ولایت روبرو شد، اما با پادرمیانی بزرگانِ دمبوره‌دوست این ولایت، این جشنواره در فضای پر از شور و شادی برگزار گردید.

bamyan20
بامیان هفته‌ی گذشته برای اولین بار میزبان جشنواره بزرگ موسیقی سنتی “دمبوره” بود

جشنواره گل کچالو

جشنواره گل کچالو نیز بعد از جشنواره “دمبوره” در بامیان برگزار شد. این جشنواره به هدف معرفی، رشد و ترویج محصولات زراعتی، به‌ویژه کچالو از سوی وزارت زراعت افغانستان، اداره محلی بامیان با کمک مالی بانک توسعه آسیایی در این ولایت راه اندازی شده بود.

این جشنواره دو روزه شامل، افتتاح نمایشگاه، نمایش غذای محلی به ویژه غذاهای که ازکچالو آماده می‌شود، بهره‌برداری از پروژه‌های عام‌المنفعه، نمایش محصولات زراعتی و هم‌چنان نواختن دمبوره بود. در این برنامه مقام‌های حکومتی افغانستان از جمله اسدالله ضمیر، وزیر زارعت این کشور، برخی از نمایندگان کشورهای خارجی و هم‌چنان مقامات محلی بامیان شرکت کرده بودند.

مقامات محلی بامیان هدف از برگزاری این جشنواره را تشویق و حمایت از کشاورزان این ولایت، معرفی محصولات زراعتی به‌ویژه کچالو و هم‌چنان بازار‌یابی و جلب توجه کشورهای آسیای میانه نسبت به محصولات زراعتی این ولایت عنوان می‌کنند.

Potato-blossom4
جشنواره گل کچالو نیز بعد از جشنواره دمبوره در بامیان برگزار شد

کچالو در بامیان به عنوان محصول درجه اول زراعتی شناخته شده و حدود ۵۶ درصد زمین‌های بامیان، کچالو کشت می‌شوند. این ولایت بیشتر از ۵۵ درصد نیاز کچالوی افغانستان را برآورده می‌کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ از سوی پی آر تی، حاصلات کچالوی بامیان را سالانه ۱۲۰ میلیون دالر برآورد نموده بود.

گفت‌وگوی امنیتی

بامیان در هفته‌ی گذشته چهارمین نشست بین‌المللی “گفت‌وگوهای افغانستان و آسیای میانه” را نیز میزبانی کرد. این نشست روز جمعه‌ی هفته گذشته در این ولایت برگزار شد که محور اصلی گفت‌وگوهای دو روزه آن “رابطه جیوپولتیک و تروریسم” بود.

در روز اول این کنفرانس کارشناسان در پنل‌های مختلف موضوعاتی مشخص را مثل “بازگشت جیوپولتیک، سیر تکاملی ترویسم”، “بازی بزرگ جدید، کشورهای آسیای میانه، بازیگران یا ناظرین منفعل”، “بازیگران خارجی؛ چارچوب و قواعد” صحبت کردند. موضوعات روز دوم آن “افغانستان از بازی بزرگ تا تفاهم بزرگ”، “خلع سلاح فکری تروریسم، روایت‌های بومی مبارزه با تروریسم” و “نگاهی به آینده” بود که اشتراک کنندگان این نشست روی این مسایل گفت‌وگوی جدی داشتند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز در این نشست شرکت کرد. به طور معمول، در گذشته در گفت‌وگو‌های مختلفی که از سوی انستیتیوت مطالعات استراتژیک برگزار شده بود، در بالا‌ترین رده وزیر خارجه افغانستان شرکت داشته است، ولی حضور رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نشان از تأمل حکومت نیز نسبت به این گفت‌وگو‌ها دارد.

bamyan1
ولایت بامیان هفته‌ی گذشته چهارمین نشست بین‌المللی “گفت‌وگوهای افغانستان و آسیای میانه” را میزبانی کرد

رقابت‌های بایسکل‌رانی

در شروع این هفته در بامیان رقابت بایسکل‌رانی بین دختران ورزشکار افغان به مناسبت روز جهانی و هفته بسیج ملی مبارزه علیه مواد مخدر برگزار شد.

این مسابقه از سوی فدراسیون ملی بایسکل‌رانی افغانستان و وزرات مبارزه با مواد مخدر راه اندازی شده بود. در این رقابت‌ها که روز یکشنبه این هفته آغاز شد، ۳۲ دختر بایسکل‌ران از ولایت‌های بامیان، کابل و هرات اشتراک کرده بودند.

این دختران ورزشکار، ۳۶ کیلومتر را از دروازه غربی بامیان تا دروازه ورودی پارک ملی بندامیر رکاب زدند. قبل از شروع این مسابقه، بایسکل‌رانان به‌شکل کمپاین و تور از چوک الیکین الی دروازه غربی بامیان که نزدیک به ۱۲ کیلومتر می‌شود رکاب زدند.

مسوولان در وزارت مبارزه با مواد مخدر و فدراسیون ملی بایسکل‌رانی افغانستان هدف از برگزاری این مسابقه را مبارزه با مواد مخدر و تشویق جوانان به ورزش خوانده اند.

در پایان صدیقه صدیقی، مقام نخست را از آن خود کرد و برنده‌ی مدال طلا شد. نجلا سخی‌زاده، مریم محمدی به ترتیب مقام‌های دوم و سوم این رقابت‌ها را کسب کرد که مدال نقره و برنز را گرفتند.

Bamyan4
رقابت بایسکل‌رانی بین دختران ورزشکار افغان به مناسبت روز جهانی و هفته بسیج ملی مبارزه علیه مواد مخدر، در شروع این هفته در بامیان برگزار شد

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان