بندر غلام خان؛ همهمه بازگشایی، عزم پاکستان و تردیدهای افغانستان

روزنامه‌های پاکستانی اعلام کرده که بندر غلام خان یکی از بنادر دیگر میان افغانستان و پاکستان بازگشایی می‌گردد. این بندر در غلام خانِ وزیرستان شمالی و در مرز ولایت‌های خوست و پکتیا است که به گفته‌ی مقام‌های پاکستان بازگشایی آن می‌تواند برای تجارت دوجانبه و افزایش فعالیت‌های اقتصادی میان کابل و اسلام آباد موثر باشد.

روزنامه پاکستان تودی نوشته که کامران افرییدی، نماینده سیاسی وزیرستان شمالی نیز چند روز پیش از باز شدن این بندر برای گسترش تجارت دوجانبه و سایر فعالیت‌های بازرگانی خبر داده بود. این منبع نوشته که این اقدام به همکاری گمرک پاکستان، بخش مهاجرت FIA و سایر سازمان‌های فدرال صورت گرفته است.

پس از تورخم، چمن و برکی‌خار لاچی درکرم اجنسی، بندر غلام خان چهارمین نقطه مهم عبور و مرور میان افغانستان و پاکستان برای تجارت دوجانبه پنداشته می شود. انگور هدا در وزیرستان جنوبی، گذرگاه نووا و گذرگاه غخی در باجور اجنسی از جمله گذرگاه‌ها و راه‌های دیگری بازرگانی است که تا کنون برای هر نوع فعالیت تجاری و بازرگانی بسته است.

مقام‌های پاکستانی باور دارند که بازسازی و آغاز به کار مرز غلام‌خان نه تنها منجر به رشد تجارت در وزیرستان شمالی می‌شود، بل‌که وضعیت کار در مناطق جنوبی خیبر پشتونخوا را نیز بهبود می بخشد. این مرز هم‌چنین می‌تواند زمینه فعالیت بازرگانان و صنعت‌گران پاکستانی را از چندین ولسوالی پنجاب با افغانستان مهیا سازد.

border2
مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید دارند که بازگشایی مرزهای بازرگانی باید با توافق کابل انجام شود

از سوی هم مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که باز شدن راه‌های متعدد تجارتی و بازرگانی برای انتقال کالاهای بازرگانی و گسترش روابط تجارتی مفید است، اما آنان تاکید می‌کنند که حکومت افغانستان باید اول امنیت بازشدن چنین بنادر را تامین کند و از سوی‌هم بازگشایی این مرزهای بازرگانی باید با توافق کابل انجام شود.

ایجاد زمینه‌ی قاچاق

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که بندر غلام خان تاهنوز یک بندر غیر رسمی می‌باشد و از سوی حکومت افغانستان برای ترانزیت کالا و اموال بازرگانی تایید نشده است.

با این وجود این مقام‌ها تاکید می‌کنند که در صورت عدم نظارت جدی بر این بندر از سوی افغانستان، زمینه ها‌ی قاچاق اموال و واردات محصولات بی کیفیت فراهم می گردد.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه تاکید کرد که “ما هراس از این داریم که حکومت افغانستان نتواند این بندر را کنترول کند و پاکستان هرنوع محصولات بی‌کیفیت خود را وارد افغانستان کند و به همین‌سان زمینه انتقالات قاچاقی فراهم شود.”

به باور مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان در بنادر تورخم و سپین بولدک زمینه های قاچاق و واردات اجناس بی کیفیت وجود ندارد، به این جهت این بندر می تواند زمینه ساز چنین مسائلی گردد.

صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق‌های تجارت وصنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق تجارت وصنایع افغانستان

با این حال آقای پسرلی تصریح کرد که نظارت و کنترول می تواند تسهیلات بیشتر اقتصادی را برای بازرگانان افغان فراهم سازد.

مسوولان نهادهای بازرگانی افغانستان به این باور اند که پاکستان با بازگشایی این بندر می‌خواهد به نوعی بازار از دست رفته‌اش را در افغانستان، بدست آورد. آنان تاکید می‌کنند که اگر پاکستان این تصمیم را با نیت نیک گرفته باشد، با استقبال بازرگانان افغان مواجه می شود.

بندر غلام خان

بندر غلام خان ولایت خوست از بندرهای مهم افغانستان است که در شرق افغانستان با پاکستان واقع شده و در کنار بنادر اسپین بولدک ولایت قندهار و تورخم ولایت ننگرهار مسیر سوم عبور و مرور اموال تجاری می باشد. گزارش شده که این بندر نسبت به سایر بنادر افغانستان و پاکستان، کوتاه ترین مسیر را تا کابل دارد.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که بندر غلام خان از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی داشته و از لحاظ ترانسپورت و ترانزیت تسهیلات بیشتری نسبت به سایر مسیرها دارد. آنان فعال شدن این مسیر را اقدام خوبی می‌دانند اما تاکید دارند که در این بندر نیز مانند بندرهای تورخم و چمن تاسیسات ایجاد شود، نظارت و ارزیابی صورت گیرد و هم‌چنان امنیت جدی تامین شود.

بازرگان و مقامات در ولایت خوست ادعا می‌کنند که حکومت افغانستان در حوزه بازسازی جاده‌ای که 32 کیلومتر از مرکز این شهر تا بندر غلام خان است، توجه جدی نداشته و زیربناهای گمرکی نیز ایجاد نکرده اند.

border1
گفته می‌شود که این بندر نسبت به سایر بنادر افغانستان و پاکستان، کوتاه ترین مسیر را تا کابل دارد

در سال 1390 حکومت افغانستان 142 جریب زمین را درولایت خوست برای ساخت تاسیسات در بندرغلام خان اختصاص داد و به گفته مقامات محلی این ولایت، زیربناهای این بندر 5 میلیون دالر امریکایی هزینه داشته است.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که ترانزیتی شدن این مسیر بخشی از قرار‌داد اپتا است اما پاکستان بنابر مشکلات امنیتی تا کنون برای راه اندازی و فعال سازی آن اقدام نکرده است.

این مقام‌ها تاکید می‌کنند که این راه در آینده نزدیک بر اساس قرارداد دوجانبه با پاکستان راه ترانزیتی خواهد شد.

بندر غلام خان در ماه جون سال 2014 میلادی توسط نیروهای نظامی پاکستان بعد از شروع عملیات نظامی ضربِ عذاب در این منطقه، بسته شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *