3 موافقت‌نامه اقتصادی؛ حاشیه‌های سفر اشرف غنی در نشست شانگهای

رییس‌جمهورغنی در جریان سفر دو روزه به قزاقستان برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های اقتصادی را نیز با شماری از کشورها امضا کرده و در عین حال با همتایان منطقه‌ای خود روی مسائل دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آب کابلکنر

در حاشیه نشست شانگهای، افغانستان و چین تفاهم‌نامه‌ی همکاری در عرصه‌های ساخت راه آهن شیرخان بندر–هرات و اجرای پروژه برق حوزۀ آبی کابل- کنر امضا کردند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها، کار انجام مطالعات امکان سنجی و تهیه طرح ساخت راه آهن شیرخان بندر- هرات طی ۱۲ ماه آینده از سوی شرکت چینایی که در عرصه‌های زیربنایی فعالیت می‌کند کامل می‌شود.

علاوه بر آن، قرار است کار امکان سنجی و طرح اجرای پروژۀ برق روی حوزۀ آبی کابل – کنر از سوی این شرکت چینی در مدت شش ماه تکمیل گردد.

sco3
دیدار رییس جمهوری افغانستان با مقامات چین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای

ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی با ازبکستان

محمداشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در دیداری که در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با شوکت میرضیایف، رییس جمهوری ازبکستان داشت، روی تحکیم مناسبات بازرگانی میان دو کشور و موضوعات منطقه بحث و گفت‌و گو کرد.

رییس جمهور ازبکستان گفت که در سفر هیات بلند پایه‌ی آن کشور به افغانستان، نقشه راه برای همکاری‌ها میان دو کشور در سال جاری میلادی ترتیب شده است. او پیشنهاد کرده که کمیسیون مشترک اقتصادی میان ازبکستان و افغانستان ایجاد گردد تا راه‌های همکاری‌های بیشتر جستجو شود.

sco4
رییس جمهوری افغانستان با هم‌تای ازبک خود روی همکاری‌های بازرگانی و ترانزیتی گفت‌وگو کرد

همکاری با تاجیکستان در حوزه انرژی
محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در حاشیه هفدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با امام علی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان نیز دیدار کرده است.

سران دوکشور در باره تقویت و گسترش روابط دو جانبه و منطقه‌ای به ویژه همکاری‌های اقتصادی، تجارتی، امنیتی، مبارزه با تروریزم و کنترول مرزی گفت‌وگو کرده‌اند.

رییس جمهور تاجیکستان تاکید کرده که کشورش آماده‌است تا در عرصه‌های ترانزیتی به ویژه راه آهن قرغزستان- تاجیکستان تا شیرخان بندر و هم‌چنان راه آهن چین و ایران همکاری کند.

رییس جمهور غنی نقش تاجیکستان را در همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه مهم خوانده گفت که “افغانستان آمادگی‌های لازم برای اجرایی پروژه‌های بزرگ به‌ویژه پروژه‌ی کاسا یکهزار را دارد و کشورهای شامل این پروژه نیز کار را در این بخش آغاز نموده اند.”

sco2
رییس جمهوری تاجیکستان به افغانستان وعده سپرد که در بخش انرژی این کشور را کمک کند

به گفته‌ی اقای غنی با عملی شدن پروژه‌ی کاسا یکهزار و سایر پروژه ها، هم‌گرایی بیشتر میان افغانستان و کشورهای مسیر این پروژه ها شکل می‌گیرد. رییس جمهوری افغانستان هم‌چنان تاکید کرده که کشورش خواهان واردات بیشتر انرژی برق از تاجیکستان است. این موضوع با واکنش مثبت رییس جمهور تاجیکستان مواجه شده و او در این زمینه اعلام همکاری کرده است.

در نشست شانگهای
ربیس جمهوری افغانستان در هفد‌همین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای سخنرانی کرده و تاکید نموده که کشورهای منطقه از طریق پروژه های بزرگ اقتصادی و زیربنایی بافت خورده‌اند. او در عین حال گفته که این موضوع نتیجه‌ی توافق و تعهدات لازم میان کشورهای منطقه است.
رییس جمهوری افغانستان افزوده که ایجاد و تقویت روابط میان کشورهای آسیای جنوبی و اعضای شانگهای، گام بزرگ برای بهبود و گسترش مناسبات منطقه‌ای می باشد. آقای غنی به موقعیت استراتژیک افغانستان اشاره کرده و از این کشور به عنوان چهارراه آسیا یاد کرد که نقش حلقه‌ی مرکزی روابط میان کشورهای منطقه را بازی می‌کند.

ghani
محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در هفدهیمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای

آقای غنی علاوه بر سیاست و امنیت، روی روابط اقتصادی و بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه صحبت کرده و گفته است که برقراری روابط خوب اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی با ترکمنستان و این همکاری ها با کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرغزستان و آذربایجان درحال توسعه می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *